Logo

Hjelp! Lyd bilde og oppbygging

Skriv et svar
24.04.2005 21.04.42 #1 av 3
Postet av: Stian
Hallo folkens!
Først må jeg si at detta er en super side/forum, og har fått hjelp til masse her. Men jeg trenger lit hjelp.. Jeg har en søt kjellerstue som er under oppussing. I skrivende stund ligger det kunn betong i gulvet og glava på veggene og bjelker i taket. Det jeg lurte litt på er lyd og bilde.. Jeg har en mor som bor i andre etasje som er lit sensitiv på lyd, bassen generelt. Og lurte lit på hvordan jeg kan lyd issolere lit godt. Jeg har også tenkt til å sette opp et prosjektor og lurte lit på hva som er best. Som bildet vist nedenfor lurer jeg litt på hvor jeg skal ha lerrete og prosjektoren og lyden. Min far og jeg målte istad at 1,80 m ved lerrete var max. Ellers kom man seg ikke forbi. Så over til spørsmålene. Hvordan prosjektor bør jeg kjøpe? Max pris rundt 16 000. Og lyd anlegg? Max 10 000. Burde jeg sette sammen anlegg selv eller kjøpe pakke pris? Noen som evnt. kunne hjulpet til her? Og hva slags lerret bør jeg kjøpe. Det blir forholdshvis mørkt i rommet (pga. mulighet for blender over vinduet). Har det noe å si på lyden at halve rommet ligger under bakken? (skrå bakke).

Veit detta var mange spørsmål, men jeg håper på svar så mange som mulig. Har det forresten noe å si på hvor nerme prosjektoren vil stå? Har en avstand på ca. 3m. Holder det? Og til slutt. Noe off topic. Hvor får jeg kjøp cola kjøle skap ??

Mvh. Stian :D kjellern.JPG kjellern.JPG ( 27,4658203125 KB) Vist 1251 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2005 21.05.29 #2 av 3
Postet av: Stian
Sjekk jeg har paint skills a!! :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2005 23.27.58 #3 av 3
Postet av: Torja
Ser ut som at du har store muligheter til å få laget ett flott anlegg her, ja.
:P
Når det gjelder prosjektor spørsmålet, så tenker jeg litt på Panasonic PE700, som ble gullvinner i test i "Lyd & Bilde" magasinet årskavalkede for 2004. Den har også krøpet noe ned i pris. Syns jeg så den for rundt 12000 - 13000, jeg kan ta feil sjekk:
http://www.dinpris.no

Husk du må kjøpe lerret også. De koster litt.

Når det gjelder anlegg, så vil det over tid være best å komponere sammen et anlegg selv. En god forsterker/reciever er det viktigste i første omgang.

Når det gjelder isolering, så sjekk ut hva andre har gjort på min.hjemmekino.no. Det er flere som holder på å bygge selv også :wink:

Refererer: "Til taket har jeg skaffet 50 mm tykke sorte 60x120 cm akustikkplater fra Rockwool som legges på metallskinner (samme type som brukes i kontorhimlinger) for dels å bedre akustikken i rommet, dels dempe lyden opp til soverommet over. Utenpå gipsveggene skal jeg lime på samme type akustikkplater som jeg har i taket. De blir etter planen festet med tapetlim. Platene blir malt på sidekantene før montering slik at de ikke støver."



8)

PS: Du er så flink i Paint tegning, så :!: Tor.jpg Tor.jpg ( 60,9697265625 KB) Vist 1225 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar