Logo

Hvilke rettigheter har man ved reparasjon av TV ?

Skriv et svar
20.09.2005 17.45.30 #1 av 13
Postet av: mordax
Hei :)

Jeg har en 2-3 år gammel Loewe tv (Xelos 32"). For noen måneder siden så la jeg merke til flere grå striper som går bortover skjermen. De vises bare mot mørkt bilde. De ligger med systematisk avstand mellom hverandre nedover skjermen. Jeg regnet først med at dette kom av dårlig signal av noe slag, men etter å ha testet forskjellige dvd spillere og antenneoppsett så var problemet fortsatt der. Jeg kontaktet da selvfølgelig leverandøren og de henviste meg videre til Strax service. Da jeg i forrige uke ringte for å høre hvordan det gikk med tv'n så fikk jeg beskjed om at de var ferdige, men ikke hadde funnet noen feil. Og i tillegg fikk jeg den gode nyheten om at denne sjekken kom til å koste meg 1000 kr :shock:

Jeg har veldig lite peiling på forbrukerens rettigheter når noe slikt oppstår. Jeg synes det er meget urimelig at jeg skal betale dette, men kommer ingen vei med å krangle med hverken leverandøren eller strax service. Er det noen her som kan hjelpe meg med noen gode råd ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 17.58.34 #2 av 13
Postet av: Rune
Heisann.

Var disse stripene skrå? Isåfall tipper jeg det var tilbakeløpsstriper som skyldtes feil justering av gitterspenning.

Det er faktisk slik at de fleste verksted tar betalt hvis de ikke finner noen feil. Men jeg syns at 1000 kr var en enorm pris. Grunnen til det gjøres er at hvis de hadde funnet en feil så kunne de fakturert leverandøren for dette. (siden denne var under 5 år og ville vært dekket av reklamasjon)

Sannsynligvis så står det noe om regning hvis feil ikke funnet på lappen du fikk hos verkstedet når du leverte den inn. Eller så henger det kanskje opplslag om det i lokalet.

Det kan godt hende at feilen fortsatt er der, så jeg vil fått sjekket det grundig hos dem før du tar imot den og eventuellt betaler for noe.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 18.02.07 #3 av 13
Postet av: arntos
De skal som Rune sier informere om at det kan koste penger om det ikke er noe feil på produktet. Tidligere har strax tatt 496,- for dette. 1000,- er altfor mye.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 18.02.48 #4 av 13
Postet av: Knut
Hvis det ikke er noe galt med TVen skal ikke reparatør / selger ha utgifter på at du sendte den inn.
Men hvis det er en mangel på TVen, og du ikke selv har forårsaket denne mangelen, har du rett på at selger retter mangelen kostandsfritt for deg. Dette fremgår klart for forbrukerkjøpsloven / kjøpsloven.

Reparatøren må jo ha sett stripene du beskriver? Merkelig hvis de har sett stripene, men ikke finner noe feil med TVen ... da burde du spørre selger om du ikke kan få en ny TV. Er feilen sjenerende?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 18.07.01 #5 av 13
Postet av: xuax
"Knut" skrev:Hvis det ikke er noe galt med TVen skal ikke reparatør / selger har utgifter på at du sendte den inn.
Men hvis det er en mangel på TVen, og du ikke selv har forårsaket denne mangelen, har du rett på at selger retter mangelen kostandsfritt for deg. Dette fremgår klart for forbrukerkjøpsloven / kjøpsloven.

Reparatøren må jo ha sett stripene du beskriver? Merkelig hvis de har sett stripene, men ikke finner noe feil med TVen ... da burde du spørre selger om du ikke kan få en ny TV. Er feilen sjenerende?


hvis det ikke er feil på en tv som blir sendt inn kan verkstedet ta seg betalt for hva undersøkelsen koster så lenge de har opplyst om dette på forhånd. Men dette er ikke spesielt lønnsomt egentlig for verkstedet da de faktisk tjener mest på garanti og reklamasjons reprasjoner
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 18.09.32 #6 av 13
Postet av: Knut
"xuax" skrev:hvis det ikke er feil på en tv som blir sendt inn kan verkstedet ta seg betalt for hva undersøkelsen koster så lenge de har opplyst om dette på forhånd.


Det var det jeg sa
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 18.11.23 #7 av 13
Postet av: Rune
Som Xuax nevner så er det faktisk mest lønnsomt for verkstedet om det er feil på denne. For det er faktisk slik at verkstedet får betalt for et vist antall timer uansett hva feilen er. I dette tilfellet da det nok bare en er justering så kunne de med andre ord tatt seg veldig godt betalt for 5 min jobb.

Jeg har selv jobbet som repratør på TV og på den tiden fikk vi betalt for 1.5 timer uansett jobb. Men det betød også at jeg kunne sitte en hel dag å plages med en enkelt TV og kun få betalt for 1.5 timer.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 18.12.16 #8 av 13
Postet av: xuax
"Knut" skrev:
"xuax" skrev:hvis det ikke er feil på en tv som blir sendt inn kan verkstedet ta seg betalt for hva undersøkelsen koster så lenge de har opplyst om dette på forhånd.


Det var det jeg sa


har enda litt problemer med å skjønne første linja, men men :D
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 18.15.28 #9 av 13
Postet av: Knut
"xuax" skrev:
"Knut" skrev:
"xuax" skrev:hvis det ikke er feil på en tv som blir sendt inn kan verkstedet ta seg betalt for hva undersøkelsen koster så lenge de har opplyst om dette på forhånd.


Det var det jeg sa


har enda litt problemer med å skjønne første linja, men men :D


Det jeg sier er at hvis det ikke er feil på TVen (TVen er OK) - skal ikke reparatør ha utgifter på dette (Ikke hans feil) - dette må da kjøper av TVen betale selv (Fordi han plaget reparatør med en ok ting ...)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 19.52.34 #10 av 13
Postet av: mordax
Disse stripene var litt skrå ja, men som sagt så vises de bare mot mørk/svart bakgrunnsbilde. De hos Strax service påstår at de har langtidstestet TV'n så da skjønner jeg ikke at det er mulig å ikke se disse stripene. Kan de komme av en ytre påvirkning i min leilighet ?

Selve testen kostet vel bare 500 kr, men de kom og hentet tv'n og slikt også så da ble det 1000 kr tilsammen. Jeg fikk dog ikke noe informasjon om at jeg måtte betale hvis de ikke fant noe feil. Feilen er såpass tydelig at jeg tenkte ikke over den muligheten. Siden de ikke sa noe om at det kom til å koste noe på forhånd så skal jeg ringe dem i morgen og krangle litt mer. Jeg vurderer nesten å dra nedover for å vise dem feilen personlig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2005 04.51.04 #11 av 13
Postet av: Ingeniør`n
Reperatøren er vel møkk lei av å skru på TVer og synes ikke det er noe problem med noen striper som bare synes på svart skjerm...

Dette er en helt analog problemstilling med den diskusjonen jeg har hatt med UPC om signalkvaliteten på UPC's anlegg på Tranby. De fleste jeg har snakket med, og som er litt opptatt av kvalitet vel å merke, synes kvaliteten på signalet er elendig.

UPC melder tilbake at de ikke har registrert feil på anlegget. Når de kommer på besøk for å sjekke har det med et lite apparat med 10 " skjerm som de kobler til inntakspunktet. Det er nok for de at du kan se forkjell på mann og dame på skjermen.....

Problemet er at området foran parabolanlegget er igjengrodd av granskog som sikkert er dobbel så høy som da anlegget ble montert men UPC skyver bare ballen foran seg. Billigere å fakturere enn å reparere....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2005 11.52.27 #12 av 13
Postet av: mordax
Nå har jeg vært ned til Strax service personlig og vist dem feilen. Egentlig ikke så rart de ikke så feilen siden de sitter og tester alle tv'ene i et overopplyst rom, men jeg fikk dem heldigvis til å se det likevell. Problemet kommer av at bilderøret er ødelagt, så nå håper jeg alt ordner seg tilslutt.
Takk til alle svarene jeg har fått her :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2005 06.35.48 #13 av 13
Postet av: Ingeniør`n
Ødlagt billedrør og Strax fant ikke feilen.....

Godt du ikke ga deg. Mange ville vel tatt igjen TV og avfunnet seg med feilen. Kanskje hadde den sluttet den å virke når garantien på billedrøret var utløpt.

Godt for deg men ikke bra for mannen i gata - Strax bør skjerpe sine test rutiner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar