Logo

HD-DVD plater

Skriv et svar
14.03.2006 17.26.44 #1 av 4
Postet av: August
Hei,

For å se DVD i HD-kvalitet må man ha en HD-ready TV samt en HD-ready DVD spiller. Så langt har jeg vel forstått dette riktig. Men må selve DVD platen også være av såkalt HD standard? I så fall betyr det vel at min gamle DVD samling ikke er mye å trakte etter i fremtiden?
Takknemelig for en avklaring.


mvh
August :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2006 18.31.40 #2 av 4
Postet av: Tannoy
"August" skrev:Hei,

For å se DVD i HD-kvalitet må man ha en HD-ready TV samt en HD-ready DVD spiller. Så langt har jeg vel forstått dette riktig. Men må selve DVD platen også være av såkalt HD standard? I så fall betyr det vel at min gamle DVD samling ikke er mye å trakte etter i fremtiden?
Takknemelig for en avklaring.


mvh
August :)


Det er riktig at de 2 nye formatene Blu-ray og HD DVD er anderledes enn de "gamle" DVD platene. Allikevel blir nok både Blu-ray og HD DVD spillere bakoverkompatible med dagens DVD format. Derfor kan du nyte disse også fremover selvom de ikke gir deg HD oppløsning.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2006 20.36.22 #3 av 4
Postet av: Rune
Personlig så er jeg ikke like bekymret for dvd samlingen nå som HD-DVD / BLue Ray kommer på banen. Når jeg gikk over fra Laserdisc til DVD var jeg mer bekymret for pengen jeg hadde brukt på samlingen, siden en DVD spiller ikke kan spiller laserdisc.

Kommer nok til å kjøpe noen av de 700 filmene på nytt. (T2, Ringens Herre o.l), men mestparten klarer jeg meg på DVD.

Jeg håper det kommer multispillere, ellers så tror jeg at den vanlige forbruker kan bli forvirret å holde seg til DVD. Jeg tror nok det vil gå mange år før DVD blir forbigått av et annet system.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2006 10.51.08 #4 av 4
Postet av: Shanks
"August" skrev:Hei,

For å se DVD i HD-kvalitet må man ha en HD-ready TV samt en HD-ready DVD spiller. Så langt har jeg vel forstått dette riktig. Men må selve DVD platen også være av såkalt HD standard? I så fall betyr det vel at min gamle DVD samling ikke er mye å trakte etter i fremtiden?
Takknemelig for en avklaring.


mvh
August :)

For at du skal kunne se HD-DVD (enten det nå er Blu-ray eller HD DVD) i hd-kvalitet bør du imho ha en skjerm som native minst støtter 720p. Det gjør ikke nødvendigvis en skjerm som er HD-ready. HD-ready garanterer i den sammenhengen bare at skjermen faktisk er istand til å konvertere et HD-signal til et bilde (mao. unngå svart skjerm), ikke at det bildet den er i stand til å vise er i HD-kvalitet.

Ellers er jeg enig med Rune i at DVD nok vil være på markedet i mange år ennå. Spesielt med tanke på at vanlige DVD-spillere vil bli bedre og bedre på oppskalering til 720p. Allerede i dag fins det spillere som gjør dette med godt resultat til en hyggelig pris, selv om det selvfølgelig ikke er ekte HDTV.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar