Logo

Hva anbefaler dere av kabler til hjemmekino?

Skriv et svar
21.11.2006 11.10.15 #1 av 13
Postet av: PAT
Hei!
Er ny her på forumet og har noen grønne spørsmål som jeg ikke fikk svar på på hardware.no...
Sitat hardware:
"Kjøpte hjemmekino fra Pioneer på electroworld-messa på Lillestrøm. Nå mangler jeg bare kablene og tenkte jeg skulle kjøpe noe bra når jeg først er i gang.
Hørte at Monster kabler var bra, men hva anbefaler dere? Hvor får jeg kjøpt bra kabler billigst? Har vært på smart club og sett noe som het el-tech eller tech-link eller noe, men er usikker på kvaliteten..."

"...Hmm, utrolig mange bra svar her inne :? . Jeg tror det skyldes at spørsmålet vel er besvart maaange ganger før og de fleste er lei av å si sine meninger på området...
Jeg kan gjøre det litt lettere:
Er ikke så veldig interessert å kjøpe Monster hvis dette er knalldyrt. Var på Clas Ohlsson igår og så på noe som heter ITEC Home Cinema. Hvordan er disse? Hva med kabler fra Biltema?

Kabler jeg vurderer er:
Rein scart fra video til tv
To rca-plugger for lyd fra video til forsterker
Scart for bilde fra DVD til tv, ellers kjører jeg optisk for lyden fra dvd til forsterker.

Men jeg skal også kjøre lyd fra tv til fosterker, og tv'en har bare to scart-innganger, ingening annet. Gammel... Men kan jeg kjøre en scartkabel med to rca-plugger på ene siden, enten mellom dvd og tv eller vcr og tv, for da å koble de to pluggene inn på forsterker, eller vil det krasje med lyd fra enten dvd eller vcr da? Håper noen forstod tankegangen her, hehe... :wink:"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2006 11.21.19 #2 av 13
Postet av: kjelle
kabler mener jeg må stå i stil til prisen av anlegget ditt.har du et anlegg som koster mindre totalt en 10000kr så går det helt fint å kjøpe clasohlson eller andre typer billigkabler.jeg har en liten regel om at jeg bruker ca 10% av kjøpesummen av komponentene til kabler.av erfaring vet jeg at supra har veldig gode kabler til en lav pris,likeså er monster veldig billig viss du kjøper dem fra utlandet.Mange mener at det ikke er forskjell på en billig og en dyr kabel,men der er jeg uenig.Kjøp etter lommeboka og hvor mye du føler at anlegget ditt er verdt.er det korte kabler du skal ha vil det vere mindre forskjell på en billig og en dyr kabel.
mvh kjelle
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2006 11.29.54 #3 av 13
Postet av: PAT
"kjelle" skrev:kabler mener jeg må stå i stil til prisen av anlegget ditt.har du et anlegg som koster mindre totalt en 10000kr så går det helt fint å kjøpe clasohlson eller andre typer billigkabler.jeg har en liten regel om at jeg bruker ca 10% av kjøpesummen av komponentene til kabler.av erfaring vet jeg at supra har veldig gode kabler til en lav pris,likeså er monster veldig billig viss du kjøper dem fra utlandet.Mange mener at det ikke er forskjell på en billig og en dyr kabel,men der er jeg uenig.Kjøp etter lommeboka og hvor mye du føler at anlegget ditt er verdt.er det korte kabler du skal ha vil det vere mindre forskjell på en billig og en dyr kabel.
mvh kjelle


Hvor får du kjøpt Supra? Hifi-kjeden?
Har du forresten noe svar på dette med lyden fra tven? Ellers takk :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2006 13.51.44 #4 av 13
Postet av: PAT
"PAT" skrev:
"kjelle" skrev:kabler mener jeg må stå i stil til prisen av anlegget ditt.har du et anlegg som koster mindre totalt en 10000kr så går det helt fint å kjøpe clasohlson eller andre typer billigkabler.jeg har en liten regel om at jeg bruker ca 10% av kjøpesummen av komponentene til kabler.av erfaring vet jeg at supra har veldig gode kabler til en lav pris,likeså er monster veldig billig viss du kjøper dem fra utlandet.Mange mener at det ikke er forskjell på en billig og en dyr kabel,men der er jeg uenig.Kjøp etter lommeboka og hvor mye du føler at anlegget ditt er verdt.er det korte kabler du skal ha vil det vere mindre forskjell på en billig og en dyr kabel.
mvh kjelle


Hvor får du kjøpt Supra? Hifi-kjeden?
Har du forresten noe svar på dette med lyden fra tven? Ellers takk :wink:


Ja, nå sjekket jeg et annet sted her og fant svar på tv-lyden. Greit å kjøre det via tuneren på videoen og koble videoen til forsterker istedet.. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2006 16.50.35 #5 av 13
Postet av: pnerbye
"kjelle" skrev:kabler mener jeg må stå i stil til prisen av anlegget ditt.har du et anlegg som koster mindre totalt en 10000kr så går det helt fint å kjøpe clasohlson eller andre typer billigkabler.jeg har en liten regel om at jeg bruker ca 10% av kjøpesummen av komponentene til kabler.av erfaring vet jeg at supra har veldig gode kabler til en lav pris,likeså er monster veldig billig viss du kjøper dem fra utlandet.Mange mener at det ikke er forskjell på en billig og en dyr kabel,men der er jeg uenig.Kjøp etter lommeboka og hvor mye du føler at anlegget ditt er verdt.er det korte kabler du skal ha vil det vere mindre forskjell på en billig og en dyr kabel.
mvh kjelle


Dette er noe av det dummeste jeg leser! Prisen har ingen innvirkning på lyden, og det er uhyggelig mye "snake-oil" ute og går.

Jeg kan godt mene at det er forkjell på tynn og tykk kabel, eller på gode/dårlige termineringer, men jeg hører altså ikke forskjell på dyr og billig!

På korte kabler vil det være mindre forskjell på en tykk og en tynn kabel enn på lengre kabler, men prisen spiller heller ikke her noen rolle.

Debatten om høyttalerkabler har høy temperatur, og den har gått siden tidlig 70-tallet. Et bevis i seg selv på at forskjeller på kabler må være minimal om den i det hele tatt eksisterer. Ikke finnes det produsenter av kabler som presenterer blindtester som salgsargument heller.

Biltema's 4kvmm OFC er en fin høyttalerkabel å begynne med.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2006 06.53.37 #6 av 13
Postet av: PAT
"pnerbye" skrev:
"kjelle" skrev:kabler mener jeg må stå i stil til prisen av anlegget ditt.har du et anlegg som koster mindre totalt en 10000kr så går det helt fint å kjøpe clasohlson eller andre typer billigkabler.jeg har en liten regel om at jeg bruker ca 10% av kjøpesummen av komponentene til kabler.av erfaring vet jeg at supra har veldig gode kabler til en lav pris,likeså er monster veldig billig viss du kjøper dem fra utlandet.Mange mener at det ikke er forskjell på en billig og en dyr kabel,men der er jeg uenig.Kjøp etter lommeboka og hvor mye du føler at anlegget ditt er verdt.er det korte kabler du skal ha vil det vere mindre forskjell på en billig og en dyr kabel.
mvh kjelle


Dette er noe av det dummeste jeg leser! Prisen har ingen innvirkning på lyden, og det er uhyggelig mye "snake-oil" ute og går.

Jeg kan godt mene at det er forkjell på tynn og tykk kabel, eller på gode/dårlige termineringer, men jeg hører altså ikke forskjell på dyr og billig!

På korte kabler vil det være mindre forskjell på en tykk og en tynn kabel enn på lengre kabler, men prisen spiller heller ikke her noen rolle.

Debatten om høyttalerkabler har høy temperatur, og den har gått siden tidlig 70-tallet. Et bevis i seg selv på at forskjeller på kabler må være minimal om den i det hele tatt eksisterer. Ikke finnes det produsenter av kabler som presenterer blindtester som salgsargument heller.

Biltema's 4kvmm OFC er en fin høyttalerkabel å begynne med.


Kablene jeg foreløpig har kjøpt har allerede oversteget 10% av kjøpesummen, hehe :)
Men når vi snakker om tykkelse, leser at det er bedre med tykkere kabler til bakhøytalerne fordi det er større avstand. Jeg har ca 10-15 m(ikke luftlinje) til der de bakre skal stå. Da bør jeg vel ha ca 4 kvmm der og kanskje 2 kvmm til de fremste?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2006 09.46.36 #7 av 13
Postet av: jvaule
"pnerbye" skrev:
"kjelle" skrev:kabler mener jeg må stå i stil til prisen av anlegget ditt.har du et anlegg som koster mindre totalt en 10000kr så går det helt fint å kjøpe clasohlson eller andre typer billigkabler.jeg har en liten regel om at jeg bruker ca 10% av kjøpesummen av komponentene til kabler.av erfaring vet jeg at supra har veldig gode kabler til en lav pris,likeså er monster veldig billig viss du kjøper dem fra utlandet.Mange mener at det ikke er forskjell på en billig og en dyr kabel,men der er jeg uenig.Kjøp etter lommeboka og hvor mye du føler at anlegget ditt er verdt.er det korte kabler du skal ha vil det vere mindre forskjell på en billig og en dyr kabel.
mvh kjelle


Dette er noe av det dummeste jeg leser! Prisen har ingen innvirkning på lyden, og det er uhyggelig mye "snake-oil" ute og går.

Jeg kan godt mene at det er forkjell på tynn og tykk kabel, eller på gode/dårlige termineringer, men jeg hører altså ikke forskjell på dyr og billig!

På korte kabler vil det være mindre forskjell på en tykk og en tynn kabel enn på lengre kabler, men prisen spiller heller ikke her noen rolle.

Debatten om høyttalerkabler har høy temperatur, og den har gått siden tidlig 70-tallet. Et bevis i seg selv på at forskjeller på kabler må være minimal om den i det hele tatt eksisterer. Ikke finnes det produsenter av kabler som presenterer blindtester som salgsargument heller.

Biltema's 4kvmm OFC er en fin høyttalerkabel å begynne med.



Nå er ikke jeg noe ekspert på kabler, men jeg og 3 kamerater var på Hi-Fi messen i stavanger for en tid tilbake og fikk en demo på signalkabler fra Nordost mellom CD spiller og Forsterker. Dem brukte Primare komponenter. Forskjellen var stor mellom de forskjellige kablene. Mellom et par av kablene virket det som om volumet ble skrudd opp en hel del og det var mye mer dynamikk og kraft. Det var såklart akkuratt likt volum og sang. Jeg ble i allefall veldig overrasket. Men nå var dette veldig dyre kabler så jeg ikke vurderer for å si det slik :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2006 18.54.25 #8 av 13
Postet av: nutts
Ta en titt på kablene som går inne i forsterkeren og høytalerene dine, så skjønner du hvordan kabler som holder mellom komponentene dine. Hvis du skal kjøpe seriøse kabler, så deponer på de kablene du vil bruke, ta de med hjem å hør om du hører noe forskjell mellom dyr kabel og rimelig kvalitets kabler. ( hvis selgeren ikke vil la deg teste ut forskjellige kabler, så selger han ikke KVALITET )
Når det gjelder hifi kabler så tror IKKE jeg att pris altid gjennspeiler om det er kvalitet eller ikke.
Det er til syvende og sist øret ditt som bestemmer om kablen er bra eller ikke.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2006 20.54.52 #9 av 13
Postet av: pnerbye
Det er summen av kabel fra forsterker til høyttalerelement som betyr noe. At kablingen er tynn inne i høyttalerene betyr lite.

De fleste vil fint kunne leve med 2,5kvmm til alle sine høyttalere. 4kvmm er litt mye, men da er en i alle fall sikker på at den er tykk nok. Den skal ikke bli for tykk heller.

Når det gjelder signalkabler så er disse noe mere mottakelige for innstrålt støy, så det er viktig at signalkabler er skjermet. I og med at signalet er svakere innbiller jeg meg og at termineringene er viktige.

Uansett behøver ikke hverken høyttalerkabler eller signalkabler å bli dyrt. Mitt råd er uansett å begynne billig, og heller låne kabler med hjem for å sjekke selv. Det er all grunn til å være litt skeptisk til kabler.

Selv bruker jeg Biltema's 4kvmm som høyttalerkabler og signalkabler fra Clas Ohlson. Til subbene har jeg Silver Serpent fra Better Cables (fikk dem billig) og til projektoren har jeg Supra HDMI-kabel. Sistnevnte kjøpte jeg pga lengde på 12 meter og god omtale på forumet. Hadde jeg trengt en 3 meter hadde jeg handlet på Clas Ohlson.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2006 09.12.10 #10 av 13
Postet av: PAT
Takk for alle svar!
Angående det at ørene mine avgjør kvaliteten så må jeg nok gå for dyre kabler uansett. Hørselen min er temmelig redusert etter altfor mange år på stridsvogn i forsvaret, hehe :lol:
Forresten så jeg at inngangene på høytalerne var ganske smale. Muligens går det ikke noe annet inn der enn 2,5kvmm... :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2006 04.11.41 #11 av 13
Postet av: tskjaerpe
Skikkeleg gjort blindtestar har aldri vist at dyre kablar er betre enn svaert rimelege kablar. Demonstrasjon av kablar paa Hi-Fi messer er heilt utan verdi. Tilsvarande demonstrasjonar har faatt personar til aa hoyre betydelege forskjellar paa same kabelen (betydeleg betre lydkvalitet da forsokspersonen vart lurt til aa tru at ein langt dyrare kabel vart kopla inn). Ingen grunn til aa bruke meir enn 30-50 kr pr meter for hogtalarkablar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2006 08.46.00 #12 av 13
Postet av: pnerbye
"tskjaerpe" skrev:Skikkeleg gjort blindtestar har aldri vist at dyre kablar er betre enn svaert rimelege kablar. Demonstrasjon av kablar paa Hi-Fi messer er heilt utan verdi. Tilsvarande demonstrasjonar har faatt personar til aa hoyre betydelege forskjellar paa same kabelen (betydeleg betre lydkvalitet da forsokspersonen vart lurt til aa tru at ein langt dyrare kabel vart kopla inn). Ingen grunn til aa bruke meir enn 30-50 kr pr meter for hogtalarkablar


Jeg synes det var dyre høyttalerkabler, men ellers er jeg helt enig! :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2006 08.40.34 #13 av 13
Postet av: nutts
Jeg skjønner jo att folk som har brukt store summer på anlegg gjerne vil ha fete kabler som oser av kvalitet og ser dyre ut.
Kan jo sammenlignes litt med en bil da, har du kjøpt deg en Porsche eller lignende, er det ikke så kuult å kjøre rundt på stål felger. Du kommer like fint frem med stålfelg, men ser liksom ikke helt riktig ut.
Helt greit å bruke store summer på kabler hvis du faktisk hører forskjell, så får vi som ikke hører forskjell kjøpe det vi mener passer oss best.
Uansett, så koser vi oss vel med det vi har?

Jeg digger denne hobbyen :D
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar