Logo

Hva gir best lyd fra CD-spilling?

Skriv et svar
31.08.2006 07.44.33 #1 av 8
Postet av: Zarri
Hei.
I disse digitale tider lurer jeg på følgende:
Hva gir best lyd for avspilling av musikk fra vanlige CD-plater?

Utifra det jeg har lest andre plasser så anbefales det å bruke dedikerte CD-spillere siden disse har de beste DA-konverterene. Men, så kommer det jeg ikke skjønner: en CD-plate har digital lyd, og hvis lyden overføres digitalt fra CD-spiller til forsterker; hva trenger jeg da DA-konverteren til? Betyr dette at jeg får like god lyd fra en billig DVD-spiller (så lenge den har digital lydutgang)?

Eventuelt så blir kanskje lyden bedre ved bruk av den analoge lydutgangen fra en CD-spiller? Hvis så er tilfelle så bør en vel ha en ordentlig kabel (så vidt jeg har forstått er det ikke så viktig for en digital kabel)?

Finnes det andre forskjeller mellom en god CD-spiller og en billig DVD-spiller (i forhold til avspilling av musikk) enn DA-konverteren?

Håper noen kan hjelpe med dette!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.08.2006 08.34.35 #2 av 8
Postet av: Snickers-is
Det mest korrekt gjengitte signalet får du nok ved å tappe signalet såkalt "tapsfritt" fra en PC, gjennom USB eller Firewire, for deretter å bruke en bra USB/FW-DAC. Eksempelvis RME som er et eksempel på at man finner de fleste gode DAC-er til en overkommelig pris i proffbransjen og ikke i hifibransjen. Med denne metodikken er det uvesentlig om man bruker et CD eller et DVD-drivverk i spilleren.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2006 09.03.19 #3 av 8
Postet av: Zarri
Oi, den ble litt avansert for meg...

Hvis jeg forstår deg rett så vil jeg få den beste lyden ved å spille CD-en på en PC og så overføre lyden via USB eller FireWire til en USB/FW-DAC? Det vil kanskje være en fordel å rippe CD-en i et lossless format først - for eksempel FLAC?

Deretter så overføres lyden videre fra USB/FW-DACen til forsterker, eller direkte til høyttalere?

Du nevner RME som eksempel på en USB/FW-DAC. Hvor finner jeg en sånn? Og til hvilken pris?

Men, hva om jeg ikke ønsker å bruke PCen til å spille musikk? Hva vil være det beste alternativet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2006 09.47.29 #4 av 8
Postet av: orso
Kan ikke noe særlig om det teknisk, men kan kanskje svare på noe av det du spør om. Det er stor forskjell på lydkvaliten i CD spiller og DVD spiller til samme pris. Har aldri prøvd digital utgang på CD spiller, men på DVD spilleren min er det helt klart bedre å bruke analogt fremfor digitalt til musikk. Hører andre si det samme. Låter veldig spist med digital kabel og mye mer naturlig med analog kabel.

Dersom du ikke skal bruke PC, så har du to gode alternativer (eller tre). Kjøp en bra CD spiller og en billig DVD spiller. Kjøper du f.eks en god CD spiller til 3000 kr (Marantz og Cambridge er gode alternativer), må du betale minst det dobbelte for en DVD spiller som kan matche den på musikk.
Annet alternativ er å kjøpe en DVD spiller og så DAC. Tror en god DAC koster mye.
Tredje alternativ er å kjøpe en dyr DVD spiller, f.eks Marantz.
Kommer ann på resten av utstyret ditt hvor stor forskjell du vil høre på en DVD spiller og CD spiller. Har du dårlige høyttalere, er det lite poeng å med en veldig god signalkilde. Beste er å teste selv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2006 10.37.41 #5 av 8
Postet av: Zarri
"bomholt" skrev:Kan ikke noe særlig om det teknisk, men kan kanskje svare på noe av det du spør om. Det er stor forskjell på lydkvaliten i CD spiller og DVD spiller til samme pris. Har aldri prøvd digital utgang på CD spiller, men på DVD spilleren min er det helt klart bedre å bruke analogt fremfor digitalt til musikk. Hører andre si det samme. Låter veldig spist med digital kabel og mye mer naturlig med analog kabel.


Takker for svar: akkurat det jeg lurte på i utgangspunktet - nemlig at den analoge utgangen fra en CD-spiller gir bedre lyd enn den digitale. Er det derimot riktig at hvis jeg bruker den digitale lydutgangen så spiller det ingen rolle om det er en god eller dårlig CD spiller?

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en DVD/HD-opptaker og lurte i den forbindelse på om den vil være OK å spille musikk på, men sånn som jeg tolker svaret ditt så vil det være bedre å kjøpe en kurant CD-spiller til dette og bruke DVD/HD-opptakeren til å spille DVD med. Når jeg spiller DVD vil jeg vel også ha mer bruk for digital lydutgang for å få ordentlig surround-lyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2006 11.06.14 #6 av 8
Postet av: orso
Uten å ha prøvd ville jeg tro at det er forskjell på CD spillere selv om du bruker den digitale utgangen. Sikkert noen andre som kan svare på det.

En DVD/HD spiller har enda dårligere lyd en en vanlig DVD spiller. Vil helt klart råde deg til å kjøpe en CD spiller. Jeg opplevde stor forbedring da jeg gikk fra DVD spiller til CD spiller som musikkformidler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2006 13.18.53 #7 av 8
Postet av: InYourDreams
Er det noen som har en teknisk forklaring på hvorfor dette blir bedre? Dersom en kjører digitalt fra dvd spiller til forsterker blir ikke da den digitale lyden på cd'r kjørt uforandret til forsterkeren og prossesert der? Og i såfall vil det vel ikke ha noe å si hva slags kilde en benytter for å sende disse digitale signalene da denne kilden ikke gjør noe med signalet annet enn å sende dem.

Men jeg har selv prøvd å overføre med phono og oppdaget at dette gir mye bedre lyd enn digitalt så jeg er helt enig med alle her!! Bare interessert i en teknisk forklaring.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2006 21.56.14 #8 av 8
Postet av: InYourDreams
Ingen med massiv teknisk innsikt som kan forklare dette for en dum nybegynner?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar