Logo

Hjelp til teknologier for 3D-visning

Skriv et svar
22.03.2012 09.20.29 #1 av 5
Postet av: shennieh@yahoo.com
Hei forum og projektorentusiaster

Jeg er oversetter og jobber med å oversette en bruksanvisning for projektorer. Her støter jeg på to termer jeg sliter med å finne ut av.

Setningen jeg sliter med er "3D projection is compatible with the field sequential signal and the frame sequential signal.".

"Field sequential signal" og "frame sequential signal" forekommer ikke flere steder i bruksanvisningen, så jeg har få holdepunkter.

Jeg har googlet meg fram til følgende:


field-sequential color television
  Wordnet , field-sequential color TV
  Wordnet , field-sequential color television system
  Wordnet , field-sequential color TV system
  Wordnet 
An early form of color TV in which successive fields are scanned in three primary colors


Frame-sequential
Techniques such as frame sequential combine two separate video signals into one signal by alternating the left and right images in successive frames.


Men jeg klarer ikke å spore opp hva "field sequential"- og "frame sequential"-teknologien omtales som på norsk. Kan noen hjelpe meg med dette?
Uvitende
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.03.2012 09.31.08 #2 av 5
Postet av: shennieh@yahoo.com
Oppdatert funn for "field sequential signal":

3D-Video Encoder: turns two video signals into one field-sequential signal for HMD's or VCR's
3D-Video Decoder: turns one field-sequential signal into two video signals for dual projector setups or dual-input HMD's
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.03.2012 09.36.08 #3 av 5
Postet av: Jorn.Finnerud
frame sequantal er 3d versjonen man har på Blu-ray hvor det er to strømmer med 24 bilder per sekund og man får vist annethvert bildet fra de respektive strømmene: a b a b a b etc.
Den andre metoden er nok den som omtales som fieldsequantal og er et format som kan være side-by-side eller up-down. Da er de to bildene plassert i samme bildeframe, enten side ved side eller over/under. Bildene er trykket sammen og elektronikken i projektoren eller TV-en gjenkjenner signalet og strekker bildene og legger de oppå hverandre slik at man får 3D.
Det er bare frame sequental som gir full HD på for hvert øye i 3D. field sequantal gir halvert oppløsning.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.03.2012 11.19.24 #4 av 5
Postet av: shennieh@yahoo.com
Tusen takk for svar, Jørn.

Vet du om det finnes noe sted der jeg kan tenkes å finne disse teknologiene omtalt med norske termer?
Uvitende
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.03.2012 11.22.24 #5 av 5
Postet av: Jorn.Finnerud
Disse terminologiene er litt for nye er jeg redd. Jeg har også oversatt for Panasonic og man må nok bruke enkelte engelske uttrykk.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar