Logo

HDMI DVD-spiller

Skriv et svar
08.08.2006 16.36.06 #1 av 15
Postet av: dagrj
Er det noen som kan forklare meg litt om dette med HDMI? Jeg vurderer å kjøpe en ny DVD-spiller til tv'en min, og har funnet ut at det kan være lurt å kjøpe en spiller med HDMI oppskalering. Hvor stor er forskjellen mellom en vanlig DVD-spiller, og en DVD-spiller som har denne funksjonen?

Er denne spillerennoe å satse på i så måte?

Må jeg i tillegg gå til innkjøp av en HDMI-kabel, eller følger dette med?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 17.16.20 #2 av 15
Postet av: Torja
HDMI kan du lese om her:
http://www.hjemmekino.no/guide/kobling_hdmi.asp
Kort versjonen er at det er en digital scart. Altså overfører både lyd og bilde i en og samme kabel digitalt. I forhold til gammel scart som overfører analogt. Informasjonen på DVD platen er lagret digitalt og de nye flatskjermer og PJ viser fram bildet digitalt. Da er det bare tull å omforme den digitale informasjonen til et analogt signal for så å bli omformet tilbake til digitalt i bilde framviseren.
Med HDMI er det digitalt hele signalveien. Teoretisk mye bedre bilde og lyd. De nyeste HDMI standardene kan over føre lyden som 7.1 sorund og du trenger ingen andre kabler via receiver enn HDMI(Hvis receiveren har HDMI switsj da). Overfører også SACD og DVD Audio.

Den dvd spilleren du viser til vet jeg ingen ting om, men i en test skal Oppo OPDV971H være både billig og bra. Mye for pengen altså.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 17.34.20 #3 av 15
Postet av: Amadesus
Noen selgere der ute hevder at man får bedre signaloverføring med componentkabler enn hdmi. Er dette tilfelle?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 18.24.05 #4 av 15
Postet av: Torja
"Amadesus" skrev:Noen selgere der ute hevder at man får bedre signaloverføring med componentkabler enn hdmi. Er dette tilfelle?

Så fint da, hvorfor det? Nei jeg skal ikke være slem. :wink:

I begynnelsen da DVI/HDMI kom, mente noen at den digitale standarden lagde et litt for skarpt(les unaturlig) bilde. I forhold til Komponent som er den beste analoge standarden for overføring av bildet. Komponent hadde et litt softere bilde, som opplevdes bedre mente noen.
Jeg er litt usikker på å svare. Jeg syns HDMI gir et veldig bra og klart bilde med minimalt med bildestøy, under forutsetning at kilden(dvd platen) ikke inneholder støy. Kommer an på bildeframviser også. Mange plasma og LCD skjermer krever god signalføde for å yte seg selv rettferdighet.
Her kommer vi vel til kjernepunktet. Når du først blåser opp et bilde fra 28” til 42” eller 100” for den saks skyld, blir det essensielt at signalføden er så god som overhode mulig. All liten støy i lite bilde blir så mye mer forstørret og synlig på et stort bilde. Hva man foretrekker av komponent eller HDMI er vel en smakssak, så lenge man selv blir fornøyd. Bare husk at komponent er overføring av kun bilde via tre ledninger, og er regnet som den beste av de analoge overføringsmulighetene. Ikke forveksl med Supervideo eller (grøss) kompositt.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 21.52.31 #5 av 15
Postet av: Amadesus
Får å få HD signaler er det da riktig at man kan benytte component kabler, hdmi og dvi, eller er det kun hdmi og dvi tilkobling som gir hd kvalitet? Mener at Xbox360 kabelen for HDsignaler er en komponentkabel..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2006 09.49.29 #6 av 15
Postet av: Torja
Komponent overfører også HD signaler, ja.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2006 16.46.47 #7 av 15
Postet av: dagrj
Nytt spørsmål, men ville ikke lage ny tråd...
Jeg har tenkt å gå opp i pris på dvd-spilleren, men jeg har hørt at det av og til ikke lønner seg med en HDMI tilkobling, fordi bildebehandlingen i TV'en kan være bedre enn i dvd-spilleren.

Jeg har en Samsung LE-32R72 tv, hvis jeg går til innkjøp av en Sony DVP-NS76H, vil en HDMI-kabel da lønne seg?

Kommentarer på valg av dvd-spiller i denne prisklassen (1000-2000,-) tas også gjerne i mot.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2006 18.25.58 #8 av 15
Postet av: Torja
Uten å hvite noe som helst om den dvd spilleren du nevner vil jeg påstå at HDMI er en svært god overførsel av bildesignaler.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2006 18.28.43 #9 av 15
Postet av: orso
"dagrj" skrev:Nytt spørsmål, men ville ikke lage ny tråd...
Jeg har tenkt å gå opp i pris på dvd-spilleren, men jeg har hørt at det av og til ikke lønner seg med en HDMI tilkobling, fordi bildebehandlingen i TV'en kan være bedre enn i dvd-spilleren.

Jeg har en Samsung LE-32R72 tv, hvis jeg går til innkjøp av en Sony DVP-NS76H, vil en HDMI-kabel da lønne seg?

Kommentarer på valg av dvd-spiller i denne prisklassen (1000-2000,-) tas også gjerne i mot.

Det må du nesten teste for å finne ut av. I noen tilfeller er oppskaleringen i TVen bedre enn den som i rimelige DVD spillere. Et sikkert kjøp er nevnte Oppo DV971H, den har ekstremt bra bildebehandling i forhold til prisen. Men skal man også bruke DVD spilleren som musikk formidler, er Denon og Cambridge merker man bør se nærmere på. Cambridge DVD89 fikk terningkast 6 i Hjemmekino nå.

Jeg sitter selv med en Panasonic PV600 plasma som har meget god bildebehandling. Tror f.eks den Toshiba spilleren som linkes til ikke hadde vært et bra kjøp for meg. Skjermen oppskalerer sansynligvis bilde bedre.
Kommer til å kjøpe Oppo 972 når den kommer. Med Oppo får man dessuten med kabel, DVI/HDMI kabler er dyre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2006 19.39.01 #10 av 15
Postet av: dagrj
Men har Oppo'en støtte for HDMI? TV'en min har ikke DVI-tilkobling. Vil jeg bli nødt til å kjøpe en egen kabel for å få lyd?

Har dessuten hørt at det kan være mye bugs på Oppo-spillere, og at man er nødt til å oppgradere den. Hvordan funker det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2006 20.46.45 #11 av 15
Postet av: orso
Oppo 971H har DVI utgang, men det følger med DVI-HDMI adapter og kabel. Ja, hvis du ønsker å overføre lyden til TVen må du bruke ekstra kabel for det. De fleste har surround og overfører kun lyden til anlegget.
Oppo 972 vil ha HDMI utgang når den kommer, burde være snart.
Oppo kommer med ny firmware fra tid til annen og da blir bugsen fikset. Ser ikke ut som å være noe problem lenger med nyeste firmware.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2006 13.21.41 #12 av 15
Postet av: dagrj
"bomholt" skrev:Oppo 971H har DVI utgang, men det følger med DVI-HDMI adapter og kabel. Ja, hvis du ønsker å overføre lyden til TVen må du bruke ekstra kabel for det. De fleste har surround og overfører kun lyden til anlegget.
Oppo 972 vil ha HDMI utgang når den kommer, burde være snart.
Oppo kommer med ny firmware fra tid til annen og da blir bugsen fikset. Ser ikke ut som å være noe problem lenger med nyeste firmware.

Okei, hvordan kabel må jeg kjøpe for å få overført lyden til tv'en? Har ikke surround enda.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2006 13.30.11 #13 av 15
Postet av: orso
RCA kabel. Kalles også signal kabel eller phono kabel. Selges billig hos Claes Ohlson og Biltema og de er bra nok. Viktig at de av brukbar tykkelse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2006 13.37.53 #14 av 15
Postet av: dagrj
"bomholt" skrev:RCA kabel. Kalles også signal kabel eller phono kabel. Selges billig hos Claes Ohlson og Biltema og de er bra nok. Viktig at de av brukbar tykkelse.

Takk. Forresten bare datakjeden som selger Oppo?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2006 13.48.50 #15 av 15
Postet av: orso
Ja
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar