Jeg forstår hva dere mener med oppløsning etc vs DVI-HDMI LCD og HTPC. Noe jeg selv brukte så latterlig mye tid på å finne ut av. Til slutt landet jeg på en Sony KLV-V40 og var jo helt ute av stand til å jobbe fra TV'en var bestillt til jeg kunne starte å leke meg med oppløsninger etc.
Det første jeg måtte gjøre var å få skjermkortet ATI Radeon X800 til å vise bildet på TV'en. Og min store bekymring var at jeg skulle få samme resultat som om man setter ikke-orginal oppløsning på en vanlig LCD-skjerm.
Ikke la dette stresse dere (ihvertfall hvis dere kjøper en KLV-V40). ATI driveren har nå til og med støtte for HDTV (eget menyvalg som gjør det mye letter sette opp og få bildet til TV'en!). Sony TV kommer automatisk opp med en gang jeg kobler til DVI-HDMI og deretter valte jeg å kjøre standard 720p fra driveren. Da ble bildet litt for stort (les: desktop'en går utenfor kantene av skjermen), så jeg nedjustere oppløsningen til 1200x692... og nå vil sikkert mange protestere villt...
Men fakta er at skjermbildet kommer innenfor, men skjermbildet ser helt enormt ut og akkurat like bra som om jeg kjører 1366x768. Og snakk om 1x1 pixel mapping etc... alt dette var med på å gjøre meg gal før jeg skulle velge skjerm... men i dag er det bare å si en ting - ikke noe problem!
For å bevise dette for meg selv og andre, så måtte jeg ta noen screenshots for å se hvor sort sortnivået på skjermen etc. Ta en titt her:
http://cts.no/hosting/kite/default.cfm? ... lder=black
De rosa bildene er brukt for å se hvor sort selve filmen kan bli, så jeg brukte Photoshop og Fill-tool med Tolerance=0 (og ikke minst et HD-klipp i bra kvalitet) og valgte Fill på den sorte desktop'en. Og for å si det slik, alle mine venner som har sett på skjermen, er svært imponert over akkurat dette, at det blir så sort. Så når du nå maksimerere filmene, DVD'en eller bildene, så er det akkurat like klart som dere ser fra linken over.
Forklar det den som kan, men selv om jeg setter skjermkortet til 1920x1080 så kjører skjermen i 1080i og bildet ser akkurat like bra (les: hd filmklipp) ut (men desktoppen ser bomba ut med masse flimmer) - eneste med 1080i er at i helt mørkt rom og jeg ser en film så blir jeg sliten i hodet selvsagt fordi bildet er interlaced (nesten som å spille PS2 på gammel TV etter en stund, da får jeg en enorm hodepine!) Mens i 720p så kan jeg nå kjøre flere timer med PS2 uten problem! Derfor kjører jeg 720p og er KONGE fornøyd. Selv TV2 WebTv ser bra ut i fullskjerm.
Så hele det styret med oppløsning etc, så er det beste å få tak i en HTPC, koble den rett opp mot TV'en du ønsker å kjøpe, sette en native eller custom oppløsning og ser hvordan bildet ser ut. Selv fikk jeg ikke mulighet til dette, men er superfornøyd med resultatet. Og planene om å kjøpe en dyr DVD spiller med HDMI utgang har jeg droppet helt! Masse penger spart!
Jeg bruker en helt standard IBM ThinkCentre 3Ghz PC med et ATI skjermkortet, setter BIOS til å kjøre Silent-mode på viftene og vips så er PC'en helt stille.
mvh
Ken
| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |