Logo

HTPC reduserer kravene til flatskjermen

Skriv et svar
03.11.2005 22.50.12 #16 av 20
Postet av: Ken
Oppløsningen kom jeg frem til ved å bruke ATI Catalyst driveren. Først satte jeg skjermkortet til standard 720p men dette ble litt for stort. Valgte da å opprette en custom-oppløsning. Da får man opp et bilde hvor man kan tilpasse størrelsen til akkurat å passe til skjermen. Apply og dermed har jeg en desktop som passer.

Så er det bare å snurre film, uansett oppløsning etc. Så et 1080p klipp er INGEN problem å kjøre på skjermen. Og da tror jeg vi er enige om at selv om man har et digitalt bilde som er f.eks 3200x2400 så har ikke skjermen noe som helst problem med å vise det.

PS: Jeg har tatt noen store digitale bilder inn i Photoshop, kuttet dem slik at de passer i riktig forhold (wide AR) men mye mer enn 1200 brede og kjører dem som skjermsparer bare for å se kvaliteten på skjermen. Uten noe form for skavanker slik jeg kjenner f.eks min bærbare på kjørt på ikke-orginal oppløsning!

Har man da et videoklipp/film etc med høyer oppløsning enn skjermen, så kan jeg ikke se noe problem med det, HTPC'en har da mer en nok informasjon til å vise et best mulig bilde.

Bildene ligger her hvis noen ønsker å se:
http://cts.no/hosting/kite/default.cfm? ... sony%20lcd
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2005 12.14.49 #17 av 20
Postet av: knutinh
Problem 1:
Skjermkort har ikke den oppløsninga man ønsker. Dette kan ofte fikses med litt hacking av drivere. 1366 er visstnok vanskelig fordi det ikke går opp i 8, men 1360 går bra.

Problem 2:
Skjermen insisterer på skalering. Dette er verre. Enkelte skjermer er ikke i stand til å ta inn sin egen native oppløsning uten skalering! Utrolig, egentlig.

Problem 3:
Refreshrate. Ideelt sett burde skjermen ha 24,25,30,48,50,60 og 72 Hz NATIVE refreshrate (+/- en prosent eller så) slik at alt filmmateriale kan vises uten frame-rate-konvertering.

Jeg er fyren som aldri har forstått det å kjøpe en tv med "virtual surround" og masse dilldall. Tydeligvis er resten av verden uenig med meg. Jeg ønsker en stor pc-monitor men med specs som passer til tv (etterslep, lysstyrke etc). Altså 37 tommer med 768x1366 (enda bedre: 720x1280) eller 1080 x 1920 pixler som er unikt addresserbare fra DVI/HDMI, ikke koster for mye og som gir fantastisk bilde. PRosessering vil jeg helst gjøre i PCn.

mvh
Knut
04.11.2005 22.48.13 #18 av 20
Postet av: JHS
"knutinh" skrev:Problem 1:
Skjermkort har ikke den oppløsninga man ønsker. Dette kan ofte fikses med litt hacking av drivere. 1366 er visstnok vanskelig fordi det ikke går opp i 8, men 1360 går bra.

Skjermen insisterer på skalering. Dette er verre. Enkelte skjermer er ikke i stand til å ta inn sin egen native oppløsning uten skalering! Utrolig, egentlig.

Interessant! Men om skjermen får 1360X??? vil den godta den uten å prøve å skalere til 1366? Hva vil i tilfellet grensen gå her?

"knutinh" skrev:
Refreshrate. Ideelt sett burde skjermen ha 24,25,30,48,50,60 og 72 Hz NATIVE refreshrate (+/- en prosent eller så) slik at alt filmmateriale kan vises uten frame-rate-konvertering.

Det er et mindre problem enn det forrige tror jeg. Bare refreshraten er høy nok vil ikke øyet registrere det alikevell (nok en gang..._tror jeg_). Har du lest noe som indikerer at det kan være et problem?

"knutinh" skrev:
Jeg er fyren som aldri har forstått det å kjøpe en tv med "virtual surround" og masse dilldall. Tydeligvis er resten av verden uenig med meg. Jeg ønsker en stor pc-monitor men med specs som passer til tv (etterslep, lysstyrke etc). Altså 37 tommer med 768x1366 (enda bedre: 720x1280) eller 1080 x 1920 pixler som er unikt addresserbare fra DVI/HDMI, ikke koster for mye og som gir fantastisk bilde. Prosessering vil jeg helst gjøre i PCn.

Helt enig! Sannsynligvis havner jeg på en 1360x768 eller 1280x768 oppløsning. Den siste er genial da den støtter standard pc-oppløsning. Det er nok 37" som er mest aktuell også mtp pris.
04.11.2005 22.48.53 #19 av 20
Postet av: JHS

Interessant! Men om skjermen får 1360X??? vil den godta den uten å prøve å skalere til 1366? Hva vil i tilfellet grensen gå her?

"knutinh" skrev:

Det er et mindre problem enn det forrige tror jeg. Bare refreshraten er høy nok vil ikke øyet registrere det alikevell (nok en gang..._tror jeg_). Har du lest noe som indikerer at det kan være et problem?

"knutinh" skrev:
Jeg er fyren som aldri har forstått det å kjøpe en tv med "virtual surround" og masse dilldall. Tydeligvis er resten av verden uenig med meg. Jeg ønsker en stor pc-monitor men med specs som passer til tv (etterslep, lysstyrke etc). Altså 37 tommer med 768x1366 (enda bedre: 720x1280) eller 1080 x 1920 pixler som er unikt addresserbare fra DVI/HDMI, ikke koster for mye og som gir fantastisk bilde. Prosessering vil jeg helst gjøre i PCn.

Helt enig! Sannsynligvis havner jeg på en 1360x768 eller 1280x768 oppløsning. Den siste er genial da den støtter standard pc-oppløsning. Det er nok 37" som er mest aktuell også mtp pris.
07.11.2005 12.36.36 #20 av 20
Postet av: knutinh
"JHS" skrev:

Jeg har sett på minst en skjerm som håndterer dette korrekt, mao viser 3 sorte striper på hver side. Dette vil vel være et implementasjonsspørsmål. Dessverre er ikke testere på dinside eller i lyd & bilde fryktelig opptatt av slikt.
"JHS" skrev:
"knutinh" skrev:

Veldig høy framerate vil nok maskere problemet. Men dagens flatskjermer har ikke veldig høy framerate. Problemet er når du f.eks skal vise 48 frames på et sekund, og skjermen MÅ ha 50 frames på et sekund. Det sier seg selv at dette gir artefakter som:
-rykking i bildet. Vi er veldig følsom for dette hvis en frame fjernes eller vises to ggr
-avspilling i feil hastighet. Gir feil pitch på musikken (vanlig i PAL-land)

Min PC lcd-skjerm fra DELL kan bare vise 60Hz i sin native oppløsning.
"JHS" skrev:
"knutinh" skrev:

37" med 1280x720p med bedre reell kontrast tror jeg er tingen jeg håper på neste år til en levelig pris ja =)

mvh
Knut Inge
Skriv et svar