Logo

HTPC reduserer kravene til flatskjermen

Skriv et svar
01.11.2005 21.38.53 #1 av 20
Postet av: JHS
Dette er mer et spørsmål enn en statement, men et interessant sådan...
Saken er jo at en HTPC med riktig programvare installert kan skalere signalet til skjermen slik at den kan gå i "native" modus. Jeg har ikke helt styringa på hva linjedobbleren i en skjerm vil ha å si for dette, men det er klart at mye av prisen på en dyr skjerm ligger i prosseseringa av bildet skjermen får presentert. En HTPC vil jo kunne gi filtrering og øke kontrast m.m. av et litt "grumsete" tv-signal, slik at bildet på skjermen virker bedre. Det er jo det samme en betaler tusenvis av kroner for at skal skje inne i tv'en. En HTPC vil også med ffdshow gi bedre kvalitet ut av en dvd etc.
Spørsmålet er derfor: - Hva slags krav skal man stille til en skjerm uansett signalkilde, og hva kan man droppe av "Digital Crystal Clear", "Pixel Plus" og hva det måtte hete om en har en HTPC preprosessering?
Kan jo spare noen tusenlapper på tv'en i tilfellet... :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 22.01.32 #2 av 20
Postet av: T2
"JHS" skrev:
Kan jo spare noen tusenlapper på tv'en i tilfellet... :wink:

Finnes det så mange valgmuligheter da? Ser ut som om 99% av store LCD skjermer er rettet mot TV-bruk og de har ofte noen "defekter" i forhold til å takle en PC optimalt. Jeg tror imidlertid du er inne på noe her.
02.11.2005 07.47.27 #3 av 20
"T2" skrev:Finnes det så mange valgmuligheter da? Ser ut som om 99% av store LCD skjermer er rettet mot TV-bruk og de har ofte noen "defekter" i forhold til å takle en PC optimalt. Jeg tror imidlertid du er inne på noe her.

Hvilke defekter snakker du om her? Det at pc i utgangspunket sender en oppløsning som ikke matcher tv oppløsninga finnes det jo programmer som skal fikse. Hvilke andre defekter tenker du på?
02.11.2005 07.51.51 #4 av 20
"JHS" skrev:
Hvilke defekter snakker du om her? Det at pc i utgangspunket sender en oppløsning som ikke matcher tv oppløsninga finnes det jo programmer som skal fikse. Hvilke andre defekter tenker du på?

Ja, det er denne type problemer vi snakker om. Dersom en TV har 1366 x 768 pixler, men du må kjøre en annen oppløsning på PC'en så er dette ikke ideelt. Det er ingen programmer som fikser dette fundamentalt, men de kan sikkert glatte litt over problemet.
02.11.2005 10.38.35 #5 av 20
Hva med denne beskrivelsen da: http://www.hardware.no/guider/hele_maskiner/htpc_trinn_for_trinn_-_del_8/16358/7?
Hvis en kan tvangsstyre oppløsninga som kjøres over DVI-D skulle vel problemet med "konvertering" til native oppløsning være i boks?

Uansett; En vanlig DVD plate med MPEG2 gir ut 720x576. En tv med 1366x768 eller 1024X1024 osv vil heller ikke kunne vise denne i "native" oppløsning. Da må en avansert form for linjeøkning inn. Altså bildebehandling på lik linje med hva en HTPC gjør.
02.11.2005 13.53.52 #6 av 20
"JHS" skrev:Hva med denne beskrivelsen da: http://www.hardware.no/guider/hele_maskiner/htpc_trinn_for_trinn_-_del_8/16358/7?
Hvis en kan tvangsstyre oppløsninga som kjøres over DVI-D skulle vel problemet med "konvertering" til native oppløsning være i boks?.

la oss si at du har en 1366 x 768 TV. Dersom du av idiotiske begrensninger må sette PC oppløsningen til 1280 x 760 for å få skikkelig bilde ut på TV'en så sier all fornuft meg at dette ikke gir et optimalt bilde. Det er mulig det ser greit ut på film, men ved PC-bruk, så vil det nok ikke se så bra ut.

"JHS" skrev:Uansett; En vanlig DVD plate med MPEG2 gir ut 720x576. En tv med 1366x768 eller 1024X1024 osv vil heller ikke kunne vise denne i "native" oppløsning. Da må en avansert form for linjeøkning inn. Altså bildebehandling på lik linje med hva en HTPC gjør.

Det er nettop det som er poenget til trådstarter. En HTPC gjør dette uten problemer. Trenger en da å kjøpe en TV med slik funksjonalitet?
02.11.2005 22.38.22 #7 av 20
Postet av: Ken
Jeg forstår hva dere mener med oppløsning etc vs DVI-HDMI LCD og HTPC. Noe jeg selv brukte så latterlig mye tid på å finne ut av. Til slutt landet jeg på en Sony KLV-V40 og var jo helt ute av stand til å jobbe fra TV'en var bestillt til jeg kunne starte å leke meg med oppløsninger etc.

Det første jeg måtte gjøre var å få skjermkortet ATI Radeon X800 til å vise bildet på TV'en. Og min store bekymring var at jeg skulle få samme resultat som om man setter ikke-orginal oppløsning på en vanlig LCD-skjerm.

Ikke la dette stresse dere (ihvertfall hvis dere kjøper en KLV-V40). ATI driveren har nå til og med støtte for HDTV (eget menyvalg som gjør det mye letter sette opp og få bildet til TV'en!). Sony TV kommer automatisk opp med en gang jeg kobler til DVI-HDMI og deretter valte jeg å kjøre standard 720p fra driveren. Da ble bildet litt for stort (les: desktop'en går utenfor kantene av skjermen), så jeg nedjustere oppløsningen til 1200x692... og nå vil sikkert mange protestere villt... :)

Men fakta er at skjermbildet kommer innenfor, men skjermbildet ser helt enormt ut og akkurat like bra som om jeg kjører 1366x768. Og snakk om 1x1 pixel mapping etc... alt dette var med på å gjøre meg gal før jeg skulle velge skjerm... men i dag er det bare å si en ting - ikke noe problem!

For å bevise dette for meg selv og andre, så måtte jeg ta noen screenshots for å se hvor sort sortnivået på skjermen etc. Ta en titt her:
http://cts.no/hosting/kite/default.cfm? ... lder=black

De rosa bildene er brukt for å se hvor sort selve filmen kan bli, så jeg brukte Photoshop og Fill-tool med Tolerance=0 (og ikke minst et HD-klipp i bra kvalitet) og valgte Fill på den sorte desktop'en. Og for å si det slik, alle mine venner som har sett på skjermen, er svært imponert over akkurat dette, at det blir så sort. Så når du nå maksimerere filmene, DVD'en eller bildene, så er det akkurat like klart som dere ser fra linken over.

Forklar det den som kan, men selv om jeg setter skjermkortet til 1920x1080 så kjører skjermen i 1080i og bildet ser akkurat like bra (les: hd filmklipp) ut (men desktoppen ser bomba ut med masse flimmer) - eneste med 1080i er at i helt mørkt rom og jeg ser en film så blir jeg sliten i hodet selvsagt fordi bildet er interlaced (nesten som å spille PS2 på gammel TV etter en stund, da får jeg en enorm hodepine!) Mens i 720p så kan jeg nå kjøre flere timer med PS2 uten problem! Derfor kjører jeg 720p og er KONGE fornøyd. Selv TV2 WebTv ser bra ut i fullskjerm.

Så hele det styret med oppløsning etc, så er det beste å få tak i en HTPC, koble den rett opp mot TV'en du ønsker å kjøpe, sette en native eller custom oppløsning og ser hvordan bildet ser ut. Selv fikk jeg ikke mulighet til dette, men er superfornøyd med resultatet. Og planene om å kjøpe en dyr DVD spiller med HDMI utgang har jeg droppet helt! Masse penger spart!

Jeg bruker en helt standard IBM ThinkCentre 3Ghz PC med et ATI skjermkortet, setter BIOS til å kjøre Silent-mode på viftene og vips så er PC'en helt stille.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
02.11.2005 22.47.24 #8 av 20
"T2" skrev:la oss si at du har en 1366 x 768 TV. Dersom du av idiotiske begrensninger må sette PC oppløsningen til 1280 x 760 for å få skikkelig bilde ut på TV'en så sier all fornuft meg at dette ikke gir et optimalt bilde. Det er mulig det ser greit ut på film, men ved PC-bruk, så vil det nok ikke se så bra ut.

Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen her. En Pc monitor og en flatskjerm er vel stort sett samme sak. En LCD monitor er har jo en native oppløsning som støttes direkte av skjermkortet. Men hvis skjermkortet kan settes opp til å gi ut signal i flatskjermens native instilling (1024x1024, 1366x768, etc) ser jeg ikke forskjellen... :wink:
Mediet som signalet kommer med matcher uansett ikke native instillingen hverken til en pc monitor eller en flatskjerm.
Derav kom spørsmålet om en kan kjøpe en flatskjerm med mindre DSP funksjonalitet innebygget, og la HTPC ta seg av den jobben...?
02.11.2005 22.56.48 #9 av 20
"Ken" skrev:
Sony TV kommer automatisk opp med en gang jeg kobler til DVI-HDMI og deretter valte jeg å kjøre standard 720p fra driveren. Da ble bildet litt for stort (les: desktop'en går utenfor kantene av skjermen), så jeg nedjustere oppløsningen til 1200x692... og nå vil sikkert mange protestere villt... :)

Men fakta er at skjermbildet kommer innenfor, men skjermbildet ser helt enormt ut og akkurat like bra som om jeg kjører 1366x768. Og snakk om 1x1 pixel mapping etc... alt dette var med på å gjøre meg gal før jeg skulle velge skjerm... men i dag er det bare å si en ting - ikke noe problem!

Takk for informativ post. Det virker jo ikke så veldig kult å redusere oppløsningen med ca 200.000 pixler (eller 20%). Det har kanskje ikke så mye å si på film, men du får selvsagt dårligere oppløsning ved PC-bruk. Nå er det jo ikke primært bruksområde, så en kan kanskje leve med det. Men, jeg synes uansett det er ergelig å ikke kunne kjøre 1366 x 768, men å gå ned til 1200 x 692 på en slik skjerm. Jeg er overbevist om at det ikke hadde kostet noe mer for produsenten å ha skikkelig PC-støtte.

Ellers er jeg enig i at screen-shots ser bra ut, men de viser tross alt ikke det som du ser på skjermen. Den bare dumper bits fra skjermkortet til disk.
02.11.2005 23.01.26 #10 av 20
"JHS" skrev:
Jeg ser ikke helt den prinsipielle forskjellen her. En Pc monitor og en flatskjerm er vel stort sett samme sak. En LCD monitor er har jo en native oppløsning som støttes direkte av skjermkortet. Men hvis skjermkortet kan settes opp til å gi ut signal i flatskjermens native instilling (1024x1024, 1366x768, etc) ser jeg ikke forskjellen... :wink:

Det er nettop det som er forskjellen på en "vanlig" PC skjerm og en LCD TV. På en PC skjerm som har 1366 x 768 oppløsning setter du skjermkortet til 1366 x 768 og får 1:1 pixel-mapping. Som du leste ovenfor, så måtte han sette skjermkortet til 1200 x 692 for å få OK bilde på en LCD TV med 1366 x 768 oppløsning. Du går med andre ord glipp av et par hundretusen pixler i oppløsning. Dette er nok ikke veldig merkbart på en vanlig DVD-film (som har relativt lav oppløsning), men med HD materiale, så er det kanskje en ulempe.
03.11.2005 05.51.26 #11 av 20
"Ken" skrev: , så jeg nedjustere oppløsningen til 1200x692...

Hvordan kom du frem til akkurat 1200 x 692?
03.11.2005 06.32.17 #12 av 20
Postet av: Ingeniør`n
For Wievpia 37" som jeg har ser det ikke ut til at bilder blir klarere ved 1366x768. Jeg har prøvd en masse oppløsningen fra 1366x768 til 1024x768 og alle ser like klare ut. Det som er forskjellen er at for enkelte oppløsnineg flyter bildet ut over sidene etc og for andre blir fontene rare pga widescreen effekten. Jeg har endt opp med å kjøre i 1024x768 som jeg synes gir greie fonter og størrelse på normal seeravstand.

Helt klar - du får bedre bilde på en LCD HD skjerm når den får HD kvalitetsbilder - hvis det var det du mente. Mange billige skjermer i dag sliter med å interpolere alle punktene som skal til for å fylle alle pixelene. Gleder meg til HD kommer for fullt selv om det sikker går 5 år.
03.11.2005 07.38.52 #13 av 20
"T2" skrev:
Det er nettop det som er forskjellen på en "vanlig" PC skjerm og en LCD TV. På en PC skjerm som har 1366 x 768 oppløsning setter du skjermkortet til 1366 x 768 og får 1:1 pixel-mapping. Som du leste ovenfor, så måtte han sette skjermkortet til 1200 x 692 for å få OK bilde på en LCD TV med 1366 x 768 oppløsning. Du går med andre ord glipp av et par hundretusen pixler i oppløsning. Dette er nok ikke veldig merkbart på en vanlig DVD-film (som har relativt lav oppløsning), men med HD materiale, så er det kanskje en ulempe.

Så vidt jeg vet er det følgende standarder som gjelder:
PalDVD 1024x576, DVD MPEG2 720x576, 720p 1028x720. Det er sikker endel andre også, men disse er mest aktuelle nå. Med andre ord: Bildekilden, det være seg DVD, Kable-tv, satelitt, etc. er ikke 1:1 med oppløsningen på noen tv eller monitor. Det må altså en konvertering til. Om en konverter til pc-oppløsning på f.eks. 1280x1024 eller en custom instilling på 1366x768 skulle ikke ha noe å si. Det må interpoleres og skaleres uansett.
Tråden gjelder jo om en kan bruke HTPC for å slippe DSP i skjermen. Når en benytter HTPC til "vanlig" pc bruk og kjører "pc-oppløsning" er nok en slik skjerm underlegen en pc-monitor. Kanskje mest pga tilpassning til fonter m.m. Desktop og applikasjoner skaleres vel sammen med resten av bildet ut av OS'et uansett?
Jeg tror derfor Ken har veldig rett i det han skriver. Det _burde_ fungere uansett. --Famous last words... :oops: --
Jeg har derfor mer lyst til å dreie tråden mot utgangspunket: Vil HTPC reduserer kravene til flatskjermen? Altså er det gode programm som kan gjøre jobben som en DSP gjør internt i skjermen? F.eks. ffdshow? Da er det virkelig penger å spare :!:
03.11.2005 08.04.59 #14 av 20
"JHS" skrev:
"T2" skrev:

Så vidt jeg vet er det følgende standarder som gjelder:
PalDVD 1024x576, DVD MPEG2 720x576, 720p 1028x720. Det er sikker endel andre også, men disse er mest aktuelle nå. Med andre ord: Bildekilden, det være seg DVD, Kable-tv, satelitt, etc. er ikke 1:1 med oppløsningen på noen tv eller monitor. Det må altså en konvertering til. Om en konverter til pc-oppløsning på f.eks. 1280x1024 eller en custom instilling på 1366x768 skulle ikke ha noe å si. Det må interpoleres og skaleres uansett.
Tråden gjelder jo om en kan bruke HTPC for å slippe DSP i skjermen. Når en benytter HTPC til "vanlig" pc bruk og kjører "pc-oppløsning" er nok en slik skjerm underlegen en pc-monitor. Kanskje mest pga tilpassning til fonter m.m. Desktop og applikasjoner skaleres vel sammen med resten av bildet ut av OS'et uansett?
Jeg tror derfor Ken har veldig rett i det han skriver. Det _burde_ fungere uansett. --Famous last words... :oops: --
Jeg har derfor mer lyst til å dreie tråden mot utgangspunket: Vil HTPC reduserer kravene til flatskjermen? Altså er det gode programm som kan gjøre jobben som en DSP gjør internt i skjermen? F.eks. ffdshow? Da er det virkelig penger å spare :!:

Ok ta et eksempel, jeg kjører en PC i oppløsning 1366 x 768 på en skjerm som takler 1366 x 768. Jeg setter i en DVD som er på 720 x 576. Filmen kan nå spilles på PC skjermen i et vindu av varierende størrelse. F. eks. kan vinduet være 720 x 576 som gir 1:1 mapping mellom DVD-oppløsningen og skjermen, men da dekker dette vinduet bare en del av skjermen (du vil se desktopen rundt). Dersom du kjører DVD-filmen i fullscreen, så vil PC'en automatisk gjøre en eller annen form for skalering, slik at filmen som var 720 x 576 vises i fulscreen i oppløsning 1366 x 768. Dette er null problem for PC'en. Selve PC skjermen trenger ikke å inneholde noe som helst funksjon for å skalere bildet (den vet ikke hva 720p, 1080i, 1080p etc. er). Det samme enkle prinsippet burde jo kunnet fungere rett ut på en LCD TV, men det er klart at en LCD TV er laget for å støtte en rekke andre "dumme" signalkilder som selv ikke kan skalere. F. eks. så vil en DVD-spiller sende ut video-signaler som er f. eks. 720p. I dette tilfellet så må da TV'en gjøre den jobben som PC'en normalt sett gjør. Dersom en ribber en LCD TV for denne funksjonen, så vil den fortsatt fungere perfekt sammen med en HTPC, men du ville nok fått problemer med andre kilder.

Er resonementet mitt over korrekt?
03.11.2005 08.27.58 #15 av 20
Det er skjermkortet som gjør tilpassninga til skjermen. Så; Jeg er enig i det eksempelet og resonnementet ditt.
Vi er altså enige om at når en kjører bildet til tv gjennom en HTPC går dette helt fint. En vil jo bruke HTPC til HDDVD eller DVD avspilling. TV-signalene vil en jo også føre gjennom HTPC.
Men vil ffdshow eller et annet program kunne gjøre jobben til DSP i skjerme. Altså, kamfilter, kontrastforbedring, filtrering av kable-tv signal etc? Jeg ville tro det... :?:
Skriv et svar