Logo

Hvilken TV?

Skriv et svar
22.02.2006 01.21.43 #1 av 24
Postet av: hubian
Trenger ny TV. Avstanden er ca 3,5 m. Hadde derfor tenkt 42" plasma. Ønsker å bruke ca 15.000,-. Er det lurere å kjøpe 37" LCD istedet?

Denne TV'n vil ikke bli brukt til spill/PC etc, men litt til DVD. Har en Force satelitt-tuner som jo gir bra digiatalt signal, men ikke HD-kvalitet.

En forhandler tilbyr en Philips 42PF5320 til 15.000,-. Ser denne er avertert til 16000 hos Expert, men 10000 hos Elkjøp. Strømforbruket er oppgitt til 450W - er ikke det vanvittig mye? Ellers ser det ikke ut til at dataene er likt oppgitt, men prisforskjellene er jo store....

Hadde tenkt å SE bildet TV'n i en butikk, men etter å ha tatt en titt, ser det ut til at butikkene ikke tar seg tid til å stille inn bildene på TV'ene. Er ikke det litt rart? :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2006 09.15.28 #2 av 24
Postet av: orso
Panasonic 42PA50 er den klart beste skjermen i denne prisklassen, langt bedre enn den Philips skjermen. 42" koster 15000 kr hos Elprice. Et svært godt kjøp. Den er ikke HD ready, men HD kompatibel via komponent inngangen og HD ser veldig bra ut på den. Haken er at den ikke har HDMI inngang. Evt. kan du vente på oppfølgeren som vil ha HDMI, kommer til våren (mai).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2006 10.56.34 #3 av 24
Postet av: Comicguy
"hubian" skrev:Trenger ny TV. Avstanden er ca 3,5 m. Hadde derfor tenkt 42" plasma. Ønsker å bruke ca 15.000,-. Er det lurere å kjøpe 37" LCD istedet?

Denne TV'n vil ikke bli brukt til spill/PC etc, men litt til DVD. Har en Force satelitt-tuner som jo gir bra digiatalt signal, men ikke HD-kvalitet.

En forhandler tilbyr en Philips 42PF5320 til 15.000,-. Ser denne er avertert til 16000 hos Expert, men 10000 hos Elkjøp. Strømforbruket er oppgitt til 450W - er ikke det vanvittig mye? Ellers ser det ikke ut til at dataene er likt oppgitt, men prisforskjellene er jo store....

Hadde tenkt å SE bildet TV'n i en butikk, men etter å ha tatt en titt, ser det ut til at butikkene ikke tar seg tid til å stille inn bildene på TV'ene. Er ikke det litt rart? :roll:

Jeg kjøpte Philips sin 42PF5320 i helgen og er hittil veldig fornøyd. Etter det jeg kan huske fra manualen så er strømforbruket ca 190W påslått og 2W i standby. Eneste jeg forløpig har å utsette på denne er mangel på audio-ut (phono). Må derfor sløse bort en scart-kontakt for å hente lyden til surround-anlegget. Vet ikke helt hvordan man definerer dette med HD, men det er ihvertfall DVI inn på den slik at man kan koble til slike signaler. Ift pris/ytelse tror jeg ikke man finner bedre tilbud for tiden. Den "dårligere" versjonen 42PF3320 ligger rundomkring på ca 13.500,-

Edit: Her finner du teknisk info for 42PF5320 Grusom link! :lol:

http://www.consumer.philips.com/consume ... NHKFSEKI5P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 10.09.36 #4 av 24
Postet av: hubian
"bomholt" skrev:Panasonic 42PA50 er den klart beste skjermen i denne prisklassen, langt bedre enn den Philips skjermen. 42" koster 15000 kr hos Elprice. Et svært godt kjøp. Den er ikke HD ready, men HD kompatibel via komponent inngangen og HD ser veldig bra ut på den. Haken er at den ikke har HDMI inngang. Evt. kan du vente på oppfølgeren som vil ha HDMI, kommer til våren (mai).


Så lenge jeg har digital parbol og ingen dvd med HD DVD, så har jeg vel ingen nytte av HDMI/DVI - eller?

Hvis jeg tenker riktig, så vil jeg først ha nytte av dette når jeg
a) får en satelitt-tuner som viderformidler HDTV signaler
b) får digitalt bakkenett
c) får DVD eller annen kilde i huset som kan spille av i HDTV kvalitet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 10.12.12 #5 av 24
Postet av: hubian

Jeg kjøpte Philips sin 42PF5320 i helgen og er hittil veldig fornøyd. Etter det jeg kan huske fra manualen så er strømforbruket ca 190W påslått og 2W i standby. Eneste jeg forløpig har å utsette på denne er mangel på audio-ut (phono). Må derfor sløse bort en scart-kontakt for å hente lyden til surround-anlegget. Vet ikke helt hvordan man definerer dette med HD, men det er ihvertfall DVI inn på den slik at man kan koble til slike signaler. Ift pris/ytelse tror jeg ikke man finner bedre tilbud for tiden. Den "dårligere" versjonen 42PF3320 ligger rundomkring på ca 13.500,-

Edit: Her finner du teknisk info for 42PF5320 Grusom link! :lol:

http://www.consumer.philips.com/consume ... NHKFSEKI5P


Hvor lang avstand har du til skjermen?
Har du også satelitt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 10.25.28 #6 av 24
Postet av: marlao
jeg fekk min 42PA50 i helga. Er absolutt å anbefalle. Speilklare bilder! Jeg sitter min. 3 m ifrå tv-en. helst lenger ifrå. Men løp å kjøp. du kommer ikk etil å angre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 12.02.03 #7 av 24
Postet av: Comicguy
"hubian" skrev:

Jeg kjøpte Philips sin 42PF5320 i helgen og er hittil veldig fornøyd. Etter det jeg kan huske fra manualen så er strømforbruket ca 190W påslått og 2W i standby. Eneste jeg forløpig har å utsette på denne er mangel på audio-ut (phono). Må derfor sløse bort en scart-kontakt for å hente lyden til surround-anlegget. Vet ikke helt hvordan man definerer dette med HD, men det er ihvertfall DVI inn på den slik at man kan koble til slike signaler. Ift pris/ytelse tror jeg ikke man finner bedre tilbud for tiden. Den "dårligere" versjonen 42PF3320 ligger rundomkring på ca 13.500,-

Edit: Her finner du teknisk info for 42PF5320 Grusom link! :lol:

http://www.consumer.philips.com/consume ... NHKFSEKI5P


Hvor lang avstand har du til skjermen?
Har du også satelitt?


-Sitter ca 3 til 3,5 meter unna skjermen.
-Har kabel-TV. Selgeren på Elkjøp prøvde å ddvare mot kabelTV på denne skjermen, men det hørte jeg ikke på. :D
Synes det fungerer bra jeg.
Tenkte jeg etterhvert skulle skaffe en DVD med HDMI ut, og koble den på DVI på TV'n. Men jeg vet ikke helt om dette blir særlig bedre enn Scart og RGB.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 12.57.44 #8 av 24
Postet av: orso
"hubian" skrev:
"bomholt" skrev:Panasonic 42PA50 er den klart beste skjermen i denne prisklassen, langt bedre enn den Philips skjermen. 42" koster 15000 kr hos Elprice. Et svært godt kjøp. Den er ikke HD ready, men HD kompatibel via komponent inngangen og HD ser veldig bra ut på den. Haken er at den ikke har HDMI inngang. Evt. kan du vente på oppfølgeren som vil ha HDMI, kommer til våren (mai).


Så lenge jeg har digital parbol og ingen dvd med HD DVD, så har jeg vel ingen nytte av HDMI/DVI - eller?

Hvis jeg tenker riktig, så vil jeg først ha nytte av dette når jeg
a) får en satelitt-tuner som viderformidler HDTV signaler
b) får digitalt bakkenett
c) får DVD eller annen kilde i huset som kan spille av i HDTV kvalitet?

Det finnes også vanlige DVD spillere med HDMI utgang. Kommer sikkert også tunere med HDMI. De nye spillkonsollene vil også ha HDMI. Så HDMI er fremtiden. Oppfølgeren til Panasonic PA50 vil selvfølgelig også være forbedret på andre områder: Bedre kontrast og fargegjengivelse.
Så klarer du å vente, tror jeg det er lurt. Men 42PA50 for 15k er et godt kjøp. 37" får du for 13k.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 13.17.34 #9 av 24
Postet av: boly
"hubian" skrev:
"bomholt" skrev:Panasonic 42PA50 er den klart beste skjermen i denne prisklassen, langt bedre enn den Philips skjermen. 42" koster 15000 kr hos Elprice. Et svært godt kjøp. Den er ikke HD ready, men HD kompatibel via komponent inngangen og HD ser veldig bra ut på den. Haken er at den ikke har HDMI inngang. Evt. kan du vente på oppfølgeren som vil ha HDMI, kommer til våren (mai).


Så lenge jeg har digital parbol og ingen dvd med HD DVD, så har jeg vel ingen nytte av HDMI/DVI - eller?

Hvis jeg tenker riktig, så vil jeg først ha nytte av dette når jeg
a) får en satelitt-tuner som viderformidler HDTV signaler
b) får digitalt bakkenett
c) får DVD eller annen kilde i huset som kan spille av i HDTV kvalitet?



a) du får muligens muligheten til hdtv allerede i år, gjennim C+. Andre kvartal???
b) bakkenettet er langt frem ja.
c) dette selges allerede i japan og muligens USA. Men sikkert ikke før tidligst til høsten i Norge.

Du må ikke blande hdtv med hd dvd, og jo du har meget stor nytte av HDMI/DVI. Dette fordi disse kan formidle digitale bilder best. Hvilken kobling det er mellom disse to, spiller ingen rolle da du får kjøpt kabler som har begge typene.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 14.35.59 #10 av 24
Postet av: hubian
Så blant disse 2 alternativene kan jeg velge

a) Philips med ikke fullt så bra bilde, men bra tilkoblingsmuligheter
b) Panasonic med knakende bra bilde, men semre tilkobling

Ser jo ut til at Panasonicen har flest fans da, skal prøve å få sett på disse tvene før jeg handler. Men altså hvis jeg skal stole på dere som er så kjekke å si meninga deres, så er det panasonicen som vil gi meg det beste bildet, da? :shock:

Er det noen andre tver i denne prisklassen som kan være et alternativ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 15.29.21 #11 av 24
Postet av: boly
Ta deg en tur til hifi klubben og sjekk denne: http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... tm?id=7638
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 21.42.44 #12 av 24
Postet av: hubian
Ja jeg så denne i Trondheim forleden - likte ikke designen, men ser jo at spek'en er bra.

Spurte jo innledningsvis ogaå om plasma kontra lcd - altså feks om 37" lcd kan være et like godt/bedre alternativ enn plasma 42". Remember da at vi ser mest på satelitt-tv og litt på dvd. Ikke planer om tilkobling av pc foreløpig, og playstation står koblet til en annen tv.

Ser jo at denne og feks Scandsonic som er HD-klare 37'ere konkurrerer med 42" plasma i pris her - men hvilke tv'er vil gi meg mest for pengene ut fra mitt behov?

(har egentlig begynt å sikle litt mer etter den panasonicen på beskostning av philips'n - men hva da altså med 37 lcd :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 23.24.18 #13 av 24
Postet av: boly
Det er værtfall en ting som er sikkert og det er at du ikke kan kjøpe tv ut fra bare og lese spek'en, da havner du fort med et billig merke med 25000:1 i kontrast, responstid 4ms osv.

Gå for panasonicen du, bare pass på at du slipper og kjøpe ny tv neste år fordi du mangler et eller annet som du skulle hatt.

Lett og bli bitt av basillen ser du... :lol:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2006 08.39.42 #14 av 24
Postet av: orso
Dersom du ikke har planer om å bruke skjermen til PC, ser jeg ikke noe grunn til at du skal kjøpe LCD. Til film og TV er plasma klart best. Synes at bildet på LCDene er kunstig, sansynligvis grunnet den høye oppløsningen og oppskalering. I tillegg sliter de med etterslep ved raske bevegelser (sportsendinger), dårligere kontrast og betraktningsvinkel. Plasma har et varmere bilde og er mye mer behagelig å se på.
Har sett Scansonic LCD. Selv om det var HD de viste, var bildet elendig. Hvordan plasmaene til Scansonic er vet jeg ikke, men det lønner seg som regel å holde seg til kjente merker.
Philips er en helt grei skjerm til god pris, men kan ikke matche PA50 på billedkvalitet. Se de oppi mot hverandre, så ser du det. Anbefaler PA50 eller oppfølgeren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2006 08.48.07 #15 av 24
Postet av: orso
Oppfølgeren til Panasonic PA50 (PA60) kommer mest sansynlig i april. Du kan lese mer om de nye modellene til Panasonic her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=5231
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar