Logo

Knut sin hjemmekino - med bilder

Skriv et svar
28.02.2005 16.53.18 #1 av 31
Postet av: Knut
Endelig er hjemmekinoen komplett!

Den består av:

Bilde:
Panasonic TX-32PK25F 32" widescreen - 100 Hz

Paraboltuner:
Nokia 9203 (?) ett eller annet ... Treg og kjip (vil ha en Force med digital lyd ut)

DVD/Harddiskopptaker:
Sharp DVHR300 med 80 giga harddisk. Brukes som primær DVD-spiller samt harddiskopptaker.

Receiver:
Harman/Kardon AVR 630 8)

Høyttalere:
Front: B&W 602 S3
Senter: B&W LCR 60 (LCR 600 ble alt for stor!)
Surround: B&W 600 S3
Subwoofer: B&W ASW 650

Alle i "sorrento"-finish - aldri vært tilhenger av svarte høyttalere.

Kabler:
IXOS XHD408 digital coaxial
Div. Monster og Tara Labs Scart-kabler, samt Tara Labs høyttalerkabler

Filmer: Sånn ca. 50 DVD-filmer, inkludert Star Wars trilogien, Band of Brothers, Matrix trilogien, Lord of the Rings trilogien, nesten alle 2. verdenskrig-baserte filmer som er verdt å ha, div The Simpsons sesonger osv ... Er glad i "effekt-filmer" med mye bra lyd og bra film-effekter. Mange ganger ser jeg film mer for lyden og bildets del enn for filmen i seg selv - er vell ikke alene der :-)

Kommentar

Etter en drøy uke med ny forsterker, samt bakhøyttalere og senter, må jeg si meg veldig fornøyd så langt. Har fått stilt inn alle kanalene tålelig bra, og surround-opplevelsen er gøyal! H/K AVR 630 er et habil forsterker med mye krutt, langt mer enn oppsettet mitt trenger, så jeg er ikke bekymret for at høyttalerene ikke får det kruttet de trenger :-) Veldig greit å koble forsterkeren til TVen og bruke on screen menyen, dette har lettet arbeidet med å stille inn kanalene i de forskjellige surround-modusene. Ezset-funksjonen fungerte ikke særlig bra for meg. Prøvde mange ganger, og det ble aldri som det skulle. Endte opp med å stille inn manuelt - dette er veldig enkelt når man kjører testtonen og bruker On screen menyen. Skulle gjerne hatt en db-måler, men det er litt dyrt har jeg sett... stoler på ørene mine så lenge. Så lenge jeg får en god surround-opplevelse slik kanalene er stilt inn nå er jeg fornøyd!
Subwooferen, ASW 650, er muligens litt i drøyeste laget sammenlignet med resten av høyttalerene, og det merkes noen ganger at det rumler og drønner på et høyere nivå enn resten av oppsettet gir lyd fra seg. Ser at suben ikke ble omtalt som noe særlig bra musikk-sub i siste Lyd & Bilde, men at den er "fet til film" - heldigvis det jeg bruker den mest til. Har uansett stilt frontene til "Large", de er akkurat "store" nok til det. Hadde de en stund som "Small", men da jeg byttet over synes jeg lyden ble mer dynamisk og fyldig og at lydbildet ble større - og subben supplerer nå bare med de deilige dypeste frekvensene (jeg er litt glad i bass...)
DVD-opptaker er genialt, og er fornøyd med Sharpen. Vurderte en Pioneer 520, som er ganske lik - men denne kostet 2000 kr mer, uten at jeg kunne se hva mer jeg fikk for de pengene i forhold til Sharpen.
Senteren, LCR60, merker jeg er litt i det minste laget i forhold til frontene (602 S3)(selv om LCR60 er anbefalt til de mindre høyttalerene i S3-serien), men det sto både på størrelse og pris - faktisk mest på størrelsen. Madammen i huset brukte veto-retten sin da hun så størrelsen på LCR600, og er vell enig at den kunne blitt litt for dominerende oppå TVen. Hadde den fått plass under TVen, ville det nok blitt en LCR600. Men dessverre merker jeg at lyden er bittelitt spinkel med LCR60 når det er mye som skjer i senter. Mulig denne kan komme til nytte som senterhøyttaler bak en vakker dag? Også mulig at 602 S3ene i front vil bli benyttet som surround en dag, og at noen litt mer hissige gulvstående blir satt i front. Hvis jeg skal fortsette med B&W S3-serien kunne jeg godt tenkt meg flaggskipet 604 S3.
Neste oppdatering blir muligens en bedre og kjappere paraboltuner, men blir litt usikker når HDTV står for dørene - slik jeg har skjønt det må jeg da ha en HDTV-tuner. Hvis jeg kjøper en skikkelig paraboltuner til Canal Digital kan det bli en kortvarig glede hvis HDTV tar over innen relativt kort tid ... nå har jeg ikke HD-ready plasma/lcd/projektor da...

Bildene finner du på: http://min.hjemmekino.no/Knut/
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 17.18.44 #2 av 31
Postet av: Typhoon7
Ser bra ut det her :D

Vil anta recieveren ikke har spesielle problemer med å dra oppsettet ditt. :wink:

Er den ny? Du smilte så stort :)

Får vi se bilder da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 17.23.21 #3 av 31
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:Ser bra ut det her :D

Vil anta recieveren ikke har spesielle problemer med å dra oppsettet ditt. :wink:

Er den ny? Du smilte så stort :)

Får vi se bilder da?


Receiveren er litt overkill, men velger å se på den som en langsiktig investering - en vakker dag vil to gulvstående høyttalere trone i front ... en vakker dag ... slik som gamledager ... :cry:
Den er forøvrig 3 dager og 12 timer gammel :-)

Bilder kommer en av de første dagene ... må få tatt de først :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 17.38.13 #4 av 31
Postet av: Typhoon7
Gratulerer med ny reciver. :D

Alltid greit å tenke fremover.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 17.41.34 #5 av 31
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:Gratulerer med ny reciver. :D

Alltid greit å tenke fremover.


Ja, ikke noe vits i å kjøpe noe svekling-receiver.
Kjøpte forøvrig 600 S3 og LCR60 også på fredag... En langvarig guttedrøm måtte oppfylles.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 17.42.57 #6 av 31
Postet av: Typhoon7
Har du forresten endret litt på nicket ditt?
Eller er det jeg som blander sammen litt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 17.44.54 #7 av 31
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:Har du forresten endret litt på nicket ditt?
Eller er det jeg som blander sammen litt.


Ja, forandret det. Gikk litt fort når jeg ble medlem, brukte epost-adr som nick ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 17.45.16 #8 av 31
Postet av: Typhoon7
"Knut" skrev:
"Typhoon7" skrev:Gratulerer med ny reciver. :D

Alltid greit å tenke fremover.


Ja, ikke noe vits i å kjøpe noe svekling-receiver.
Kjøpte forøvrig 600 S3 og LCR60 også på fredag... En langvarig guttedrøm måtte oppfylles.


Jøss, virkelig svidd av litt kroner. :D

Grattis nok en gang.

Hvordan låter HK sammen med B&W?
Kan ikke komme på at jeg har hørt den komboen før. Spennende å høre hva andre mener.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 17.52.52 #9 av 31
Postet av: Knut
"Typhoon7" skrev:
"Knut" skrev:
"Typhoon7" skrev:Gratulerer med ny reciver. :D

Alltid greit å tenke fremover.


Ja, ikke noe vits i å kjøpe noe svekling-receiver.
Kjøpte forøvrig 600 S3 og LCR60 også på fredag... En langvarig guttedrøm måtte oppfylles.


Jøss, virkelig svidd av litt kroner. :D

Grattis nok en gang.

Hvordan låter HK sammen med B&W?
Kan ikke komme på at jeg har hørt den komboen før. Spennende å høre hva andre mener.


H/K og B&W funker bra sammen. Mange mener at engelske høyttalere, slik som KEF og B&W kan høres litt kjedelige og flate ut (ikke så mye trøkk), og da trengs det H/K-krefter for å live de opp. AVR 630 gjør mildt sagt dette. 602 S3 er jo egentlig ganske små høyttalere, men med AVR 630 blir jeg virkelig imponert over hva disse små høyttalerene kan levere.
Sammen med ASW 650 subwoofer er det virkelig gøy å se Saving Private Ryan! Når jeg skrur opp volumet kan jeg ikke se helt meningen med å ha større høyttalere faktisk ... men hele opplegget avhenger av en hissig subwoofer!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 18.06.14 #10 av 31
Postet av: mariusm
grattis med fin kino! :D

har selv 602 s3, og lurer på LCR60. hvordan er de sammen?
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 18.12.18 #11 av 31
Postet av: Knut
"mariusm" skrev:grattis med fin kino! :D

har selv 602 s3, og lurer på LCR60. hvordan er de sammen?


Har du plass og råd ville jeg gått for LCR600.
Men for all del, LCR60 er en veldig bra senter-høyttaler, men LCR600 er enda bedre - for å si det enkelt.
LCR60 er jo beregnet for de minste høyttalerene i S3-serien, slik som 602 S3, mens LCR600 er beregnet for de største gulvstående i S3-serien.
Misforstå meg riktig, LCR60 er meget bra etter mitt skjønn. Grunnen til at jeg valgte LCR60 er fordi jeg måtte ha den oppå TVen, LCR600 ville blitt alt for dominerende. Legger ut bilder snart, da kan du se hvordan det ser ut. Men det låter bra, LCR60 er uansett en del større enn hva andre merker leverer i tilsvarende serier.
Pris er også et element; LCR60 kostet "bare" 3000 kr, mens LCR600 koster 4300 kr (litt dyrt)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 18.17.06 #12 av 31
Postet av: mariusm
plass har jeg, men det var de penga da...

men men... vi får se... skal stikke innom hifi-klubben en dag jeg er i byn...

:)
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 18.23.55 #13 av 31
Postet av: Knut
"mariusm" skrev:plass har jeg, men det var de penga da...

men men... vi får se... skal stikke innom hifi-klubben en dag jeg er i byn...

:)


LCR60 er bra nok etter mitt skjønn, men jeg legger alt av lave frekvenser til subwooferen, og den gjør en meget bra jobb (B&W ASW 650).
Uten en god subwoofer ville jeg nok ikke vært fornøyd - prøvde å sette opp slik at subwooferen og 602 S3ene delte på å spille lavt - jeg byttet raskt tilbake.
Hvordan er oppsettet ditt eller, utenom 602 S3?
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 18.31.08 #14 av 31
Postet av: mariusm
du kan se det på min.hjemmekino.no (tror ikke det funker nå, men rune (admin) skal fikse det)

vet det ikke er all verden, og at centeren jeg har nå er for liten... men er bare 15 år, så det får vel vokse i takt med meg...
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2005 18.38.22 #15 av 31
Postet av: Knut
"mariusm" skrev:... men er bare 15 år, så det får vel vokse i takt med meg...


He he, ikke stol på det. Når du blir eldre er det dessverre en del andre ting å bruke penger på - sånn er livet...
Legg penger i receiver, for det blir det vanskeligste å bytte ut når du bare lever på studielån ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar