Logo

Henge plasma fra taket?

Skriv et svar
24.05.2005 15.07.03 #1 av 10
Postet av: jmi
Fikk et tips fra takstmannen(!) min om at jeg burde henge min nye LG-42-tommer i vaiere eller kjettinger fra taket istedenfor å veggmontere den. Tror han mente det var både sikrere og gjorde mindre skade på leiligheten.

Noen som har prøvd dette eller sett det gjort? Er det praktisk mulig, og ser det noe særlig smart ut?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 15.47.24 #2 av 10
Postet av: arntos
"jmi" skrev: Tror han mente det var både sikrere og gjorde mindre skade på leiligheten.



Mindre skade med et par hull i taket enn i veggen høres toskete ut spør du meg. Lettere å sparkle 2 hull i veggen enn taket. Og hvor rart ser det ikke ut med kjetting hengende fra taket.
Samt at mine kunnskaper i mekanikk tilsier at det trengs større krefter for å holde en TV fra taket enn inntill en vegg.

Dette var nå min mening
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 15.59.13 #3 av 10
Postet av: danielchr
Ja, vil tro om det hadde vært tilfelle så ville vel "alle" henge opp maleriene og bildene sine slik også (??). Er jo litt av poenget det med flat-tv at den skal bare henge på veggen som et bilde gjør. Det blir ikke noe voldsomt store huller etter et standard VESA-feste....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 16.01.40 #4 av 10
Postet av: Knut
Litt enig med innlegget til arntos overfor. En plasma-tv er jo tross alt litt tung, og når 35 kg vekt virker rett nedover skal det bedre feste til for å holde vekten på plass. TVen vil jo hele tiden blir dratt mot gulvet. Festet på vegg vil jo skruene være mye sterkere i det de tar mye av vekten fordelt på lengden av skruene. Akkurat argumentet med at det vil være sikrere og enklere er jeg ikke enig i. Har du skruer som ekspanderer jo mer vekt de blir belastet med vil det ikke være noe problem. Vanlige murplugger ville jeg vært forsiktig med, mens solide skruer med krok til å skru i treverk er helt avhengig av å treffe bærekonstruksjonen (ikke panel, gips osv).
Men det kunne vært litt kult, om du fikk skjult ledningene på en ok måte.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 16.12.06 #5 av 10
Postet av: jmi
Tror han snakket litt over evne, ja. Da blir det veggmontering - takk for fornuftige og velbegrunnede svar! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 16.13.21 #6 av 10
Postet av: Bombadil
Jeg syntes det hørtes ganske dumt ut. Hvis den henger i taket så begynner den å svinge hvis du kommer nær den og slikt. litt dumt. Og sikrere tror jeg heller ikke at det er.

Og som de andre sier er det nok like lett og fikse hull i veggen som i taket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 16.49.06 #7 av 10
Postet av: Typhoon7
"Bombadil" skrev:Hvis den henger i taket så begynner den å svinge hvis du kommer nær den og slikt. litt dumt.


Godt poeng.

Jeg hadde ihvertfall aldri hengt opp en flatskjerm på den måten som takstmannen foreslo.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 16.49.59 #8 av 10
Postet av: Rikky
Broren min fikk seg nylig en 42" plasma, og den ble hengt i taket med patentbånd. Den er plassert i et hjørne og skrår litt nedover. Det ble en bra plassering av TV-en, men en særdeles lite elegant løsning. Dette må vel nevnes at dette er en midlertidig løsning da han skal flytte om ikke så lenge. Hvis TV-en skal plasseres på en rett vegg og ikke i et hjørne ser jeg overhodet ingen grunn til å henge den i taket i stedet for på veggen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 17.06.55 #9 av 10
Postet av: Knut
"Rikky" skrev:Broren min fikk seg nylig en 42" plasma, og den ble hengt i taket med patentbånd. Den er plassert i et hjørne og skrår litt nedover. Det ble en bra plassering av TV-en, men en særdeles lite elegant løsning. Dette må vel nevnes at dette er en midlertidig løsning da han skal flytte om ikke så lenge. Hvis TV-en skal plasseres på en rett vegg og ikke i et hjørne ser jeg overhodet ingen grunn til å henge den i taket i stedet for på veggen.


Dette er sikkert bare en midlertidig løsning. Skal TVen tiltes litt så finnes det veggfestet som kan vinkles/tiltes

f.eks http://www.gamerz.no/scripts/prodView.asp?idproduct=6411
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2005 20.12.32 #10 av 10
Postet av: detteermeg
Det fins massevis av solide, sikre og designmessig pene løsninger for å få hengt opp en skjerm fra taket.
Takstmannens råd bør forkastes snarest, godt du har gjort det ja....
Patentbånd fungerer også heller dårlig.
Derimot får du kjøpt takfester med rør, mulighet for variabel lengde på røret, svingbart, skjule kabler inni røret osv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar