Logo

Flatskjerm til PC - widescreen?

Skriv et svar
07.11.2005 19.48.07 #1 av 7
Postet av: Knut
Jeg lurer litt på om jeg skal slå til og kjøpe meg en skikkelig pc beregnet på spill (og evt media senter). Men det jeg lurer litt på er hvordan skjerm det er vanlig å kjøpe til pc - ser at det meste fra Komplett.no og de andre store leverandørene ikke kommer med widescreen, men med vanlig 4:3 skjerm, gjerne 19". Det er helt fremmed for meg å kjøpe en slik skjerm. Har en Dell laptop med widescreen, tven i stua og på soverommet er widescreen ... hvorfor i all verden kjøpe en 4:3 skjerm?
Er de fleste nye spill beregnet for widescreen skjermer?

Merker at jeg har falt litt av lasset på pc-fronten :oops: :wink:
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 20.05.12 #2 av 7
Postet av: Even Sundgot
faltskjerm til pc sunst eg ikkje er så bra ialle fall til speling er det ikkje bra personene blir så breie men det er bedre med valige 19" skjermer son som den eg ha er samsung syncmaster913n er ett meget godt valg å er beregnet til spilling.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 20.50.21 #3 av 7
Postet av: Rune
Det er desverre langt fra alle spill som er tilpasset widescreen.

Har selv en 24" Dell som jeg er veldig fornøyd med.
Desverre så er f.eks ikke spill som Battlefield 2 beregnet for widescreen.

En grunn til det kan være at hvis det var tilpasset widescreen så ville de med widescreen sett mere og dermed hatt en fordel med onlinespilling. Spiller med vanlig 4:3 oppløsning utdratt på min skjerm. Funker greit siden det bare er grafikk og jeg ikke bryr meg om at folk er breie i spill.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 21.03.09 #4 av 7
Postet av: Knut
"Rune" skrev:Det er desverre langt fra alle spill som er tilpasset widescreen.

Har selv en 24" Dell som jeg er veldig fornøyd med.
Desverre så er f.eks ikke spill som Battlefield 2 beregnet for widescreen.

En grunn til det kan være at hvis det var tilpasset widescreen så ville de med widescreen sett mere og dermed hatt en fordel med onlinespilling. Spiller med vanlig 4:3 oppløsning utdratt på min skjerm. Funker greit siden det bare er grafikk og jeg ikke bryr meg om at folk er breie i spill.


Det er rart at ikke spillene er tilpasset widescreen synes jeg. Det er litt fremmed for meg å plutselig kjøpe 4:3-skjerm.
Jeg spilte mye Day of Defeat (Half Life-mod) en stund, og det var utmerket på widescreen. Har også prøvd Call of duty, og det ble også bra.
Men Rune, kan du på din skjerm stille inn bildet til 4:3 slik at bildet ikke blir strukket?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 21.09.46 #5 av 7
Postet av: Rune
Jeg kan ikke stille det slik at det ikke blir strukket.

Age Of Empire III som jeg kjøpte i helgen har full støtte for Widescreen.

Bare synd at det er så krevende at 1920 x 1200 blir for hakkende.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 23.07.32 #6 av 7
Postet av: kWern
Jeg har også en widescreen PC-skjerm fra Dell, hakket under den til Rune, nemlig en Dell 2005FPW på 20" med 1680X1050, med 16:10 format (har vært en MAC-oppløsning en stund - perfekt for CAD og Photoshop). Kjøpte denne i februar, og har ikke angret siden...

Oppløsningen og formatet høres sikkert veldig sær ut, men faktum er at jeg kan kjøre så og si alle spill, gamle inkludert, i denne oppløsningen. Hvordan? - Google is your friend! Med minimalt med kunnskaper får du selv Quake III til å funke. Samtlige nye spill jeg har, F.E.A.R*, Call of Duty 2*, Battlefield 2, Half Life 2*, Doom3, etc., etc.- kjører fett i 16:10 og 1680X1050!

GF6600GT kortet mitt kjører dette greit, men jeg kjøpte skjermen får å ha den en stund, skjermkortet er ferskvaren i maskinen, og når det går ut på dato, skal det byttes. Skal du ha virkelig god flyt på oppløsninger som dette, og 1920X1080 fro den saks skyld, er selvfølgelig GF7800 eller X1800 eller bedre veien å gå.

Skjermen kosta 6000, og etter at moms, skatt og jobbsponsing ble trukket fra, ble det et forsvinende lite beløp for en så flott skjerm.

Nå som sjølskrytinga mi er så godt i gang, kan jeg jo også nevne god kontrast, spreke farger og 8 ms grå til grå, 16 ms hvitt til svart.

Bredskjermsider for spill:
http://www.widescreengamingforum.com/
http://www.tigerdave.com/wgl/

Test hos Dinside.no: http://www.dinside.no/php/art.php?id=115702
Dell: http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?sku=33055&c=no&category_id=6198&cs=nodhs1&image_flag=True&l=no&s=dhs&show_summary=False&page=productlisting.aspx

Takk og farvel fra en real Dell-skjermhore.
:D


*har full støtte ut av boksen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 23.10.03 #7 av 7
Postet av: kWern
"Rune" skrev:Jeg kan ikke stille det slik at det ikke blir strukket.

Age Of Empire III som jeg kjøpte i helgen har full støtte for Widescreen.

Bare synd at det er så krevende at 1920 x 1200 blir for hakkende.


Hva med å kjøre i 960X600? Da burde det flyte som heit olje, og du slipper pikselsmørja.

For å stille bildet riktig, går du inn i skjermmenyen, Image Setting, Scaling og velger 1:1 eller Aspect istedet for Fill, så løser det seg nok.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar