Logo

hdmi eller komponenet?

Skriv et svar
09.05.2006 12.45.06 #1 av 3
Postet av: hubian
Hva er egentlig best for meg med en DVD med progressiv scan?

Jeg kjøpte både et samsung TV:
http://www.samsung.com/no/products/tv/l ... 40r51b.asp

og en DVD opptaker:

http://www.samsung.com/no/products/dvd_ ... d_r125.asp

til pakkepris. Fra før har jeg en Force paraboltuner. Fikk med en ny god scart fra parabol til DVD og en god komponentkabel fra DVD til TV.

I ettertid har jeg imidlertid forstått det slik at HDMI skal gi bedre signal enn komponent. Har derfor byttet kabel mellom DVD og TV, noe som medførte at jeg måtte stille inn farge/lys etc på nytt. Noen endring i KVALITET ser jeg imidlertid lite til...

Force er innstilt på å sende signal i RGB gjennom scart.
DVD har jeg stilt på både 576 og 720 uten å se forskjell verken på tv eller dvd.

hva er egentlig otimal tilkobling for meg? ifølge kabelguiden deres er hdmi best, men så står det at ved progressiv scan (hva nå det er) skal en bruke komponent?

håper på gode råd. :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2006 13.14.11 #2 av 3
Postet av: orso
I teorien skal HDMI være best, siden dette er digital overføring. I praksis viser det seg å ikke alltid stemme. Noen spillere gir like bra og noen ganger faktisk bedre bilde med komponent. Det er også snakk om smak sak. HDMI gir vanligvis skarpere bilde, men noen ganger blir fargemetningen dårligere enn komponent. På virkelig gode spillere er alikevel HDMI nesten alltid å foretrekke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2006 22.58.17 #3 av 3
Postet av: hubian
"bomholt" skrev:I teorien skal HDMI være best, siden dette er digital overføring. I praksis viser det seg å ikke alltid stemme. Noen spillere gir like bra og noen ganger faktisk bedre bilde med komponent. Det er også snakk om smak sak. HDMI gir vanligvis skarpere bilde, men noen ganger blir fargemetningen dårligere enn komponent. På virkelig gode spillere er alikevel HDMI nesten alltid å foretrekke.


Blir det forskjell om jeg ser DVD eller TV?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar