Logo

HD dvd filmer

Skriv et svar
08.06.2005 13.20.50 #1 av 10
Postet av: Blekkis
Hei.

Har kjøpt meg HD tv og DVD spiller med HDMI utgang på. Men nå trenger jeg en film i HD kvalitet for og kunne teste. Noen forslag til en bra film, med bra kvalitet ? Og hvor kan jeg eventuellt kjøpe denne.

Spørsmål nr.2: Vist jeg har HD filmer på pc, kan jeg brenne disse på en DVD plate og få HD kvalitet på tv`n ? Er det spesielle dvd plater som må til for og få HD kvalitet ? Hvordan kan jeg finne ut om de filmene jeg har på pc``n har høy nok kvalitet til og defineres som HD kvalitet.

Som dere sikkert skjønner så er jeg helt fersk på dette området, så all info er god info for meg :D

På forhånd takk

Pål
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 13.42.58 #2 av 10
Postet av: Rune
Heisann.

På vanlige DVD plater som skal avspilles på vanlig DVD spiller finnes det ingen mulighet for å spille av HD filmer.

Dette vil først være tilgjengelig når de nye Blu-Ray/HD-DVD spillerene kommer på markedet om noen år.

Skal du spille av HD filmer i dag er du pent nødt til å bruke PC, eventuellt D-VHS spiller.

PC'n kan du koble til via HDMI/DVI for best mulig kvalitet.

Det finnes noen få utgitte DVD filmer med HD kvalitet. Et eksempel er Total Recall som må avspilles på PC, men denne har dårlig kvalitet og sier ingenting om hvordan kvaliteten er på HDTV.

Har hørt om flere som har lastet ned HD filmer tatt opp fra HDTV i USA. Hvor disse finnes på nettet vet jeg ikke.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 15.06.31 #3 av 10
Postet av: ErikX
Man kan laste ned TV-serier i HDTV format fra nettet og spille dem av via en HTPC. Lost er visstnok veldig populær. Jeg vet imidlertid ikke hvor god kvaliteten på disse faktisk er.

NB! Dette er ikke ment som en oppfordring til piratkopiering!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 15.46.32 #4 av 10
Postet av: Blekkis
"Rune" skrev:Heisann.

På vanlige DVD plater som skal avspilles på vanlig DVD spiller finnes det ingen mulighet for å spille av HD filmer.


Men jeg har kjøpt meg DVD spiller (
http://www.deal.no/produkt.cfm?kid=54&id=72981&spec=yes#spec Vil jeg da ikke få muligheten til og vise i HD kvalitet ? Den har jo HDMI utgang.

Og vist jeg da brenner for eks. Lost i HD kvalitet eller andre filmer fra data`n vil de da ikke bli i HD kvalitet?

Takker igjen :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 16.18.29 #5 av 10
Postet av: Rikky
"Blekkis" skrev:Men jeg har kjøpt meg DVD spiller (
http://www.deal.no/produkt.cfm?kid=54&id=72981&spec=yes#spec Vil jeg da ikke få muligheten til og vise i HD kvalitet ?

Nei. DVD-video er 720*576.

Og vist jeg da brenner for eks. Lost i HD kvalitet eller andre filmer fra data`n vil de da ikke bli i HD kvalitet?

Nei, men det går fint hvis du kjører det direkte fra PC-en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 16.30.38 #6 av 10
Postet av: Blekkis
Jeg har desverre ikke pc med DVI utgang på :(

Men jeg ser i spekken på DVD spilleren ; HDCD

Hva er det da ? Hvorfor lager de DVD spillere med HDMI eller DVI utgang på vist du ikke får høyere oppløsning enn 720*576 ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 16.33.59 #7 av 10
Postet av: ErikX
HDCD er et høydefinisjons musikkformat:

"HDCD audio technology delivers the full richness and detail of the original music source for unsurpassed quality on CD and DVD recordings and more.

With HDCD, you get the body, depth and emotion of the original performance - not a flat, digital imitation."

Kilde: http://www.hdcd.com/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 16.36.59 #8 av 10
Postet av: ErikX
Ser at DVD-spilleren din oppskalerer til 720p/1080i. Dette vil i teorien gi et bilde som "ligner litt" på HD ved vanlig DVD-avspilling. Jeg vet imidlertid ikke hvor bra dette fungerer i praksis.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 16.42.56 #9 av 10
Postet av: Granberg
Tror ikke den oppskaleringen vil gi noe betydelig bedre bilde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 16.47.28 #10 av 10
Postet av: Blekkis
Ok, takker for mange svar.

Kort sagt; Jeg vil ikke kunne få sett filmer i HD kvalitet på min tv :D
( Ikke uten pc med DVI utgang )
Det finnes ingen DVD spillere (stand alone) som kan spille HD dvd enda.
Dagens DVD spiller med HDMI eller DVI utgang gir bare litt bedre kvalitet. Men ingen HD kvalitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar