Logo

Hvor lenge varer et anlegg?

Skriv et svar
14.11.2005 10.41.07 #1 av 9
Postet av: Fluggua
Når man skal handler seg anlegg (stereoanlegg, hjemmekinoanlegg - ikke TV), av den ene eller andre sorten, vurderer man fram og tilbake; lyd, utseende, hvor mange kroner vil man legge i det osv. Man regner med å skulle ha det noen år, om man ikke er av de som bytter ut anlegg jevnlig når nye ting kommer på markedet.

Men hvor lenge kan man regne med å ha anlegget, dvs. hvor lenge kan man regne med at det låter like godt (ikke at øret mitt forlanger noe annet) og kvaliteten holder seg?

Er det noen av komponentene (høytalere, receiver...) som man må regne med "klapper" sammen før de andre?

Er det forskjell på merker - eller forskjell på de biligste vs de litt dyrere - på hvor lang "levetid" det har?

:wink: Jeg snakker om normalt bruk, uten at noe av anlegget får tøff behandling med søl etc.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2005 11.11.19 #2 av 9
Postet av: Atle Torp
Det skal glatt vare i 30 år, hvis det ikke går i stykker ;)

Hvor mye veier en stein :-D

Det som kan skje er at potmetre begynner å knittre pga dårligere kontaktflate, kondensatorer tørker ut og sikkert andre ting. Men nå er det så mye som er ICbasert, så jeg tror problemstillingen er uviktig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2005 17.56.27 #3 av 9
Postet av: Fluggua
"akto" skrev:Hvor mye veier en stein :-D

:lol: Jo, sant nok, vet spørsmålet er litt Ola Dunk, men grunnen til at jeg spurte var mer i retning av; har komponenter og ting og tang inni forsterkere etc blitt mye bedre, lages det av andre ting som gjør at det varer lenge, blir høytalerne dårligere etter mange, mange års spilling, blir de f.eks. sprø og kan sprekke - you name it?

Det gamle Sony-anlegget som har levd siden 1992 - kostet den gang rundt 7.000, ganske mye da egentlig - er rett og slett blitt veldig mye dårligere. Radioen tar ikke i mot signalene så godt som før, CD-spilleren begynte å "skrape" for å nevne noe. 13 år levde det...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2005 22.15.09 #4 av 9
Postet av: Ken
Jeg har et NAD anlegg med to monoblokker og Cervin-Vega DC-15 hvor NAD forforsterkeren ikke helt har kontroll på balanse-kontrollen, samt at volumkontrollen knitrer litt.

Nå har jeg ikke brukt dette på et par år, men jeg hadde tenkt å la en eltrokar ta en titt for å se om det er noe å gjøre med den. Forsterkerne pumper fortsatt ut effekt så det holder.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2005 05.54.55 #5 av 9
Postet av: Audiophile-Arve
No er det som andre nemner vanskeleg å seie noko heilt generelt. Men sjølv relativt rimeleg småelektronikk må kunne vare problemfritt i 5 år. Eg vil seie at det må vere lov å rekne med 10 år utan vanskar for eit produkt med iallfall litt ambisjonar.
Når det er sagt, er det mange komponentar i vanleg bruk, sjølv om dei er meir enn dobbelt så gamle. Mange av tinga som er spesielt påkosta i si tid, held lenge ut. Det er nokre ting som ofte kan syne slitasje:
- Mekanikk som belastast mykje, og som det er små toleransar for variasjonar med. Døme: motorar. Viktig å smørje lager, og halde desse reine.
- Kondensatorar. Desse tørkar ut over tid, spesielt om dei er varme. Desse må skiftast, (og det kan vere vanskeleg å finne ting som er like gode, dersom det er påkosta ting)
- Potmeter. Desse tek til å skrape, men kan reinsast med ymse spraytyper. Det tryggaste er å få ein kompetent reparatør til å sjå på det.
- Dioder og denslags. Desse kan slukne, utan at det har så mykje å seie for lyden, men kosmetisk og bruksmessig er det greitt å få desse i orden.

Sjølv veit eg om 30 år gamle produkt som funkar utmerka.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2006 10.30.55 #6 av 9
Postet av: stable
Jeg bruker fortsatt en Tandberg Huldra 10 forsterker fra 1975 og hadde
det ikke vært for at mekanikken i knappene svikter så hadde den vært
like god.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2006 10.39.55 #7 av 9
Postet av: Bidd@
Mitt Sansui anlegg som nå er solgt, fungerte til 100%, kjøpt i 1989. Vel, rett skal være rett, byttet en drivreim (o-ring fra garasjen :-) )på cd-veksler'n etter 12år.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2006 15.12.47 #8 av 9
Postet av: Rune`s hjemmekino
HEI!
Interessant problemstilling du tar opp.

Elektronikk har en begrenset levetid som alt annet her i verden, men det varierer nok litt ut ifra visse kriterier.

Mekaniske deler, som i cd/dvd-drivverk, kassettspillere, videomaskiner etc vil trenge et visst vedlikehold for å holde veldig lenge.

Elektroniske komponenter har en tendens til å "tørke langsomt ut" etter en del år. Kondensatorer og elektrolytter i forsterkere og høytalere f.eks.

Men - desiderte high end produkter har som regel svært lang levetid. Burmester, T+A, Krell, Elektrokompaniet, Accuphase, Audio Note, Meridian og andre er eksempler på det.
De koster også skjorta, men kan vere en god investering på lang sikt.

"Den som aldri unner seg kvalitet, angrer når man sitter på gamlehjemmet"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2006 18.43.14 #9 av 9
Postet av: aLmAnZo
problemstilling, som tidligere nevnt i debatten. Som rimelig ung er det ikke mye jeg kan uttale meg, bortsett fra det utstyret mine foreldre innehar.

Dette har veldig mye med kvalitet på utstyr å gjøre, og jeg har ærfart både ditt og datt.

Når det gjelder høytalere, spiller det en ganske stor rolle hvor mye disse blir belastet, og hvilken forsterker man har. Høytalerene foreldrene mine bruker i sin stereo fungerer utmerket til den bruken de bruker det til. Problemet er at høytalerene er laget av papp, papp forfaller litt over lang tid ved at elementene kan morkne. Mamma og pappa spiller aldri høyt, men om man vrenger på litt, virker høytalerene litt upresise og trege, samt at støvet blåser litt av dem :p Uansett tror jeg høytalerelementer kan bli stive og litt sprø etterhvert, iallefall om membranen består av papp.

Over på forsterker, som nevnt tidligere her. Har ikke så mye å tilføye, men jeg tror det er kretskortene, og spesielt knapper som får det. Vanligvis ryker fjernkontrollen først, i og med at denne får røffest behandling. Hvor lenge varer en batteriluke?

Igjen går det på litt hvordan utstyret brukes, og hvor hyppig det brukes.

Når det gjelder kabler kan isolasjonen på gamle kabler morkne, kan ha noe med at de kablene mine foreldre bruker kanskje ikke var ment til flere års bruk, samtidig kan de annløpes, for eksempell.

Men uansett tror jeg ikke det er noe problem i seg selv, det største problemet på hjemmeunderholdningsfronten tror jeg er TV apparater. Slitasje av billedrør og skjermflate er ett kjent faktum. Samtidig kan støvansamlinger i alt av elektriske apparater være ekstremt farlig. Støv i store konsentrasjoner har desverre den egenskapen at det brenner særdeles godt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar