Logo

HTPC: Kabinett + hjelp!

Skriv et svar
03.11.2006 15.23.14 #1 av 3
Postet av: Berrern
Heisann!

Jeg er i ferd med å ta det neste steget innen PC-bygging; nemlig å bygge min egen stue-PC! Jeg har bygget PCer i årevis, så jeg har mye erfaring med komponenter og konstruksjoner, men jeg er veldig "newbie" når det gjelder HTPC. I den forbindelse har jeg derfor noen spørsmål, og hadde håpet noen kunne tilby litt hjelp :)

Min HTPC vil bli brukt for å se på TV, DVD, andre filmer (DivX og MPEG) samt mye spilling, så det er viktig at PCen er kraftig. Den vil bli koblet opp mot en Panasonic 42" Panasonic plasma TV (42PX60) med en DVI -> HDMI kabel.

Her er min nåværende hardware:[list]
[*]DFI LanParty nF4 SLI-DR[/*:m]
[*]AMD FX-57[/*:m]
[*]2x 1024MB Corsair PC3500 LLPRO (400DDR, 2-3-2-6)[/*:m]
[*]2x WD Raptor 74GB (RAID0)[/*:m]
[*]1x WD Caviar 200GB 7200RPM[/*:m]
[*]1x (husker ikke hvilken produsent; WD eller Seagate) 200GB 7200RPM[/*:m]
[*]2x XFX 7800GT (SLi)[/*:m]
[*]Creative X-Fi Fatal1ty[/*:m]
[*]Hiper Type-R 580W strømforsyning[/*:m]
[*]Hauppauge WinTV Express TV kort (husker ikke nøyaktig modellnummer, kortet er omtrent 3 år gammelt. Det ser helt likt ut som dette kortet.)[/*:m][/list:u]Her kan du se to bilder av mitt nåværende oppsett (klikk for større bilde):



Så, over til mine spørsmål:[list=1]
[*]Kabinettet
Mitt nåværende kabinett er stort og veldig bråkete - og definitivt ikke en god løsning for en stue-PC. Årsaken til alt bråket det lager er alle viftene: 4 inn-vifter i front (for kjøling av harddisker), 1 inn-vifte i sidepanelet, og 2 ut-vifter i bakkant - alle 80mm Papst-vifter. I tillegg er det 2 grafikkort-vifter, 2 PSU-vifter, 1 CPU-vifte og 1 NB vifte (alle originale). 13 vifter totalt!
Jeg har tittet på en del forskjellige HTPC-kabinetter, men har ingen anelse om de forskjellige modellene vil passe til min hardware. Jeg trenger bl.a. et kabinett hvor jeg kan dytte inn min 5.25" SB X-Fi bay for input og output av lyd (bilde av denne enheten kan du se her.). Ettersom disse tilkoblingene konstant vil være i bruk, har jeg inntrykk av at det vil se fælt ut dersom denne satt i fronten av et lekkert HTPC-kabinett. Finnes det noen måte å gjemme denne brønnen på? Jeg tenkte at det kanskje fantes et kabinett med en løsning for dette, enten internt eller med en brønn på siden/bak?
Videre må kabinettet være relativt stort, ettersom jeg har en god del komponenter som må dyttes inn. Harddiskene blir relativt varme, så det hadde vært greit med litt luft mellom dem.
[/*:m]
[*]Kjøling
Hva med kjølingen? Maskinen min genererer en masse varme - finnes det noen 'stille' løsninger som kan brukes? Selvfølgelig kan det ikke bli helt lydløst, men slik det bråker nå vil være totalt uakseptabelt. Kan lyddempende matter være et alternativ? Eller finnes det noen særs lydløse kabinetter på markedet?
Er den eneste muligheten kanskje vannkjøling? Er det isåfall noen som har noen tips vedrørende dette? Jeg har lest mye om vannkjøling de siste årene, men aldri prøvd det selv.
[/*:m]
[*]Komponentene
Hva med mine komponenter? Må/bør jeg bytte eller legge til noe for å få dette til å jobbe som et mediasenter?
Det jeg er mest skeptisk til er TV-kortet mitt. Som jeg nevnte i listen over er dette relativt gammelt, og de eneste inn-portene er for analog TV og kompositt. Om et halvt års tid vil vi oppgradere til digital-TV, og da jeg vel kjøpe et nytt TV-kort? Men kan jeg vente til da - eller bør jeg oppgradere nå? Jeg har ikke fulgt noe særlig med på utviklingen av TV-kort de siste årene..
Videre; hva med fjernkontroll? Flere av HTPC-kabinettene jeg har sett kommer med fjernkontroll, og ofte også et display. Hvordan fungerer integrasjon, kontroll og installasjon av disse?
[/*:m]
[*]O/S
Hva med operativsystem? Jeg bruker nå Windows XP Pro x64 (SP2). Jeg har sett på MediaPortal, og også Windows Media Center Edition. Hvilket alternativ vil fungere best for mitt (64-bits) oppsett?[/*:m][/list:o]Beklager den lange posten.... Som jeg sa er jeg rimelig 'fersk' innen dette området, og tenkte å poste alle mine spørsmål i én tråd.

Jeg håper noen kan hjelpe og gi litt råd!

På forhånd takk :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2006 18.48.15 #2 av 3
Postet av: Rune
Personlig har jeg veldig god erfaring med Zamlman sin reserator. Jeg var veldig skeptisk til vannkjøling frem til at jeg fikk se denne og med denne har jeg endelig fått en lydløs pc. Jeg bruker en viftløs strømforsynning og vannkjølingen tar seg av cpu og grafikkort (7800GT). I tilegg har jeg kjøpt en vannkjølt og lyddempet harddiskboks som gjør diskene lydløs. Nå er det faktisk LCD skjermen min som bråker mest. Jeg bruker et Lian Li tower. En kompis av meg kjører mye det samme, i et htpc kabinett, men han har vannkjøt stromførsyning i tilegg. Dette siden vifteløs ikke passer så bra i små kabinetter.

Ingen av oss har noen vifter i kabinett.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2006 07.26.49 #3 av 3
Postet av: Baldiman
Kjøpte dette Lian-Li kabinettet på Netshop. Veldig luftig og fint. Kjører med passiv psu og kjøleribbe på skjermkort. Stille vifte på cpu med reostat. Det kan faktisk ikke høres.

http://www.lian-li.com/Product/Chassis/Desktop/D_PC-800.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar