Logo

kombinere stereo- og flerkanalsforsterkere

Skriv et svar
20.11.2005 14.12.48 #1 av 8
Postet av: Gunnar
Håper noen har kommentarer og eventuelt produktanbefalinger om hvordan kombinere stereo- og flerkanalsforsterkere. Målet er å bedre sterolyden i anlegget.

Jeg har en Denon 3805 som, for meg, gjør jobben bra nok som flerkanalsforsterker, men jeg har en oppfatning at den kun tilsvarer en stereoforsterker tilsvarende kr 5000 +/-.

Det første spørsmålet blir da om forforsterkeren er ”bra nok” til å heve lydkvaliteten ved å oppgradere dette med en effektforsterker, i så fall, hvor mye må jeg legge i en effektforsterker for å få merkbar effekt og hvilke merker og modeller bør vurderes?

Så vidt jeg kan se er kanskje den beste løsningen å finne en integrert stereoforsterker som kan brukes som effektforsterker på flerkanalslyd og integrert forsterker for stero (kobler da til CD-kilde til denne).
Den må ha, som jeg har lest i ett annet innlegg her, en prosessorinngang for å bypasse volumkontroll når den skal brukes kun som sluttrinn. Er dette en god løsning og er det noen som har produkter å anbefale?

Øvrig utstyr : Pioneer DV-989Avi-S(kommer snart), EC-1 DAC, JM Lab Cobolt 816 S

Budsjett : Maks kr 15.000

Er takknmelig for gode svar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2005 00.00.03 #2 av 8
Postet av: Wodger
Det begynner vel å bli en del stereoforsterkere som har HT-inngang uten at jeg husker så veldig mange i farten (begynner å bli sent...). Jeg har vurdert et slikt oppsett selv, men foreløbig så har jeg valgt å vente med surround-delen...

Arcam Diva A85/90 har HT-inngang.(Regner med at FMJ32 også har det uten at jeg er 100% sikker) Disse kan forøvrig oppgraderes/kjøpes med analog flerkanalsinngang slik at de sammen med en god DVD/DVD-A/SACD-spiller og ekstra effektforsterkere kan fungere som komplett surround-anlegg.

Electrocompaniet ECI-4/ECI-5 har også HT-inngang.

Jeg har hatt både Arcam A85 og Electrocompaniet ECI-4, men har ikke fått testet dem som del av et surroundoppsett, så hvor bra det vil fungere kan jeg dessverre ikke si noe om. (ECI-4'en ligger forøvrig til salgs på bruktbørsen. Beklager, måtte bare nevne det :roll: )

Prøvde imidlertid for moro skyld å koble A85 som forforsterker på HT-inngangen til ECI-4. Lydmessig var det nok ingen suksess, men teknisk funket det uten problemer :D

Eneste mulige problem jeg kunne se var at volumkontrollen på begge forsterkerne styrtes av samme IR-signal slik at volumet ble juster opp også på forforsterkerdelen til ECI-4 (som jo var utkoblet siden HT-inngange var i bruk). I utgangspunktet ikke noe problem, men man kan risikere at volumet på den utkoblede forforsterkeren (i dette tilfelle ECI-4) blir stående ganske høyt. Hvis man så ikke er helt oppmerksom når man kobler om fra HT-inngang til f.eks. CD-inngang så kan man jo få seg en liten overraskelse :)

Så vidt meg bekjent er IR-signalet for volumkontroll standardisert, så dette er ikke nødvendigvis et problem som kun gjelder Arcam/EC-kombinasjonen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2005 16.21.51 #3 av 8
Postet av: Anonymous
Hei og takk for svaret.

har sjekket litt i mellomtiden og faktisk funnet ut at sterolyden, i mitt tilfelle, forbedres markant med en bra effektforsterker. Har testet dette med en Meridian 557.

Ut over dette er allikevel første prioritet å finne en integrert stereo-forsterker som kan benyttes som ren effektforsterker ved spilling i flere kanaler.

mvh
Gunnar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2005 18.28.03 #4 av 8
Postet av: orso
Mulig du har lest tråden som jeg startet med samme tema. Tror tråden ligger under lyd generelt. Jeg fikk anbefalt integrertforsterker fremfor effektforsterker siden forforsterkeren i receiver min (Yamaha 650) ville bli det svake punktet. Var innom og hørte en rotel effektforsterker (12k) koblet til en Yamaha 657. Det låt vesentlig bedre, men ikke like bra som en integrert. Vet ikke hvordan forforsterkeren din er i Denonen.

Når det gjelder dette med prosessorinngang, har jeg valgt en forsterker som ikke har det (Thule IA150B). Grunnen til det var delvis det dårlige utvalget her i Bergen i min prisklasse. Arcam som har prosessorinngang selges ikke i Bergen. For meg var det uaktuelt å kjøpe noe som jeg ikke jeg kunne høre. For det andre var det viktig å finne noe som passet til høyttalerne som jeg skulle kjøpe i samme slengen (B&W 703). Thule passet veldig bra. Hørte også på Denon PMA-2000AE som har prosessorinngang, men den kunne ikke måle seg med Thule. Å kjøpe Denon bare fordi den hadde prosessorinngang ble for dumt. Heldigvis har Thule digitalt volum display, slik at jeg tror dette skal fungere helt greit. Litt mer tungtvint blir det, men lyd og kombinasjon er viktigere enn prosessorinngang. Lykke til :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2005 14.01.37 #5 av 8
Postet av: Gunnar
Har også sett på Thule og de har interresante forsterkere, helt klart.

Har også vurdert om forforsterkeren i Denon 3805 var god nok til å utnytte kapasiteten til en ekstern effektforsterker. Det er klart ett poeng, som du poengterer, at den fort kan bli det svake leddet. Fikk derimot en del tilbakemelding fra blandt annet HiFi Klubben og fra en test her på Audiophile at forforsterkeren i denne spilleren muligens var bedre i fohold til effektforsterkren. Ut i fra det jeg klarte å høre ga en ekstern effektforsterker ett betydelig løft i forhold til stereolyden, men om det er en optimal kombinasjon og om forforsterkeren kanskje ikke henger helt med, vet jeg jo ikke.

Ser vel også at så langt er vel løsningen du har valgt best for forbedret lydkvalitet.

Det vil kanskje være grunn til å tro at det, på grunn av økt interresse for stereolyd igjen, kommer flere integrerte stereoforsterkere med prosessor-inngang på markedet etter hvert (?)

mvh
Gunnar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2005 14.12.22 #6 av 8
Postet av: orso
"Gunnar" skrev:Har også sett på Thule og de har interresante forsterkere, helt klart.

Har også vurdert om forforsterkeren i Denon 3805 var god nok til å utnytte kapasiteten til en ekstern effektforsterker. Det er klart ett poeng, som du poengterer, at den fort kan bli det svake leddet. Fikk derimot en del tilbakemelding fra blandt annet HiFi Klubben og fra en test her på Audiophile at forforsterkeren i denne spilleren muligens var bedre i fohold til effektforsterkren. Ut i fra det jeg klarte å høre ga en ekstern effektforsterker ett betydelig løft i forhold til stereolyden, men om det er en optimal kombinasjon og om forforsterkeren kanskje ikke henger helt med, vet jeg jo ikke.

Ser vel også at så langt er vel løsningen du har valgt best for forbedret lydkvalitet.

Det vil kanskje være grunn til å tro at det, på grunn av økt interresse for stereolyd igjen, kommer flere integrerte stereoforsterkere med prosessor-inngang på markedet etter hvert (?)

mvh
Gunnar


Ja, tipper at flere forsterkere vil komme med prosessorinngang. Thule har kommet på sine nyeste, IA 75B. Der kan skifte mellom om bruke den som integrert og effekt ved et tastetrykk på fjernkontroll. Meget convenient! Desverre hadde den ikke nok watt til mine høyttalere.
Det du kan gjøre er å låne med deg hjem en effektforsterker og en integrert og teste hva som er best. Vanskelig å vite hvordan forforsterkeren din er i Denon før du har prøvd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2006 15.57.41 #7 av 8
Postet av: laffen
Hei Gunnar !.
Hva endte du opp med har samme probletet selv med min 3805.
Har leitet etter noen god kombinasjon selv og lurer på enten Vincent SP-331 eller Rotel RB1080 .
Hadde vært greit å vite om du hadde fått testa noe her .

Mvh.
Laffen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2006 15.58.07 #8 av 8
Postet av: laffen
Hei Gunnar !.
Hva endte du opp med har samme probletet selv med min 3805.
Har leitet etter noen god kombinasjon selv og lurer på enten Vincent SP-331 eller Rotel RB1080 .
Hadde vært greit å vite om du hadde fått testa noe her .

Mvh.
Laffen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar