Logo

HTPC Guide - Endelig...

Skriv et svar
23.02.2009 10.08.45 #76 av 129
Postet av: helsten2
"teebee" skrev:vet ikke svaret på ditt spørsmål, men lurer på hvilken cam du har? tenkte å kjøpe en til min tv for CD kabeltv.


Dilog Conax CAM (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354347)

Funker OK, men jeg syns det tar litt lang tid å skifte kanaler (6-7 sek). Fikk et tips om at
- Technicrypt CXV MP RiksTV (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405727)
var raskere på kanalskift (2-3 sek) så jeg kjøpte den også. Men merker ingen forskjell :(

Men begge funker mot CDs kabelTV.

Et problem jeg har (som jeg trodde var CAMen), men som jeg nå tror er MediaPortal - er en feilmelding ved skifte av kanal:
"Unable to start timeshifting. Channel is scrambled".
Må da restarte HTPCen. Skjer litt for ofte .... :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 17.24.37 #77 av 129
Postet av: helsten2
Det var dårlig med svar på forrige innlegg (http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=6&t=10717&st=0&sk=t&sd=a&start=60#p69012) så jeg prøver å vri litt på spørsmålet ... :wink:

Jeg har 1stk
- Digital Everywhere FloppyDTV
installert i min HTPC (med CAM og smartkort fra Canal Digital).
Lurte på å sette inn et TV-kort til (av samme slag), slik at jeg kan se på TV mens opptak pågår (2 tunere, altså).

Vil signalet på antenne-ut fra TV-kort 1 være dekodet slik at jeg kan bruke det på antenne-inn på TV-kort 2 (dvs at CAM og smartkort vil være unødvending på TV-kort 2)?

Noen som har erfaring med HTPC og 2 TV-kort sammen med MediaPortal?

På forhånd takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 06.57.15 #78 av 129
Postet av: petre2006
Hoy!

Skal ikke stikke under en stol at jeg har vert borte i over en mnd med mye rart i det siste, however, her er ett svar du kan bruke (håper jeg)

Ok, nå har jeg ikke testet dette ut i MediaPortal, men tror ikke det skal være noe ulikt anyways. Du ser, under mediaportal så er det en liste over hvilke kort man har tilgjengelig, og etter det blir det litt selvforklarende.

Vel, løsningen jeg kjørte på var på en som valgte WindowsMediaCenter. Som du sa/sier, to FloppyDTV kort, men med to CAM'er (det må du UANSETT HA skal du ha PIP og/eller Timeshift/OCV) og kun ETT Canal Digital kort (skal du ha to, må du ha to abbonement ELLER multirom, men siden CD IKKE støtter andre tunere enn deres egne, får du ikke kortet heller...........)

Anyways, det jeg da gjorde (og her er gråsonen, denne er lovlig å selge/kjøpe, men ikke å bruke mot CD og/eller ViaSat) var å sette opp en slik SmartWi sak. Det er en kortleser, som kommer med fire dummy kort, som sender ut originalkort informasjonen til de fire andre dummykortene (ja, da kan du ha inntil fire tunere) trådløst innenfor 10-15 meter (alt etter isolasjon i huset). Sjekk den ut her : http://www.smartwi.net/

Så, da har du litt å tygge på? :mrgreen:

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 07.30.24 #79 av 129
Postet av: helsten2
Takk for hurtig og detaljrikt svar.

Hadde faktisk allerede kikket på denne SmartWi-løsningen. Hvor kan den kjøpes i Norge? Ser det står TVECO på SmartWi's hjemmeside, men finner ikke produktet der ...

Virket også som om prisen ligger rundt 2000 NOK. Da er det vel like greit å kjøpe nok en CD dekoder/m kort (samme pris), eller ...?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 07.51.37 #80 av 129
Postet av: petre2006
Hei,

Jo, Tveco har den, du må nok ringe de (det gjorde jeg). Og, selvfølgelig, omtrent samme pris, men du får likevel med fire kort i pakken.. Det teller for noe, altså, du får to ekstra kort. :-) Fordelen med å holde seg til en tuner til, med kort, er at du da er på den lovlige siden av 'bekken' :mrgreen:

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2009 18.50.26 #81 av 129
Postet av: andreas55
Hei

Jeg har bestemt meg for å bygge en HTPC til mitt nye hjemmekino annlegg. Det er så langt jeg har kommet, og uten dere er det nok der jeg kommer til å ende. Er langt fra noen data ekspert men ved hjelp av en datakyndig venn skal jeg greie å bygge den hvis jeg bare finner ut hva jeg trenger å kjøpe.

Dette vil jeg bruke den til:

- Til å se filmer og serier som jeg hitill har spilt av fra laptopen til en prosjektor. Nå har jeg kjøpt hjemmekino annlegg med 5 Dali høytalere og Denon AVR-2808. TV er Samsungs 52 tommer
- Musikk
- livetreaming av utenlandske kanaler(NFL, premier league etc)

Dette lurer jeg på om jeg vil bruke den til:

- HD kvalitet på filmer og serier og HD lyd (kommer ann på pris)
- TV (vet ikke helt nytten av dette, har jo PVR dekoder med HDMI)
- Nedlastinger
- Blu ray ( blir det ikke bedre kvalitet på filmene hvis de spilles av fra en vanlig blu ray spiller som Samsung - 2500?)

Dette vil jeg gjerne legge vekt på:
- Støy
- Bilde og lyd kvalitet
- Brukervennlighet (må kunne brukes av min kjære som ikke har noe særlig data peiling)
- Utsende ( må se fin ut og ikke være stor, må kunne legges ned slik at den passer i TV-benken)

Håper på hjelp..

Mvh
Andreas
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2009 22.41.33 #82 av 129
Postet av: teebee
hvilen prisgrense hadde du tenkt på?

jeg er ikke expert på htpc, men denne tenkte jeg å bygge.
http://prisguide.hardware.no/vis_handle ... n_id=94242
med denne mulige oppgraderingen om jeg ikke synes den over lever opp til forventningene.
http://prisguide.hardware.no/vis_handle ... n_id=94666 (velg ett av lydkortene)
og i tillegg kommer harddisk og eventuelle software. jeg har tatt utgangspunkt i den dyre utgaven under valg av deler. petre2006 kan sikkert si om denne er bra eller hva du eventuelt kan kjøpe istedet og om den kan brukes av ikke datakyndige.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2009 07.36.48 #83 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:Hoy!
Som du sa/sier, to FloppyDTV kort, men med to CAM'er (det må du UANSETT HA skal du ha PIP og/eller Timeshift/OCV) og kun ETT Canal Digital kort (skal du ha to, må du ha to abbonement ELLER multirom, men siden CD IKKE støtter andre tunere enn deres egne, får du ikke kortet heller...........)

Da har jeg handlet hardware igjen ... :wink:
Hvordan daisy-chainer jeg firewire på de to FloppyDTV kortene? Det første er koblet til hovedkortet ...
Antenne-ut fra kort 1 inn på anntenne-inn på kort 2?
"petre2006" skrev:
Anyways, det jeg da gjorde (og her er gråsonen, denne er lovlig å selge/kjøpe, men ikke å bruke mot CD og/eller ViaSat) var å sette opp en slik SmartWi sak. Det er en kortleser, som kommer med fire dummy kort, som sender ut originalkort informasjonen til de fire andre dummykortene (ja, da kan du ha inntil fire tunere) trådløst innenfor 10-15 meter (alt etter isolasjon i huset). Sjekk den ut her : http://www.smartwi.net/

Kjøpte denne også ... Men skifte av kanal er da vannvittig treigt? 15-20 sek ... minst :surprised:
Noen tricks her? Firmware? (så ikke ut til å ha blitt oppdatert på et par år ...). OK med beta versjoner (SmartWi2.43Beta9T0)?

Takk igjen.

Mvh
Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2009 11.29.25 #84 av 129
Postet av: andreas55
hei

har tenkt på et budsjett på mellom 5-7000. Har satt opp en her http://prisguide.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=95001

Hva syns dere?

Mvh Andreas
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2009 11.55.16 #85 av 129
Postet av: teebee
mulig du må handle inn nye vifter og cpu kjøler for å få den enda mer stille.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 09.02.38 #86 av 129
Postet av: helsten2
Flere problemer med HTPCen ...

Fikk endelig tak i en Blu-Ray disk og prøvde å spille den. Det gikk dårlig :(
Spiller: LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L (HD-DVD leser) (oppdatert firmware og driver)
OS: Windows Vista Ultimate (med alle oppdateringer)
HTPC: Iflg. petre2006 - 'Den dyre utgaven' (ref. side 1 i dette forum)

1. WinDVD9+ Blu Ray: Ingenting skjer. Ser ut som om den leser disken og så gir opp. Ingen feilmelding
2. PowerDVD 8 Ultra: Klarer å spille av, men med redusert oppløsning og 'hakkete'. Da jeg stoppet spilleren gikk skjermen i sort. Etter hver fant jeg ut at den hadde satt oppfriskninghastigheten til 0 Hz !!! :twisted: Ikke lett å fikse, når du ikke kan se noe på skjermen ... :shock:
3. ArcSoft TotalMediaTheatre: Klarer å lese og spille av, men oppløsningen er så dårlig at det ikke går an å se på.

Avspilling av vanlig DVD funker greit med alle avspillere. Mediaportal oppdager at du setter in en DVD, men ikke at du setter inn en blu-ray disk.

Noen tips? Setting i CCC som jeg har misset? HDCP problem (lovlig kjøpt blu-ray disk ...)?

EDIT: Fant et par tools for å sjekke om maskina var blu-ray ready ('CyberLink BD / HD Advisor' og 'WinDVD High-Definition Advisor Tool'). Ingen av dem liker skjermkortet (Sapphire Radeon HD4550 512M)... Kortet ser ikke ut til å være på 'godkjent' lista til noen av de to ... :cry:
Noen som har kjørt blu-ray via dette kortet :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2009 07.52.55 #87 av 129
Postet av: petre2006
HOy hoy hoy hoy og... skal vi lete litt her...... Hoy!

Det var da så inn i granskaeun til aktivitet det var i denne tråden her da!? ;-)

Uansett, får vel bare prøve svare etter beste evne. Og NEI, jeg er ikke supermann, må da vel være andre som har skrudd på en PC som leser denne tråden som også kan være med å svare av og til her, blir helt matt av og til :-) Hehe, neida, men, hvis det er det, prøv å hjelpe til.

Blir nedrennt om dagene med PM'er og epost om ditt og datt... hvilken CPU og hvilken GPU og hvorfor ATI / AMD og ikke markedslederen (de som bruker mest penger på reklame) Intel og nVidia!??!!? Vel, jeg vil og SKAL ikke anbefale andre merker, men når jeg NOK en gang leser at nVidia har driti seg ut og laget defekte GPU'er til halve Mac folket i 2007-2008 (i tillegg til de tre skandalene med defekte GPU'er til resten av dataverdenen ifjor og i vinter) så betviler jeg rett og slett kvaliteten dems er noe å rope hurra for. Men, dette styrer du, jeg skal ikke si om noe mer noen gang om hva som fungerer best. Intel er og blir dyrt, og AMD har spist inn mye av forspranget til intel de siste mnd. Klart, Intel er det lille ekstra på de råsterke CPU'ene, men på 'the average vil jeg si de er likestillt.

For å svare litt da:

andreas55:

I mine øyne kan du ikke forvente at kravene til WAF blir oppfyllt med en HTPC. Det er av den enkle grunn at det ikke er mulig slik jeg ser det, å lage en custom løsning som vil virke som ett hvilket som helst annet hifimøbel. Og når det er sagt, så vil samboer uansett riste på hodet av hvilken som helst annen fjernkontroll til hvilken som helst annen hifimøbel. Slik jeg ser det er det nesten best å sette seg ned å ta en opplæring av vedkommende, en time eller noe, slik at man vertfall er hjulpen. Det beste da, er.. ti minutter på hvorden det virker, og femti minutter til hva-om-hvis-og-atte-men feilene oppstår.

Hardwaren som teebee foreslår er fornuftig den, skal oppdatere guiden min en dag jeg har tid, med ferskere deler og lignende, den er bittelitt utdatert nå. Det viktigeste er at du får tak i ett mATX hovedkort, en AMD AM2 laveffekt CPU, 2GB eller mer minne (PC8500 DDR2), en grei harddisk og optisk etter behov (DVD eller Blu Ray) samt et kabinett som er enkelt å bygge i, der er f.eks Antec sitt veldig fornuftig og stillegående.

Ser handlevognen din, ser bra ut den. Likevel, jamfør ingressen på denne posten, det er mer mellom himmel og jord enn Intel og nVidia.

teebee:
Vent med Asus Xonar kortet til de er gått tomme hos komplett, da kommer revision 2.0 inn! Hvis du har bestillt, får du sende det inn som RMA, men det tar fort en mnd...

Helge:

Hvor skal vi begynne? Hehe.. Ok, daisychaine IEE1394?!?! Skyt meg den som vil, men det anbfaler jeg så definitivt ikke! :-) Kjøp deg heller ett kort med firewire uttak på, så slipper du overraskelser. Det er plass i PCI slottene til ett slikt kort, så det burde ikke være noe problem. Det jg kom på er kanskje selve den fysiske plassen i kassen, men det har du oversikt på.

SmartWii.. Det må jeg si, jeg har som nevnt ikke prøvd det på MediaPortal, men det normal oppførsel på mediacenter på det jeg har vert borti vertfall.. men, 15-20 SEK!? Det er jo horibelt. Her må det være noe hoppende galt.

Ser du sliter med softwaren også, og det første ejg vil anbelafe er å gå løs å oppdatere drivere (nå er CCC 9.3 ute, meget god oppdatering spør dere meg... 9.1 og 9.2 var ingenting eller til det værre, men 9.3 er den beste siden 8.12) SAMT...les, !!!!!SAMT!!!! oppdater filtrene dine (Avivo og Hydravision, de finnes også i 9.3 utgaven) OG Southbridge driveren (også kommet i 9.3)

Prøv det, også tror jeg (og nå får du bare plaffe meg ned om jeg tar feil) at du enten kjører demoer eller i værste fall piratutgaver av de tre nevnte softwarene.. (hehe, hører mullingen din helt hit Helge) Hvis du gjør førstnevnte så er det rimelig begrensede muligheter for HD avspilling HW akselerasjon i alle tre. Er du derimot på Piratebay og koser deg, så finner du mye hacka d.r.i.t om i beste fall kan brukes til å pynte på desktoppen med flotte ikoner. Du får ikke en gang oppdateringer, selvsagt. Så, om du da har fullversjon av alle tre, betalt og flotte greier... prøv å oppdater de også :-)

Tror det var det for nå.. Tar helg jeg, så får dere blø litt helgen med mer HTPC kramper og andre uforklarende gledestårer.

Petter :biggrin:
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2009 09.36.13 #88 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:
Hvor skal vi begynne? Hehe.. Ok, daisychaine IEE1394?!?! Skyt meg den som vil, men det anbfaler jeg så definitivt ikke! :-) Kjøp deg heller ett kort med firewire uttak på, så slipper du overraskelser. Det er plass i PCI slottene til ett slikt kort, så det burde ikke være noe problem. Det jg kom på er kanskje selve den fysiske plassen i kassen, men det har du oversikt på.

Det har jeg allerede gjort - daisychaine IEE1394, altså. Ser ut til å funke helt greit.
Fant ikke noen antenne kabel som var slik designet at jeg kunne ta den fra antenne-ut på kort-1 til antenne-inn på kort-2. Kjøpte derfor en splitter ...
"petre2006" skrev:
SmartWii.. Det må jeg si, jeg har som nevnt ikke prøvd det på MediaPortal, men det normal oppførsel på mediacenter på det jeg har vert borti vertfall.. men, 15-20 SEK!? Det er jo horibelt. Her må det være noe hoppende galt.

Oppdaterte til siste beta - SmartWi2.43Beta9T0. Problem fixed.
"petre2006" skrev:
Ser du sliter med softwaren også, og det første ejg vil anbelafe er å gå løs å oppdatere drivere (nå er CCC 9.3 ute, meget god oppdatering spør dere meg... 9.1 og 9.2 var ingenting eller til det værre, men 9.3 er den beste siden 8.12) SAMT...les, !!!!!SAMT!!!! oppdater filtrene dine (Avivo og Hydravision, de finnes også i 9.3 utgaven) OG Southbridge driveren (også kommet i 9.3)

Prøvde 9.3 da den kom. Blåskjerm under installasjon. Så jeg er på 8.12 ...
"petre2006" skrev:
Prøv det, også tror jeg (og nå får du bare plaffe meg ned om jeg tar feil) at du enten kjører demoer eller i værste fall piratutgaver av de tre nevnte softwarene.. (hehe, hører mullingen din helt hit Helge) Hvis du gjør førstnevnte så er det rimelig begrensede muligheter for HD avspilling HW akselerasjon i alle tre. Er du derimot på Piratebay og koser deg, så finner du mye hacka d.r.i.t om i beste fall kan brukes til å pynte på desktoppen med flotte ikoner. Du får ikke en gang oppdateringer, selvsagt. Så, om du da har fullversjon av alle tre, betalt og flotte greier... prøv å oppdater de også :-)

Ikke noe piratsoftware her, nei ... :wink:
1. PowerDVD kom med LG Blu-Ray disken. Ser at dette er versjon 7, men iflg. specs. så skal den jo klare Blu-Ray. Men det gjør den ikke.
2. TotalMedia Theatre kom med ASUS lyd-kortet. Dette er også en gammel versjon (2.x). Ser nå at 3.5 er ute. Men igjen - iflg. specs. så skal den jo klare Blu-Ray

EDIT: Hadde ver. 2.1.13.122. Fant etter mye googling ver. 2.1.13.126. Da funket det, gitt :D . Tror '13' referer til Asus versjoner. Ver. 2.1.6.129 ser ut til å være siste versjon fra Arcsoft ... Og så kom vel akkurat TotalMedia Theatre 3 Platinum... TotalMedia 3.5 er visst noe annet.

3. WinDVD kjøpte jeg selv. Lastet den ned fra Corel's hjemmeside i januar. La på marsoppdateringa i natt. Nå har jeg perfekt bilde, men ingen lyd ... :cry: . Har sent en email til Corel support, så får vi se ...

EDIT: Lekte meg med å switche mellom forskjellige lyd-oppsett og har klart å få lyd i 1-2 minutter før den blir borte igjen. Lyden kommer akkurat etter at du har trykket 'Apply'-knappen .... :roll:

"petre2006" skrev:
Tror det var det for nå.. Tar helg jeg, så får dere blø litt helgen med mer HTPC kramper og andre uforklarende gledestårer.

God helg, og takk for hjelpen.

Mvh
Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2009 12.04.19 #89 av 129
Postet av: teebee
siden kabinettet som anbefales ikke fås tak i lengre og den nye ikke har strømforskyning så burde man vel sette opp en liste over strømforskyninger som anbefales. jeg har sett på et par mellom 400-450W som skal være passe stillegående ifølge http://www.silentpcreview.com
corsair vx450 http://www.silentpcreview.com/article751-page4.html
seasonic M12II-430 http://www.silentpcreview.com/article802-page4.html

når man ser på lydmålingene der så går seasonic fortere opp i lydnivå, men når corsair går opp går den forbi seasonic. merkelige er at de anbefale ikke seasonic for utstyr som bruker mere enn 200w, men sier ikke noe om corsair.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2009 21.06.54 #90 av 129
Postet av: helsten2
Noen erfaringer med SSD-disk i HTPC? Enten for OS eller til bruk som timeshifting buffer for Mediaportal ? Verdt å investere i :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar