Logo

Har Hi-Fi Klubben skrudd OPP prisene?!

Skriv et svar
01.12.2008 09.06.26 #1 av 16
Postet av: Johnny Denon
Ser jeg syner eller har de satt OPP prisene på produktene sine?!
Spesielt Denon. Har siklet på AVR-2809 en stund nå. For en uke siden var prisen under 8000. Se på den nå: http://www.hifiklubben.no/produkter/hje ... r_sort.htm
- Assumption is the mother of all FUCK UPS!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 09.37.54 #2 av 16
Postet av: Msport
Egentlig ikke så rart, da den norske krona har svekket seg betydelig i det siste. Det meste har gått opp i pris hos HiFi klubben den siste tiden.
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 12.03.48 #3 av 16
Postet av: Johnny Denon
Er det snakk om en 1000-lapp på AVR-2809, eller? Noen som husker prisen i forrge uke? Ikke alltid det lønner seg å vente, gitt :shock:
- Assumption is the mother of all FUCK UPS!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 03.49.18 #4 av 16
Postet av: Torja
Er nok en generell tendens i markedet..
http://www.klikk.no/teknologi/lydogbild ... 370625.ece
Det forventes en mulig prisoppgang på forbruks elektronikk over nyttår, men det sies lite om hvordan prisutviklingen faktisk vil bli hos de forskjellige butikker.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 06.51.44 #5 av 16
Postet av: Kjell
I lyd og bilde segmentet er det jo ofte ny teknologi som koster, i den første bølgen. Hvor mye, eller om det i det hele tatt blir dyrere, for eksisterende teknologi er vanskelig å si. Marginene på lyd og bilde produkter er allerede skyhøye og grådigheten kjenner tydelgivis ingen grenser.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 19.56.05 #6 av 16
Postet av: Rune
"Kjell" skrev:I lyd og bilde segmentet er det jo ofte ny teknologi som koster, i den første bølgen. Hvor mye, eller om det i det hele tatt blir dyrere, for eksisterende teknologi er vanskelig å si. Marginene på lyd og bilde produkter er allerede skyhøye og grådigheten kjenner tydelgivis ingen grenser.


Å si at marginene for lyd og bildeprodukter er høye er nok ikke generellt riktig. Hvis man ser på populære produkter så snakker man om veldig lav margin. F.eks Sony S550 selges nå så billig at man nok er nede i 100 lappen i fortjeneste.

TV-apparater er også en ting som har lav avanse (generellt) Ofte så vil man se at avansen er så lav på enkelte produkter at man ikke ønsker å selge enkelte produkter.

Avansen varierer selvsagt. Noen har lav omsetning og må ha høyere avanse for å dekke lønn/husleie mens andre selger for hundrevis av millioner og kan ha lavere fortjeneste.

Som tidligere ansatt innenfor bransjen har jeg opplevd å måtte betale mer i innkjøpspris enn hva en nettbutikk solgte samme vare for. (projektor)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 20.31.20 #7 av 16
Postet av: Kjell
Regnet med at noen ville forsvare "sin syke mor" 8) .

- Se på hva LSound selger ut enkelte Rotel produkter for nå. - Elkjøp har pusset opp enkelte butikker og selger Pioneer 50 tommere til 19995 som ellers koster 29995 og veillednde er ?. - På Electroworld kunne man kjøpe Pioneer høytalere med 50 % rabatt, hvis man kjøpte en forsterker. - BenQ solgte PE8720 projhektorer for rundt 13000, som hadde kostet over 50000.

Jeg kan liste opp slike eksempler nærmest i det uendelige hvis nødvendig.
Useriøst og veldig svekkende for troverdigheten til bransjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 21.41.09 #8 av 16
Postet av: Rune
Jeg ønsker ikke spesielt å forsvare noen ,ønsker bare å korrigere et syn som er feilaktig (i mange tilfeller)

Jeg er litt usikker på hvem du mener som er den stygge ulven her. Er det produsenten eller butikken?

1. BenQ eksempelet.
BenQ er en av projektormerkene som som har størst konkurranse (mens Infocus og JVC er blant de med minst konkurranse på )
Jeg kan garrantere at det ikke er butikken som har stukket av med prisforskjellen. Når den ble solgt for 50000 tipper jeg de rimeligste butikkene tjente 2-3000 kr på den. Når den ble solgt til 13000 tjenete de rimeligste godt under 1000 lappen.

2. Pioneer plasma
Her selger elkjøp apparatet med tap for å trekke kunder.

3. Pioneer høyttalere
Høyttalere er nok den produktgruppen sammen med kabler som har høyest fortjeneste i butikk. Men jeg tror også her at de har gått på et tap. Tipper de har ønsket å redusere varelager.

Hva tror du at fortjenesten som regel ligger på? 10% 50%?

Når jeg studerte så jobbet jeg deltid i elektrobransjen. En kompis av meg jobbet i en klesbutikk. Jeg hadde mulighet å selge han ting til "sterkt" reduserte priser, mens han kunne selge til meg til reduserte priser. Jeg kjøpte en dress til 4000. På den fikk jeg langt mere i rabatt enn det jeg kunne gi på en dyr plasma til han. (fordi i klesbransjen så ganger de ofte prisen med 4, mens i brunevarebransjen er det naturlig å ligge på 10-15% i snitt fortjeneste (billigkjedene) )
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 21.47.52 #9 av 16
Postet av: Anfield
"Kjell" skrev:Regnet med at noen ville forsvare "sin syke mor" 8) .

- Se på hva LSound selger ut enkelte Rotel produkter for nå. - Elkjøp har pusset opp enkelte butikker og selger Pioneer 50 tommere til 19995 som ellers koster 29995 og veillednde er ?. - På Electroworld kunne man kjøpe Pioneer høytalere med 50 % rabatt, hvis man kjøpte en forsterker. - BenQ solgte PE8720 projhektorer for rundt 13000, som hadde kostet over 50000.

Jeg kan liste opp slike eksempler nærmest i det uendelige hvis nødvendig.
Useriøst og veldig svekkende for troverdigheten til bransjen.


Dette blir for unyansert!!

Hvilken erfaring har du fra butikkjobbing. Jeg driver selv forretning innen bransjen, og det Rune sier her stemmer rimelig bra. Dersom jeg skulle ha solgt Sony BDP-S550 for samme prisen som de rimeligste nettutikkene så hadde jeg faktisk tapt 100,- pr salg.

Hvorfor Rotel selges billig av Lsound nå har med at den norske importøren sitter med et for stort gammelt lager av disse nå som nye modeller er rett rundt hjørnet, og de trenger å selge dem ut (omtrent for hvilken pris som helst) for å frigjøre ellers død kapital. Punktet med å frigjøre bundet kapital kan like gjerne gjelder Pioneer sitt salgsstunt i disse dager. Jeg vet ikke...

At 8720 ble solgt for kr 13000,- et par år etter at de kostet 50.000,- er jo heller ikke unormalt. Dette har jo ikke med at butikkene selger med mindre fortjeneste, men at de faktisk får kjøpt produktene til en langt lavere pris enn de tidligere ville ha kunnet.

At du mener at bransjen driver med "skyhøye avanser og at grådigheten ikke kjenner noen grenser" tar jeg det sterkeste avstand fra, og jeg inviterer deg gjerne til en gjennomgang av kalkyler og kostnadsnivå med å drive butikk, anyday....! Det tyder faktisk bare på at du ikke aner hva det koster å drive en butikk, der kunder skal komme innom og teste ut alle produkter de ønsker å kjøpe, helst låne hjem produkter for å teste i eget oppsett før kjøp, lønn, husleie, forsikring, strøm and the list goes on and on.....
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 09.43.53 #10 av 16
Postet av: Msport
"Anfield" skrev:
"Kjell" skrev:Regnet med at noen ville forsvare "sin syke mor" 8) .

- Se på hva LSound selger ut enkelte Rotel produkter for nå. - Elkjøp har pusset opp enkelte butikker og selger Pioneer 50 tommere til 19995 som ellers koster 29995 og veillednde er ?. - På Electroworld kunne man kjøpe Pioneer høytalere med 50 % rabatt, hvis man kjøpte en forsterker. - BenQ solgte PE8720 projhektorer for rundt 13000, som hadde kostet over 50000.

Jeg kan liste opp slike eksempler nærmest i det uendelige hvis nødvendig.
Useriøst og veldig svekkende for troverdigheten til bransjen.


Dette blir for unyansert!!

Hvilken erfaring har du fra butikkjobbing. Jeg driver selv forretning innen bransjen, og det Rune sier her stemmer rimelig bra. Dersom jeg skulle ha solgt Sony BDP-S550 for samme prisen som de rimeligste nettutikkene så hadde jeg faktisk tapt 100,- pr salg.

Hvorfor Rotel selges billig av Lsound nå har med at den norske importøren sitter med et for stort gammelt lager av disse nå som nye modeller er rett rundt hjørnet, og de trenger å selge dem ut (omtrent for hvilken pris som helst) for å frigjøre ellers død kapital. Punktet med å frigjøre bundet kapital kan like gjerne gjelder Pioneer sitt salgsstunt i disse dager. Jeg vet ikke...

At 8720 ble solgt for kr 13000,- et par år etter at de kostet 50.000,- er jo heller ikke unormalt. Dette har jo ikke med at butikkene selger med mindre fortjeneste, men at de faktisk får kjøpt produktene til en langt lavere pris enn de tidligere ville ha kunnet.

At du mener at bransjen driver med "skyhøye avanser og at grådigheten ikke kjenner noen grenser" tar jeg det sterkeste avstand fra, og jeg inviterer deg gjerne til en gjennomgang av kalkyler og kostnadsnivå med å drive butikk, anyday....! Det tyder faktisk bare på at du ikke aner hva det koster å drive en butikk, der kunder skal komme innom og teste ut alle produkter de ønsker å kjøpe, helst låne hjem produkter for å teste i eget oppsett før kjøp, lønn, husleie, forsikring, strøm and the list goes on and on.....


Jeg må si jeg kjenner meg igjen med det Anfield skriver her - ikke nødvendigvis fra Lyd/Bilde bransjen, men det er den samme visa som når vi skrur opp prisen på startkontigenten på det lokale NM-rally'et. Haugevis med anonyme som gråter sine tapre tårer over hvor dyrt ting har blitt og hvor mye penger arrangøren tjener (noe som sjelden er noe gevinst i det hele tatt). Virker som om mange faktisk tror at man driver av ren veldedighet og nærmest tror at man ønsker å selge/tilby ting med tap.

For hvem ønsker vel å satse "hus og hjem" for så å tape det?
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 10.49.58 #11 av 16
Postet av: Kjell
Flere eksempler da.

Mitt TV kostet rundt, eller over 30kkr da det ble lansert.
Når jeg kjøpte det kostet det, rundt 18 kkr og siste pris jeg så var rundt 13,5 kkr.

Jeg undres over at bransjen ikke erkjenner at det er et problem. Hvem som stikker av med 17 kkr er i hvert fall ikke forbrukeren som kjøpåte det til 30 kkr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 11.50.52 #12 av 16
Postet av: Johnny Denon
Her tar det av ser jeg:-) Tror nok HiFi Klubben må innse at skal de få solgt noe i disse tider er det ikke taktisk riktig å sette OPP prisene på produkter som er av så liten "allmen interesse", kronekursens fall til tross. Kommer nok et "lagersalg" snart, tenker jeg.
- Assumption is the mother of all FUCK UPS!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 11.58.31 #13 av 16
Postet av: roffe
Det er fri prisdannelse i Norge. Det er gjerne en egenskap i et kapitaldrevet samfunn.

For å ta et produkts livsløp, så begynner det gjerne med en produktutviklingsfase der det brukes en del penger på forhånd, før produktet er i salg. Nye produkter tilbyr gjerne features som man kan ta seg godt betalt for fordi det representerer en merverdi i markedet. I tillegg må man i starten dekke inn de pengene man har brukt på produktutvikling. Men når produktutviklingskostnaden er dekket inn, samtidig som markedet ser nyere produkter med ytterligere forbedrede egenskaper, så settes prisen ned. Da trenger man ikke lenger et dekningsbidrag til produktutviklingen, og fortjenesten kan beregnes hovedsaklig i forhold til produksjons- og fraktkostnader. Det at et produkt selger godt gjør faktisk at det raskt også kan bli konkurransedyktig på pris. Men prisen settes neppe ned så lenge produsenten ser at produktet er markedsledende og dermed kan konkurrere i et høyere prisskikt.

Men akkurat dette med produktutviklingskostnaden gjør det faktisk helt naturlig at et produkt koster mer i starten av sitt livsløp i markedet enn mot slutten. Det er nok ikke slik at man kunne solgt et produkt med initiell pris på 30000 til 13000 fra dag 1og inntektsføre 17000. Innkjøpsprisen til butikk styres av produsenten, som altså må ta mer penger i starten for å dekke inn produktutviklingen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 12.19.13 #14 av 16
Postet av: Jerome
Det er ingen som tvinger oss til å kjøpe dyr A/V utstyr, en del billigere produkter har små marginer. Det finnes også mye brukt rundt på nettet.

Jeg synes at det blir vanskelig å uttale seg om priser når man ikke har et fullt bilde (komponenter, kostnader for R&D, produksjonkostnader, shipping, etc). Det koster å drive en butikk og de fleste trenger å leve ut av det. Men det er helt klart at det er store forskjeller også. Jo flere som er involvert i salgskjeden jo høyere pris til slutt for oss kundene.

Når det gjelder HFK klubben så er vel bare å sende dem en epost for å vise hvor misfornøyd du er. Blir det nok folk som klager direkte så vil de fort forstå at det går ikke i lengen.
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 13.13.14 #15 av 16
Postet av: Kjell
R&D eller FoU er veldig varierende fra produkt til produkt.
Yamaha sin receiver serie (og mange med dem) fra RXV1600 til RXV1900 er mere "same shit new wrapping" enn banebrytende teknologiutvikling. Altså en evolusjon og ikke noe revolusjon om man heller vil. Derved også en veldig lav grad av kostnader på FoU.

Dette gjelder også veldig mye annet innen lyd og bilde.
Det siste paradigmeskiftet (om man kan kalle det det) må kunne sies å være skiftet fra CRT til Plasma /LCD og DVD til HDDVD / BR.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar