Logo

Hvilken Forsterker?

Skriv et svar
29.09.2008 20.12.22 #1 av 18
Postet av: steamy
Hei:)

Jeg er på jakt etter en helt grei forsterker til en pris på ca 1500-2500kr. jeg er en fattig stundent på 18 år så jeg har ikke råd til å kjøpe meg noe av det dyreste :wink:

Er det noen snille sjeler som kan hjelpe meg?:)

har lurt litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354622 noe å satse på? ( har HDMI tv og PS3 )

Takk for alle svar:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 20.49.46 #2 av 18
Hei!

Anbefaler deg først og fremst å lese denne guiden for mer informasjon angående hva du bør se etter ved kjøp av ny reciver:
viewtopic.php?f=30&t=10936

Som reciver ville jeg sett nærmere på Yamaha RX-V663 grunnet at Yamaha lager svært gode recivere og gir mye iforhold til pris kontra ytelse. Yamaha er engasjerende i både hjemmekinoen og i musikksammenheng. Den har også en nokså nøytral lydsignatur. Yamha RX-V663 har gode tilkoblingsmuligheter, ikke bare mtp HDMI; men også at den har pre-out. Den har også full støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Onkyo 606 ser også forresten ut som ett godt alternativ i disse dager.

Mer informasjon om Yamaha RX-V663 finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Den Sony reciveren har ikke støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray via HDMI. Den ser heller ikke ut til å støtte lyd i det hele tatt via HDMI, alstå du trenger en ekstern kabel kun for lyd. Du kan tenke på at det omtrent går opp i opp hvis du kjøper en 663 da du ikke trenger å kjøpe så mange lydkabler :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 21.21.33 #3 av 18
Postet av: steamy
Takk for tipset Tommy:)

men den var i det dyreste laget trur jeg:( 4000-5000kr er litt for mye for en som kun går på skole og ikke har jobb:(
det var ikke ment å være frekk:)

men støtter ikke sony reciveren lyd via hdmi? hva kan man bruke de 3 hdmi koblingene til da?:) beklager, men jeg er helt fersk på dette feltet:P

igjen takk for svar:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 21.54.16 #4 av 18
"steamy" skrev: men støtter ikke sony reciveren lyd via hdmi? hva kan man bruke de 3 hdmi koblingene til da?:)
igjen takk for svar:)


Det er snakk om en ren videosvitsjingfunskjon, altså man vil kun få bilde. Derfor trenger man en separat lydkabel ved siden av, dette er desverre tilfelle på de billigste reciverne. Ikke meningen å overstige din prisklassen, men det var kun for at du skulle være mer fremtidsikret og for å ha mulighetene åpne. Hvis HD-Lyd ikke er så viktig for deg kan du sikkert fint gå for den Sony reciveren.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 23.58.25 #5 av 18
Postet av: steamy
ok:) tusen takk igjen Tommy:)

skal tenkte litt på saken:P lenge pleier en forsterker til 4000-5000kr å vare før den er "utdatert" ? :wink:
og hvordan er lydkvaliteten mellom hdmi vs hmm..."vanlig" lyd? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 08.36.36 #6 av 18
vell, teknologien går også ganske kjapt på reciverfronten, men nå er vi inne i en ny "epoke" mtp de nye høyoppløste lydformatene som benyttes via Blu-Ray og du får mulighet til å koble alle kildene dine til en enhet. Vil derfor tro at det tar en god stund før dagens recivere er "utdatert" da DVD og Blu-Ray nok vil være på markedet en god stund til. Vil nok en gang anbefale deg å lese guiden for mer informasjon angående dette. Dog er nå HMDI standard på omtrent alle nyere signalkilder som digitalbokser, spillkonsoller, PCèr, BD-Spiller osv.

Kan jeg få utnyttet meg av MPCM eller de nye høyoppløste lydformatene via en optisk eller koaksial-kabel?
- Nei, dette går ikke da det er grenesnittet i kabelen som setter begrensinger her, det er heller ikke nok båndbredde til å overføre ett fult 5.1 PCM signal, dette blir derfor komprimert. Du kan få utnyttet deg av PCM eller DTS-Core og alle de andre standard lydformatene som DTS og Dolby Digital. Du trenger derfor en HDMI kabel for å utnytte deg av de høyoppløslige lydformatene. (Evt mange analoge). så lyden vil derfor bli bedre med en HDMI kabel hvis du har en Blu-Ray spiller, ellers er det bare for å gjøre tilkoblingen enklere da HDMI overfører både lyd og bilde i en og samme kabel.

Dette er forddelen med Blu-Ray og de nye høyoppløste lydformatene:

Lydsiden har også fått seg en oppgradering med nye høyoppløste lydformater fra Dolby og DTS. Blant annet:

MPCM: PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1)

Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio, og DTS-HD High Resolution Audio er tapsfrie lydsystemer med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. For å unngå at lyden tar så stor plass, men samtidig kunne beholde lydkvaliteten har Dolby og DTS utviklet et tapsfritt lydsystem. Dette for at lydsystemet har muligheten til å beholde lydkvaliteten fra det orginale PCM lydsporet uten å ta opp samme plass på disken som et PCM lydspor vil gjøre. Dette er ikke tilfelle fra DTS Core som er i likhet som Dolby Digital og DTS ett tapsfritt lydsistem, dette innebærer at man vil få kvalitetstap i forhold til det orginale PCM sporet, men som likevel er bedre enn lydformatene som DVD tilbyr.

- Du vil derfor få en bedre lydopplevelse, vokalene vil derfor komme bedre fram, dynamikken blir bedre, flere detaljer kommer frem og det er mer ”liv” i bildet.

Anbefaler deg å lese Blu-Ray guiden for mer informasjon om alt dette.

Ellers så har du jo mulighet til å søke stipend :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 10.54.43 #7 av 18
Postet av: steamy
Tusen takk igjen tommy for god info:)

jeg har lest den trådet du skrev om forsterkere:) den var veldig bra.

Har søkt om stipend, men siden jeg bor hjemme forsatt så fikk jeg kun et utstyrstipend på 800kr :shock: :(

Men fraråder du meg i å kjøpe den Sony recriveren? Trur du jeg vil bli skuffet over lyden? Er det noen andre recrivere som støtter lyd via hdmi i en pris klasse rundt 2000/3000kr? :)

En mulighet er at jeg kjøper meg sony recriveren og venter litt over et år å kjøper meg en dyrere og bedre, siden jeg da har blitt læling og får inn noen få kr i lommeboka:)

Og en ting til: Siden dette er den første gangen jeg driver med hjemmekino så trenger jeg hjelp ang kabler....åssen kabler skal jeg kjøpe? dyre eller billige? hva får jeg mest for pengene? Har kjøpt meg 2 gulvstående proson høytalere + en center i samme serie. de er på 350W og 150W hvis jeg ikke husker feil. har mer info om dem hvis du trenger det:)

takk igjen Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 11.33.23 #8 av 18
"steamy" skrev:Men fraråder du meg i å kjøpe den Sony recriveren? Trur du jeg vil bli skuffet over lyden? Er det noen andre recrivere som støtter lyd via hdmi i en pris klasse rundt 2000/3000kr? :)


Det er vanskelig for meg å si da jeg ikke har hørt denne modellen, men tror nok ikke at du kommer til å bli skuffet. Til den prisen er den nok grei nok.


Og en ting til: Siden dette er den første gangen jeg driver med hjemmekino så trenger jeg hjelp ang kabler....åssen kabler skal jeg kjøpe? dyre eller billige? hva får jeg mest for pengene? Har kjøpt meg 2 gulvstående proson høytalere + en center i samme serie. de er på 350W og 150W hvis jeg ikke husker feil. har mer info om dem hvis du trenger det:)


Hva slags kilder har du? Skal du kjøpe høytalerkabler anbefaler jeg deg å kjøpe billige (Søk litt rundt om i forumet for mer info angående dette, så slipper vi en ny kabel debatt her :wink: ) Når det gjelder digitale kabler som HDMI og optiske kabler ville jeg også kjøpt billige, les hvorfor her:
viewtopic.php?t=%2011379

Hvis du derimot skal kjøpe analoge kabler som scart, ville jeg brukt en del mer penger da det her er store kvalitetsforskjeller. Da selve pinsene sitter bedre, selve kontakten er av bedre kvalitet, den er bedre skjermet og kablene er tykkere og bedre isolert. Jeg vil da anbefale kabler av merket Supra og Monster. I praksis betyr dette at det blir mindre støy i bildet, og sortnivået/farger blir bedre.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 11.42.17 #9 av 18
"steamy" skrev: Men fraråder du meg i å kjøpe den Sony recriveren? Trur du jeg vil bli skuffet over lyden? Er det noen andre recrivere som støtter lyd via hdmi i en pris klasse rundt 2000/3000kr? :)


Her er ett annewt alternativ i din prisklasse som jeg tviler på vil skuffe deg:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=193

Billig pris her:
http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... &id=750758
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 14.49.10 #10 av 18
Postet av: steamy
takk for gode svar atter en gang Tommy:)

Men hva mener du med kilder? :) jeg er helt færsk ang hjemmekino utstyr så jeg må bare beklage hvis jeg kommer med dumme spørrsmål :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 15.32.30 #11 av 18
Kilder= Tilkoblingsenheter
Altså; hva er det du skal koble til? DVD-Spiller, Playstation, CD-Spiller etc...
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 15.39.35 #12 av 18
Postet av: steamy
ok:) trudde det var det jeg også men måtte spørre:P

dvd-spiller, ps3, tv...trur det var det hele
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 15.58.30 #13 av 18
Hvilken DVD-Spiller, har den HDMI?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 16.35.31 #14 av 18
Postet av: steamy
nei den har ikke hdmi. bruker vanlig scart på den. det er en yamaha dvd-spiller
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 16.36.33 #15 av 18
Postet av: steamy
men den bruker jeg ikke så veldig mye. bruker vanligvis ps3 som dvd-spiller også. synes bildet med scart blir så dårlig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar