Logo

hd lyd med ps3

Skriv et svar
12.01.2009 17.02.44 #1 av 12
Postet av: askerladd
heisann
jeg skal hjelpe en kamerat av meg med hjemmekino og merker at jeg har altfor lite peiling...
han trenger reciever og høytalere innenfor et stramt budsjett 5-6 tusen og det er maks, dette skal kombineres med en ps 3 og her renner det inn med spørsmål og usikkerhet.
jeg har prøvd å lese meg opp og bli ekspert på dette, men jeg må bare forsikre meg.
en ps3 har tydeligvis ikke optimale lyd spesifikasjoner ettersom jeg har lest side opp og ned om lpcm, truehd og bitstreaming. men jeg vil jeg gjerne forstå litt mer av sammnhengen her.
hvor viktig er det å kjøpe en forsterker med truehd osv, feks yamaha 663 til 4500,-? jeg tror jeg har forståt noe, -en ps3 har ikke støtte for true hd lyd, så når man ser blueray filmer får man ikke optimal lyd med mindre man har en truehd reciever som da med de rette innstillingene vil "overta" lydsporet og spille det som om ps3`en hadde hatt støtte for det? har jeg fortått noe riktig her?
isåfall dere som har hørt det meste, hører man forskjell? etterom dette er budsjettsannleg vil ikke høytalerne være av high end utstyr heller.
så til en annen sak, har noen vært borti andersson høytalere? har funnet bra priser på pakker med div andersson høytalere og sony forsterker på http://www.netonnet.no, men aner ikke no om kvaliteten.

takk for oppmerksomheten
Focal sib/cub2 yamaha rxv 659
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2009 17.20.40 #2 av 12
Postet av: Morten21
Hva med å kjøpe Yamaha RX-V 663 (4500,- hos mpx.no) + Dynavoice F6 (1200,-)? Da får han en flott reciever, sammen med to gode budsjett-fronthøyttalere. Så kan han eventuelt bytte ut Dynavoicene med noe dyrere og bedre senere, enten nye fronter eller et surroundanlegg (recieveren er 7.1). 663-en kan du jo lese mer om, men overfører lyd og bilde via HDMI og har støtte for de nyeste lydformatene (såvidt jeg vet).

Har selv kjøpt Yamaha-recieveren, venter nå på Dali Concept 6. Det blir dog en prisklasse opp i forhold til Dynavoice.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2009 17.59.52 #3 av 12
Postet av: askerladd
hei
takker for svar men er ikke helt det jeg var ute etter...
dynavoice er bra de, har kjøpt de til foreldrene mine faktisk. men det har ikke mye med saken å gjøre, høytalerne er ikke problemet, når det gjelder høytalere her, må det være et satelitt system, er liten plass og en kjæreste som stopper den mulighten + at det skal være et surround anlegg.
det jeg lurer på er mest angående forsterkeren og hdmi lyd. jeg har faktisk kjøpt en 663 til en annen kamerat og han er fornøyd, selv har jeg 659 og det har mine foreldre og nå etter anbefalinger fra undertegnede, så jeg er stor fan av yamaha, men spørsmålet er om det er noen grunn til kjøpe en truehd receiver i forhold til en uten truehd, med tanke på at man tydeligvis får ok receivere med hdmi 1.2 til langt under halve prisen i forhold til 1.3. vil man høre, merke forskjell med hdmi lydkabel fra en ps3 til en truehd reciever kontra en optisk lydkabel til en dts receiver. eller er det mere jeg mangler i mellom her?
Focal sib/cub2 yamaha rxv 659
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2009 23.00.43 #4 av 12
Postet av: AndreWerdenskrieg
Du setter PS3 til å sende ut PCM eller LPCM. Dette må sendes over HDMI til receiver for å få HD-lyd. PS3 takler alt av HD-formater, jeg bruker selv dette. Det vil bare stå LPCM eller lignende i displayet på receiver, det vil ikke stå DTS-HD Master Audio etc, men den spiller allikevel av HD-lyden. Dette kan du sjekke ved å trykke på select på PS3-fjernkontrollen, så står det oppe hvilket lydformat den sender ut.

Du får ikke HD-lyd fra PS3 med en optisk kabel.

Jeg merker relativt stor forskjell på HD-lyd og f.eks vanlig DTS. Bassen blir strammere, dialogene blir mere dynamiske, detaljerte og tydeligere for å nevne noe.
Så lenge receiveren har HDMI-inngang er jeg rimelig sikker på at du får HD-lyd fra PS3, men det er jo greit å få bekreftet dette fra noen andre også.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 08.02.35 #5 av 12
Postet av: Haugesynsar
AndreWerdenskrieg ; "Så lenge receiveren har HDMI-inngang er jeg rimelig sikker på at du får HD-lyd fra PS3, men det er jo greit å få bekreftet dette fra noen andre også."
Jeg er enig og har også satset på dette med kjøp av yamaha861- den har jo "bare" HDMI ver. 1,2 (kommer snart i posten).
Skal også bruke recieveren sammen med PS3.

Er veldig glad for og høre at ; "Jeg merker relativt stor forskjell på HD-lyd og f.eks vanlig DTS. Bassen blir strammere, dialogene blir mere dynamiske, detaljerte og tydeligere". Jeg venter på min Yamaha 861 i posten.

Det jeg er usikker på er hva som kan regnes for og være HD-LYD, med tanke på DVD/Bluray. Jeg har ingen blurayer enda, bare noen i posten :lol: , der jeg venter på en bluray-konsert av Cecile Dion. Kjøpt denne for og rettferdiggjøre kjøp av ny reciever. :P Det er dama mi sin musikk, jeg synes sangene til Fru.Dion suger, men Dion er jo j*vlig bra til og synge. Spennende!

Ok; tilbake til mitt spørsmål; Jeg har en DVD-konsert av D.Gilmour med 24-bit LPCM stereo. Blir lyden fra denne DVDèn bedre når jeg sender den over HDMI? Før har jeg hatt en pioneer 5.1 reciver og overført lyden med coax. Coax klarer jo ikke og overføre nok informasjon, til at en kan kalle det for HD-LYD. Hadde vært fett om noen av DVDèn mine hadde blitt "oppgradert". Er forøvrig også litt skeptisk når jeg ser alle slags gamle innspillinger som blir gitt ut på bluray, spesielt når jeg ikke kan lese spesifikasjonene til selve blurayplata på nettet , før jeg bestiller den.
Når det gjelder bildeoverføring så er det vel "lov" og kalle alt over 720p for HD. Finnes det noe tilsvarende innen HD-LYD-verdenen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 08.19.57 #6 av 12
"AndreWerdenskrieg" skrev:Du setter PS3 til å sende ut PCM eller LPCM. Dette må sendes over HDMI til receiver for å få HD-lyd. PS3 takler alt av HD-formater, jeg bruker selv dette. Det vil bare stå LPCM eller lignende i displayet på receiver, det vil ikke stå DTS-HD Master Audio etc, men den spiller allikevel av HD-lyden. Dette kan du sjekke ved å trykke på select på PS3-fjernkontrollen, så står det oppe hvilket lydformat den sender ut.


Dette er riktig, PS3 konverterer de nye høyoppløste lydformatene til LPCM internt. Noe som i utgangspunktet er like bra.

Du får ikke HD-lyd fra PS3 med en optisk kabel.

Du vil ikke kunne få de nye høyoppløslig lydformatene med en optisk/coax-kabel da det er grensesnittet i kabelen som bestemmer dette, og at den ikke har båndbredde nok til å overføre ett fult 5.1 PCM signal. [/quote]

Så lenge receiveren har HDMI-inngang er jeg rimelig sikker på at du får HD-lyd fra PS3, men det er jo greit å få bekreftet dette fra noen andre også.

Så lenge reciveren har HDMI V1.1 eller nyere er ikke dette noe problem. (Dog at den har støtte for lyd via HDMI)

Når det gjelder bildeoverføring så er det vel "lov" og kalle alt over 720p for HD. Finnes det noe tilsvarende innen HD-LYD-verdenen?

Anbefaler deg å lese denne guiden for mer informasjon om BD og de nye høyoppløste lydformatene:
http://www.hjemmekino.no/guide/bluray.aspx
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 08.27.25 #7 av 12
Postet av: Torja
"Haugesynsar" skrev: Jeg har ingen blurayer enda, bare noen i posten :lol: , der jeg venter på en bluray-konsert av Cecile Dion. Kjøpt denne for og rettferdiggjøre kjøp av ny reciever. :P Det er dama mi sin musikk, jeg synes sangene til Fru.Dion suger, men Dion er jo j*vlig bra til og synge. Spennende!



Du har i alle fall noe vakkert å legge øynene på mens du "hører" på med madammen :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 08.30.12 #8 av 12
Postet av: Torja
"Haugesynsar" skrev:Er forøvrig også litt skeptisk når jeg ser alle slags gamle innspillinger som blir gitt ut på bluray, spesielt når jeg ikke kan lese spesifikasjonene til selve blurayplata på nettet , før jeg bestiller den.

Kan sjekke via denne nettsiden
http://blu-raystats.com/Stats/Stats.php
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 09.52.46 #9 av 12
Postet av: Haugesynsar
Takk for linkene gutter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 12.28.25 #10 av 12
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Tommy(Actionchicken)" skrev:

Du får ikke HD-lyd fra PS3 med en optisk kabel.

Du vil ikke kunne få de nye høyoppløslig lydformatene med en optisk/coax-kabel da det er grensesnittet i kabelen som bestemmer dette, og at den ikke har båndbredde nok til å overføre ett fult 5.1 PCM signal.

Mulig jeg misforstår her, men var det ikke det jeg skrev? :D

"Tommy(Actionchicken)" skrev:
Når det gjelder bildeoverføring så er det vel "lov" og kalle alt over 720p for HD. Finnes det noe tilsvarende innen HD-LYD-verdenen?

Anbefaler deg å lese denne guiden for mer informasjon om BD og de nye høyoppløste lydformatene:
http://www.hjemmekino.no/guide/bluray.aspx

Takk, det var informativt. Tenkte egentlig at all HD-lyd var lossless, men DTS-HD High Resolution på 1.5 Mbit/s regnes altså også med.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 17.25.03 #11 av 12
Mulig jeg misforstår her, men var det ikke det jeg skrev?


Stemmer det AW, det er helt korrekt det du skriver. Jeg ville bare bekrefte og utdybe svaret ditt litt :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 11.28.34 #12 av 12
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Tommy(Actionchicken)" skrev:
Mulig jeg misforstår her, men var det ikke det jeg skrev?


Stemmer det AW, det er helt korrekt det du skriver. Jeg ville bare bekrefte og utdybe svaret ditt litt :wink:

:D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar