Logo

Hvordan koble sammen aktiv subwoofer og receiver?

Skriv et svar
20.01.2008 02.34.49 #1 av 9
Postet av: music_junkie
Hei hei. Lenge sida jeg har vært her nå. *ser skuffende på meg selv*. Jeg har lenge vært en hjemmekino-bruker og jeg digger det. :)

Men nå har det seg sånn at jeg skal anskaffe meg aktiv subwoofer for første gang. Hittil har Cerwin Vega V-10F klart å forsyne meg med dundrende opplevelser og sett den som at den skal holde som en erstatter for subwoofer.

Men nå i det siste så har tankene gått over til å øke basstrykket ved å ordne meg en skikkelig subwoofer. Jeg har sett litt rundt og fundert mye. Så kom broren min en dag og sa at jeg kan kjøpe han sin siden han ikke bruker den. Det er en dynaBel Phobos. Han skulle jo bare ha et par hundrelapper for den så da var jo den saken klar.

Per idag har jeg en Technics hjemmekino-receiver, men den går enten til salg eller loftet. For jeg skal kjøpe meg en Harman/Kardon AVR 247 i første delen av kommende uke. (21-23. jan).

Så kommer mitt spørsmål. Og merk, jeg har ikke koblet sammen en aktiv subwoofer og en hjemmekino-receiver sammen før.
Hvordan kobler jeg disse sammen og hva trenger jeg av kabler?

Her er baksiden av H/K AVR 247: Link
Og her er baksiden til dynaBel Phobos: Link


Edit
Og jo, jeg bruker jo XBOX 360 som mediestasjon. Her tenker jeg å ordne meg optisk kabling med lyden. Dette er også første gangen jeg bruker siden jeg alltid har vært kobla analogt. Det var én gang jeg kjøpte optisk kabel, da jeg kom hjem fant jeg ut at det var feil type optisk kabel. Og siden har jeg vært usikker. Hadde vært hyggelig om noen linka til brukbare optiske kabler?

Jeg har denne kobla til XBOX'en (den svarte firkanten er optisk-ut): Link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2008 06.43.29 #2 av 9
Postet av: El Gringo
Subwoofersignalet fra receiveren (lilla phonoplugg nede til venstre) kobles til Line In bak på subwooferen.
Det kan hende at du ikke trenger å bruke både høyre og venstre inngang på subben om inngangene er koblet sammen inni eller subben kun har en forsterker.
Har subben to forsterkere (tvilsomt) som opererer uavhengig av hverandre må du bruke både høyre og venstre.
Her fins kabler med splitt, eller du lager en selv.
M.a.o. send signalet via en phonokabel av billig type fra Pre Out Subwoofer til subbens Line in (L og/eller R).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2008 12.53.12 #3 av 9
Postet av: music_junkie
Dvs at jeg trenger en Y-ledd kabel ? Er bare én forsterker på den subwooferen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2008 13.51.37 #4 av 9
Jeg har samme sub som deg, jeg bruker en SW-Kabel. Den ser slik ut: http://www.hifiklubben.no/produkter/kab ... el_3_m.htm

Denne kobler du på Line in R eller L på suben og til C/SW bak på reciveren.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2008 14.05.19 #5 av 9
"music_junkie" skrev:Edit
Og jo, jeg bruker jo XBOX 360 som mediestasjon. Her tenker jeg å ordne meg optisk kabling med lyden. Dette er også første gangen jeg bruker siden jeg alltid har vært kobla analogt. Det var én gang jeg kjøpte optisk kabel, da jeg kom hjem fant jeg ut at det var feil type optisk kabel. Og siden har jeg vært usikker. Hadde vært hyggelig om noen linka til brukbare optiske kabler?

Jeg har denne kobla til XBOX'en (den svarte firkanten er optisk-ut): Link


Det ser ut som at du trenger en slik en:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=122702 (eks)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2008 14.35.28 #6 av 9
Postet av: music_junkie
Takker for tips :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2008 07.55.58 #7 av 9
Postet av: music_junkie
Ja, da har jeg kjøpt en av Nordost sine siste optiske kabler. Wyrewizard Pro Series Optical Cable :) Denne går da fra Xbox 360 til forsterkeren :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2008 12.44.02 #8 av 9
Det er bra, har du kjøpt kabel til din subwoofer ennå?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2008 16.51.48 #9 av 9
Postet av: music_junkie
Ikke enda, men jeg har holdt av noen Eagle kabler hos Hifi Center Kjeden her i Drammen :) Kjøper dem samtidig som jeg kjøper forsterkeren også. Den er holdt av den óg.
Idag så bruker jeg en Tara Labs signalkabel til subwooferen, bare som en midlertidlig løsning :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar