Logo

Hva bruker man HTPC til?

Skriv et svar
12.11.2004 08.01.51 #1 av 6
Postet av: Stian Konstad
Hei hei folkens.

Kort og greit spørsmål fra en ny bruker her, hva bruker man egentlig en HTPC til? Er den et supplement eller et substitutt til en DVD spiller?

Hva er fordeler med en HTPC? (Evt. noen ulemper?) og hva koster en god HTPC?

Stian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 08.22.10 #2 av 6
Postet av: Rune
Heisann.

EN HTPC brukes blant annet til å spille av DVD filmer. Fordelen med en HTPC er at den kan gi fantastisk bra resultat hvis man bruker rette programvaren og utstyret.

Man kan også bruke en HTPC som opptaker og satelitt/kabel mottaker. Alt avhenger av utstyr.

Man kan sikkert bygge seg en HTPC fra ca 6-7000 og oppover avhengig av kabinett, krav til støy og cpu/minne.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 08.29.26 #3 av 6
Postet av: Stian Konstad
Så man kan få bedre bilde og lydmessig resultat av å bruke en HTPC enn en god DVD spiller???

Det høres jo også kult ut å bruke den som satelitt tuner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 08.57.35 #4 av 6
Postet av: Rune
På en vanlig TV vil du nok ikke oppleve bedre bilde, men på en høyoppløslig projektor vil du kunne det.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2004 12.20.05 #5 av 6
Postet av: teknikeren
Og man har muligheten til å kjøre spill på prosjektor og suround anlegget :D , samt som de andre sier du kan ta opp programmer osv mer som en hd recorder. Ganske så alsidig maskin med andre ord, men alt med måte, man kan bygge en god og lydløs htpc hvis man benytter seg av cpuer med lav effekt utvikkling og harddisker med 5400 rpm og skjermkort med passive kjølere samt vifteløse psuer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2004 21.25.48 #6 av 6
Postet av: SpikeMan
Vil man ha lydløs pc så vil mitt råd være: Vannkjøling. Har ikke testet dette, men etter hva jeg har hørt funker det bra. Men man må være forsiktig med fukt og liknende på kortene... Hvis man investerer litt vil man kunne få bra vannkjølingsanlegg.

Du lurte på pris? Ja, som ble sagt tidligere prisene starter vel på 6-8000kr, men jeg tror man, hvis man vil ha en bra pc, så må man nesten basere pc'n din på topp gaming utstyr.. Selv om med film trenger man ikke veldig bra 3D kort, så du sparer non tusenlapper der.. Så jeg tror man kan regne med en "standard" HTPC vil koste rundt 10.000 kr..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar