Logo

HDMI kabel (Hvilke merker er bra?)

Skriv et svar
08.02.2006 18.25.02 #1 av 21
Postet av: PenMongo
Noen som har kjøpt eksterne HDMI kabler? QED, MONSTER osv... Noen erfaringer?

Bedre bilde?
Loewe Xelos A42 Plasma, Xbox 360 Premium, JVC DR MH300SE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2006 12.37.34 #2 av 21
Postet av: Ken
Jeg sjekket litt rundt dette og kom frem til at de litt dyrere HDMI kablene har bedre kontakter som også ser ut til å tåle litt mer. Om du bare skal ha en kobling fra DVD-spiller til receiver/TV som ikke skal inn og ut mye, så holder sikkert det meste. Jeg testa to kable (husker ikke det andre merket som var dyrere) og jeg valgte den billigste fra Nordost. Kunne ikke se noe kvalitetsforskjell overhodet.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2006 12.37.44 #3 av 21
Postet av: wotg
Supra er billig og bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2006 15.55.30 #4 av 21
Postet av: Marius305
Monster Cable er nok noe av det beste du får;)
The Movie Man!

Min DVD Collection: http://www.intervocative.com/dvdcollect ... oviemarius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2006 16.42.13 #5 av 21
Postet av: nutts
Claes Ohlson funker som bare det !!!
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2006 19.11.37 #6 av 21
Postet av: Rune`s hjemmekino
HEI!
Når det gjelder valg av HDMI-kabel, kommer det an på hva du skal kople denne kabelen TIL.

Har du en flat-tv av billigste sort og en dvd spiller av tvilsom kvalitet ( så lett at du kan løfte den med lillefinger'n ) - da funker jo ALT!

Hvis du derimot har satset på kvalitetsutstyr av høy klasse, er valget av kabler mer interessant og utfordrene. Da kan fort en billig HDMI bli det svakeste leddet i kjeden.

Går sjøl snart til innkjøp av en HDD dvd opptaker med HDMI-utgang ( Philips DVDR 9000H - og vil satse på enten QED eller Tara Labs.





" blir ikke bildet veldig flatt med en sånn derre flatt-tv? "
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2006 21.09.28 #7 av 21
Postet av: PenMongo
Jepp har jo investert litt i nye komponenter. Ny Loewe 42 " plasma + jvc hd recorder med hdmi ut. Bør vel legge litt i hdmi kabelen da. Skal sjekke ut monster og qed.
Loewe Xelos A42 Plasma, Xbox 360 Premium, JVC DR MH300SE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2006 07.15.37 #8 av 21
Postet av: nutts
he he, synes det er like morro hver gang sånne påstander kommer opp.

Altså, hvis du har kjøpt rimelig utstyr, så kan du bruke hvordan kabel du vil.
Hvis du har kjøpt dyrt " high End " utstyr, så fungerer KUN dyre kabler.

Sier bare en ting TULL !!!!!

Jeg nekter å tro att en dyr kabel frakter de digitale signalene noe bedre enn en rimelig kabel den halve meteren eller de 5 metrene bort til projectoren din. Hvorfor skulle ett dyrt anlegg trenge noe råere kabler enn ett rimelig anlegg ?
Skulle jo tro att det anlegget med best elektronikk og bildebehandling burde gi bra bilde uansett.
Har du tatt en titt inne i utstyret ditt, så skjønner du att du har blitt lurt den dagen du var å handlet deg en dyr HDMI kabel eller andre dyre kabler for den sakens skyld.
Det finnes MASSE rimelige kabler der ute som faktisk er veldig veldig bra, men selvsagt finnes det dårlige også.
Det er jo i grunnen ganske lett, bestill via Internett den kablen du har lyst på, så er det bare å returnere den hvis du ikke er fornøyd. Da kan man jo også sammenligne dyre mot rimelige kabler, å sende tilbake den du ikke vil beholde.

Det er ikke prisen som bestemmer om en kabel er god eller ikke.
Kabler er den største bløffen som noengang har blitt gjort..
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2006 08.11.10 #9 av 21
Postet av: PenMongo
Hvordan kan det da være et marked for dyre kabler? Mener du at de som kjøper dyre kabler er for uvitende, og ikke klarer å merke forskjell på ytelsen?

Selv skal jeg ikke påstå at jeg har god peiling på dette, men skulle jo tippe at det ville være umulig å selge dyre kabler dersom kvaliteten var like god på de billige. Det er jo selvfølgelig mulig å lure noen mennesker, men de som kjøper veldig dyre kabler er gjerne spesiellt dedikerte personer....

Hørtes merkelig ut...
Loewe Xelos A42 Plasma, Xbox 360 Premium, JVC DR MH300SE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2006 08.36.36 #10 av 21
Postet av: nutts
Dette er ikke merkelig i det hele tatt.

Slik er det jo med mange produkter.

Hvis du feks ser på biler, så er ikke en BMW 3 ganger så bra som en rimeligere Toyota. Når da feks Toyota i tester blir utmerket som ett av bilmerkene i verden med høyest kvalitet og BMW i samme test havner midt på treet. Kvalitet og pris henger ikke altid sammen, man betaler ofte MYE penger for merkenavn og design.
Når det gjelder kabler, så er det jo bevist flere ganger, att enkle kabel løsninger fungerer 100% så godt som dyre avanserte kabel løsninger.
Bevist av feks høyskolen i Trondheim osv
Det er ALDRI så vidt meg bekjennt noen gang BEVIST att en dyr kabel løsning har vært bedre enn en bra rimelig kabel.
( annet enn att noen sier de hører forskjell på lyd osv osv )
Det finnes bra kabler som er rimelige, og det finnes dårlige rimelige kabler.
Hvis en kabel er feks dårlig skjermet, eller har dårlige kontakter, så vil den fungere dårlig uansett om den er dyr eller rimelig.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2006 09.57.28 #11 av 21
Postet av: PenMongo
hehe...å samenligne biler med kabler blir helt feil for meg.

Tviler på at det er mange som legger mye penger i en kabel pga design. Design på bil derimot er en helt annen ting. Klær også for den saks skyld, da dette har mye med utseende å gjøre.

Når man snakker kabel, er vel det viktigste ytelse..?? Dvs bilde og lyd, og ikke om kabelen er farget rød eller grønn med flotte gullstriper.

Uansett..jeg ser poenget ditt. Kanskje du har noen forslag til billige kabler med god kvalitet/ytelse? De kan gjerne se "pene" ut også :-)
Loewe Xelos A42 Plasma, Xbox 360 Premium, JVC DR MH300SE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2006 11.56.14 #12 av 21
Postet av: EHE
Når det gjelder overføring av digitale signaler har du kun to
alternativer. Enten fungerer det ellers fungerer det ikke.

Hvis det fungerer vil du kunne overføre nøyaktig de samme
signalene på en billig kabel som på en dyr kabel.

Det som derimot er tingen med dyre kabler er at du kan få utstyret
til å fungere med lenger kabellengder enn det som ville vært mulig
med en billig kabel.

Så hvis du er ute etter en HDMI kabel på 15 meter så vil nok et av de
dyre fabrikatene være tingen. Skal du ha en kabel på 1,5 meter kan du
bruke nesten hva som helst.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2006 12.48.36 #13 av 21
Postet av: nutts
"EHE" skrev:

Det som derimot er tingen med dyre kabler er at du kan få utstyret
til å fungere med lenger kabellengder enn det som ville vært mulig
med en billig kabel.


Så hvis jeg går på clas ohlson, å finner en kabel der, går til kassen å ber dem om å sette opp prisen til ca 10 tusen kroner for kablen, så vil den fungere over lengre avstander enn når den kostet 400 kroner ?

Att en kabel er DYR eller BILLIG, er ingen garanti for att den faktiske kvaliteten holder mål til det bruket du har tenkt å benytte den til.
Eneste som gjelder er å prøve seg frem å finne den levrandøren DU stoler på. Jeg stoler faktisk på Clas Ohlson med min HDMI kabel, å den er 8 meter lang.

Er det noen som forresten har en link til en test av digitale kabler, som det ikke bare er ØRET eller ØYET som avgjør hvem som er best og dårligst ?
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2006 15.22.09 #14 av 21
Postet av: Rune`s hjemmekino
HEI!

Leser med stor forundring på all uvitenhet rundt kabelproblematikken..

Det er klart det er kvalitetsforskjeller på kabler - skulle bare mangle. Det er bare elektrikere og folk med hørselskader som påstår noe annet - eller de som av en eller annen grunn har " bestemt seg " for hva som er den evige sannhet...

Lydsignalet som skal transporteres fra A til B, må komme mest uhindret fram. Dvs at det må ikke legges til eller trekkes fra noe. Et høykvalitets lydsignal er en svært komplisert affære med mange nyanser og mikrodetaljer. Det er slett ikke bare tale om volt og ampere. En lampettledning eller en "plastic fantastic" kabel klarer slett ikke å transportere et signal med et utal nyanser og overtoner uten et visst tap av detaljer og maskering av lyden.

Dette strides noen lærde om selv i 2006 ( forstå det den som kan)

Men - dette handler også om å ha en genuin interesse og kjærlighet for musikk, og da stiller man også langt høyere krav til lydkvalitet enn de som stort set hører på P3 via en billig reiseradio fra Nille..

Bare hør på seriøse musikere og de som jobber i lydstudio. De vet hva dette handler om - i motsetning til fjortiser på vorspiel.

Det er også en viss sammenheng mellom pris og kvalitet - fremdeles..

Så får heller vi gærne musikkfreaker kose oss med våre "dyre" kabler, og heve oss over useriøse påstander om ditt og datt.

For når alt kommer til alt så er high end lyd balsam for sjelen :)







" hei, hørte dere selger sånn derre hai-end anlegg til 995,- stemmer det? "
Men -
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2006 16.25.17 #15 av 21
Postet av: EHE
"nutts" skrev:
"EHE" skrev:

Det som derimot er tingen med dyre kabler er at du kan få utstyret
til å fungere med lenger kabellengder enn det som ville vært mulig
med en billig kabel.


Så hvis jeg går på clas ohlson, å finner en kabel der, går til kassen å ber dem om å sette opp prisen til ca 10 tusen kroner for kablen, så vil den fungere over lengre avstander enn når den kostet 400 kroner ?

Att en kabel er DYR eller BILLIG, er ingen garanti for att den faktiske kvaliteten holder mål til det bruket du har tenkt å benytte den til.
Eneste som gjelder er å prøve seg frem å finne den levrandøren DU stoler på. Jeg stoler faktisk på Clas Ohlson med min HDMI kabel, å den er 8 meter lang.

Er det noen som forresten har en link til en test av digitale kabler, som det ikke bare er ØRET eller ØYET som avgjør hvem som er best og dårligst ?


Det er kanskje en fordel å ha litt peiling på elektronikk før en uttaler seg.
Det er (eller burde være) en forskjell i valg i materiale som er benyttet i en dyr kabel kontra en billig kabel.

Prøver du å lage en lang kabel med dårlig matching av kanalene, mye tap eller dårlig plugg terminering,vil du få forstyrrelser
som kan gi ustabililtet. Effekten av dårlig kabelmateriale blir større jo lenger kabelen blir.

Når det gjelder Clas Ohlson har jeg selv blandet erfaring. Jeg har mellom annet kjøpt en component kabel derfra
som ikke er bra. Problemet med den var først og fremst dårlige plugger. Den fungerte bra første gang
jeg plugget den i. Men etter å ha koblet til og fra noen ganger fikk jeg problemer med "vakkel".
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar