Logo

Hdmi\dvi vs vga\vga

Skriv et svar
27.11.2008 20.01.53 #1 av 3
Postet av: Einis
Vil jeg merke stor forskjell i bildekvalitet om jeg bruker en hdmi\dvi kabel fra tv til pc eller om jeg bruker vga\vga så lenge jeg ikke har noen blu-ray spiller?

TV`en jeg har er en Samsung 5-serie.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2008 20.06.54 #2 av 3
VGA er analogt, det overfører bilde og har lenge vært en standard overføring mellom PC og Skjerm.

DVI er digitalt og det forekommer ingen kvalitetstap på veien, HDMI er det samme bare at det overfører både lyd og bilde. Merk deg det at det er ikke alle skjermkort som har HDMI som kan overføre lyd. Om du skal velge/har mulighet til å velge mellom DVI og VGA. Så vit at Fordelen med DVI og HDMI er at du slipper å benytte en krets (Ramdac) som gjør om det digitale bildet i PCen din til analoge signaler (RGB) for så å digitalisere de på nytt på skjermen som er digital. Slik at du man slipper eventuelle problemer angående skjermgeometri og oppfriskningsfrekvenser siden skjermen får servert bildet akkurat slik den ønsker det. Forskjellen mellom DVI/HDMI og VGA er i praksis ganske liten ved vanlig PC bruk, men skal du spille av Blu-Ray eller annet høyoppløslig materiale fra PC er det flere forddeler ved bruk av HDMI dersom skjermen støtter disse funksjonene. Les mer om dette i guidene her på forumet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2008 20.18.02 #3 av 3
Postet av: Einis
Okay, takk for svar.

En fordel med vga er at jeg har en dvi og en vga inngang i PC`en og trenger derfor ikke å koble om hver gang jeg skal bytte fra PC skjerm til TV.

Jeg tror jeg bare bruker vga kabel til jeg bestemmer meg for å kjøpe nytt skjermkort med hdmi inngang og muligens en blu-ray spiller jeg kan ha i PC`en
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar