PS
Aktiv
E-post
Jeg kjøpte Hitachi 42PD5200 i november 2004 hos Expert.
en av grunnene til at jeg kjøpte denne var at den var HD Ready og syntes det var greit å betale 36000 da jeg da var sikkeret for framtidig HD sendinger. Nå ser jeg plutslig at denne ikke er HD Ready, har også snakket med Hitachi om dette som bekrefter at den ikke kan kalles HD Ready fordi den ikke kan vise 720p 50hz, man bare 60hz.
Anbefalt standard i Europa for HD sendinger er 720p 50hz.
Føler meg lurt, kan jeg her forlange kjøpet hevet eller ny TV?
arntos
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
Nettside
Jeg hadde i allefall tatt en prat med butikken og gjerne selgeren du kjøpte av om han fremdeles jobber der. Skal ikke påstå om du har krav på noe.
Kom til å tenke på at definisjonen på HD ready ble lansert 19 januar 2005. Dvs a i oktober i fjor var det lve mest snakk om oppløsning når man tenkte HD og ikke hvilke formater den takler.
xuax
Kunnskapsrik
E-post
Mener at du har krav på å heve kjøpet når selger har lovt at varen har en egenskap den ikke har. Likevel er HD-Ready bare en standard. Jeg husker ikke når denne kom, men hvis den kom før kjøpet ditt mener jeg at det er ett hevings grunnlag
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!
"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Spørs jo hvordan det ble ordlagt. Den er "forberedt for HDTV" selv om den ikke støtter alle standarder.
Pga av kjøpetidspunktet ble det nok heller ikke sagt noe om HD-ready da dette er en betegnelse som ble brukt senere en kjøpetidspunktet. Hitachi hadde sin egen HD-ready logo som ble fjernet da den offisielle HD-ready standarden ble laget.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Ingeniør`n
Aktiv
E-post
Tror nok selgeren handlet i god tro. Selv i dag tro jeg det er mange selgere som bare tror de vet hva HD-ready innebærer. Hvis du begynner å spørre dem ut hva HD-ready er blir de fleste relativt flakkende i blikket.
Tro også det er store sjanser for at standarden kan bli redefinert flere ganger før vi begynner å se virkelige sendinger og ikke bare prøvesendinger på CD og liknende. MAO er det store sjanser for at de HD-ready TV vi kjøper i dag ikke holder mål om noen år. Derfor har jeg valgt å ikke svi av for mange kroner på dette enda
PS
Aktiv
E-post
Når Hitachi har HD ready logo på denne modellen, og butikken sier at denne er HD ready og fremtidsrettet så må jo jeg som kunde anta at dette er riktig.
Jeg som kunde burde vel ikke ha forstått at dette muligens var feil?
To måneder etter at jeg har kjøpt TV,n er den pluselig ikke HD ready lenger.
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Dette er en vanskelig sak og det er umulig for en vanlig kunde å ha oversikt over de forskjellige standardene.
Hadde dette kjøpet vært gjort etter at den offisielle logoen ble lansert ville jeg sagt at Hitachi/butikk har villedet deg da de brukte en logo som lignet litt på HD-ready logoen som Hitachi brukte. Men Hitachi fjernet rimelig raskt sin logo når den offisielle standarden ble satt for å unngå at folk ikke så forskjell på logoen og dermed ble lurt.
Jeg må innrømme selv at det gikk en liten stund før jeg ble klar over at 5200 serien ikke støttet 720p/50Hz.
Bottom line: Utrolig kjip sak, men jeg er redd at butikken har sitt på det tørre. Slik det er i dag så er det f.eks ikke krav om å støtte 1080p for å kunne merke TV'n HD-ready. Men hvis dette kravet ble lagt til ville man ikke kunne si at de som selger "HD-ready" apparater i dag lurer kundene.
Mvh
Rune
Rikky
Meget Kunnskapsrik
E-post
"PS" skrev:Jeg kjøpte Hitachi 42PD5200 i november 2004 hos Expert.
Ble ikke kravene til HD Ready lagt frem tidlig i 2005?
Shanks
Aktiv
E-post
"Ingeniør'n" skrev:Tro også det er store sjanser for at standarden kan bli redefinert flere ganger før vi begynner å se virkelige sendinger og ikke bare prøvesendinger på CD og liknende. MAO er det store sjanser for at de HD-ready TV vi kjøper i dag ikke holder mål om noen år. Derfor har jeg valgt å ikke svi av for mange kroner på dette enda
Det der har ikke særlig rot i virkeligheten. EBU har uttalt nokså klart at gjeldende standard for allmennkringkasterne vil være 720p. Det ligger også vektige argumenter til grunn for dette, uten at jeg skal gå i detalj på det her. Sjansene for at det digitale bakkenettet i Norge hovedsaklig vil sende noe annet enn 720p når hdtv kommer der er svært, svært små. Jeg vil gå så langt som å si at det i praksis ikke kommer til å skje, av åpenbare grunner.
Jeg tror faktisk vi vil få hdtv omtrent fra starten i det nye bakkenettet. Ikke over hele linja, men en sportskanal tror jeg kommer med en gang. Kanskje det blir SportN, som tilfeldigvis har premiere om 40 minutter. Resten kommer etter når de analoge signalene slukkes, vil jeg tro.
Hvis den som investerer i en hdtv i dag velger et apparat som native støtter 720x1280 er vedkommende på trygg grunn hva gjelder fremtidig kringkasting i Norge.
asp1
Aktiv
E-post
Hei..
Lurer også litt på det angående HD-Redy på den skjermen. At den ikke støtter 720p 50Hz er jo en ting, Hva med HDCP? Man får vel ikke sett digitale sendinger i HD oppløsning uten at den støtter det?
mvh Morten
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Den støtter HDCP.
Mvh
Rune
asp1
Aktiv
E-post
Hei, og takk for rask respons.
Vil det bety at jeg kan se tv med HD oppløsning via canaldigital, hvis jeg invisterer i en HD satellitt tuner da?
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Ja så lenge de ikke sender i 720p 50Hz.
(noe de ikke gjør nå)
Mvh
Rune