Logo

HDMI som eneste kabel ?

Skriv et svar
07.03.2010 15.56.41 #1 av 8
Postet av: HDFreak
Hei, lurte på om noen kan forklare meg dette ?

Jeg har det koblet slik ; HD dekoder Get, TV Pioneer, BD Sony S 760 ? Yamaha 465

HD Dekoder ? HDMI inngang på forsterkeren,
BD Sony S760 ? HDMI inngang på forsterkeren
TV Pioneer ? HDMI utgang monitor på forsterkeren.

Så når jeg da bruker kun HDMI kabel for lyd og bilde, burde jeg f.eks brukt koax/optisk fra BD til forsterkeren for avspilling av CD plater ?
Eller er det noe annet jeg ikke har tenkt på her ?

Takker for hjelpen til de som kan svare.








?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2010 17.45.15 #2 av 8
Postet av: MindWaste
Nei du trenger ikke coax, 1 hdmi fra bluray til forsterker holder
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2010 17.48.03 #3 av 8
Du ser ut til at du har koblet helt korrekt, men så vidt meg bekjent er det noen dekodere som ikke kan sende både lyd og bilde gjennom HDMI utgangen. Men har du lyd, har du koblet korrekt.

Så når jeg da bruker kun HDMI kabel for lyd og bilde, burde jeg f.eks brukt koax/optisk fra BD til forsterkeren for avspilling av CD plater ?


Som Mindwaste sier trenger du ikke det. En coax/optisk-kabel har bla ikke nok båndbredde til å overføre de nye høyoppløste lydformatene. HDMI overfører lyd og bilde uten kvalitetstap og er det beste alternativet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2010 17.54.11 #4 av 8
Postet av: Torja
Du har koblet korrekt, er det noe problem?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2010 19.45.32 #5 av 8
Postet av: HDFreak
Hei,

Nei det er ikke noen problem, lurte bare litt på dette med HDMI kontra analog overføring av lyd opp til 7 kanaler.... Og hvilken lyd som CD plater sender ut, men så lenge HDMI gjør jobben så er det jo greit da :)

Takk for hjelpen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2010 21.09.28 #6 av 8
Postet av: Jorn.Finnerud
Du må gjerne prøve med analoge kabler til stereo. Det kan godt hende det sitter en bedre DAC i spilleren din enn det gjør i receiveren.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2010 21.38.28 #7 av 8
Postet av: Torja
"HDFreak" skrev:Hei,

Nei det er ikke noen problem, lurte bare litt på dette med HDMI kontra analog overføring av lyd opp til 7 kanaler.... Og hvilken lyd som CD plater sender ut, men så lenge HDMI gjør jobben så er det jo greit da :)

Takk for hjelpen.

Poenget med digital overføring til nettopp receiver er at den vil dekode dette best hvis vi snakker om surond lyd, som regel, men ved sterio avspillinger, type CD, vil ofte CD være bedre via kilden, altså analogt til receiver og videre...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2010 23.31.02 #8 av 8
Postet av: HDFreak
Da er jeg litt mere med vettu :) Takker for det,
Da skal jeg prøve som du skriver, med analoge kabler.
Prøve for morro skyld å se om jeg klarer å høre noen forskjell. For det er ved avspilling av CD plater jeg innbilte meg at jeg kanskje manglet eller burde hatt en kobling for bare lyd i tillegg.

En annen ting er, hva med en dedikert spiller for bare CD/DVD ?
Evt. hvilken spiller ville dere anbefale ?
Eller burde jeg oppgradere på andre områder først ?

Blir mange spørsmål dette her, men er veldig takknemlig for all hjelp som blir gitt :)

----------Mye kompetanse her på forumet------------
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar