Logo

Komplett surroundanlegg - hvilket pakke passer meg best?

Skriv et svar
04.02.2011 10.37.53 #1 av 17
Postet av: Anterialis
Hei,
dette er mitt første innlegg her på dette forumet, og håper med det dere er litt tolmodige med meg da jeg ikke kan mye om dette emnet. Håper å starte på læringskurvestigningen nå!

Jeg har kjøpt en OK flatTV (lcdteknologi, LG LE850n), men mangler lyd. Dette er altså det jeg er på utkikk etter nå. Jeg kan egentlig INGENTING om lyd per nå, og startet å kikke litt på surround.no. Her så jeg flere gode (visstnok) pakker, uten at de individuelle elementene sa seg så mye. Kan dere hjelpe meg med det?

Det er i hovedsak fire pakker jeg har sett på, anbefalt av surround.no:

Yamaha RX-V767T + Dynavoice M-65 EX-pakke Black - http://www.surround.no/product/571566/Yamaha-RX-V767T-%2B-Dynavoice-M-65-EX-pakke-Black.htm
Kode: Merk alt

Ny testvinner fra Yamaha!

Her i kombinasjon med testvinner-høyttalerne fra Dynavoice.

• 6 x HDMI 1.4 inn, 2 x HDMI ut
• 3D-støtte / lydreturkanal
• 7 x 95W/7 x 145W
• YPAO romkorreksjon
• Alle HD-lydformater

Pakken består av :
1 stk. Yamaha RX-V767 Titan
1 par Dynavoice Challenger M-65 EX Black Piano/Black Oak
1 par Dynavoice Challenger S-5 EX Black Piano/Black Oak
1 stk. Dynavoice Challenger C-5 EX Black Piano/Black Oak

Pakkepris kr.8.990,-


Onkyo TX-SR608B m/ Dynavoice F-6 EX og XTZ W10.16, 5.1- Surroundpakke - http://www.surround.no/product/569959/Onkyo-TX-SR608B-m-Dynavoice-F-6-EX-og-XTZ-W10.16%2C-5.1-Surroundpakke.html
Kode: Merk alt


Nye Onkyo TX-SR608B m/ Dynavoice F-6 EX og XTZ 99W10.16 subwoofer Knallpakke! Surroundanlegg sammensatt av Testvinnere fra Onkyo, Dynavoice og XTZ. Vi tør å påstå at bedre lyd finner du ikke i denne prisklassen. Onkyo TX-SR608B fikk karakter 6 av 6 i bladet Hjemmekino! Dynavoice F-6 fikk karakter 10 av 10 i Lyd & Bilde! XTZ 99W10.16 fikk karakter 6 av 6 i Lyd & Bilde og VG. Pakken består av: Onkyo TX-SR608B 1 par Dynavoice F-6 EX High Glossy Black 1 par Dynavoice S-4 EX High Glossy Black 1 stk Dynavoice C-4 EX High Glossy Black 1 stk. XTZ 99W10.16 High Glossy Pris kr. 8.790,- pr. pakke. Frakt kr. 1190,- inkl. oppkravsgebyr Surround.no kjøper Onkyo av den norske offisielle importøren, Mono AS.



Yamaha RX-V667B + M-65 EX-pakke Black - http://www.surround.no/product/572938/Yamaha-RX-V667B-%2B-M-65-EX-pakke-Black.html
Kode: Merk alt



Her får du en meget rimelig surroundpakke bestående av testvinnere.
Også meget god på musikk.

Pakken består av :

1 stk. Yamaha RX-V667B. Toppkarakter i bladet Hjemmekino.
1 par Dynavoice Challenger M-65 EX. Toppkarakter og gullmedalje i Lyd & Bilde
1 par Dynavoice Challenger S-5 EX
1 stk. Dynavoice Challenger C-5 EX

Dynavoice-pakken fikk karakter 10 av 10 i bladet Digital Life

Produktene kjøpt enkeltvis koster kr. 9.660,-

Pakkepris kr. 7.990,-



Onkyo TX-SR607 silver m/Dynavoice M-65 EX 5.0 Black - http://www.surround.no/product/559731/Onkyo-TX-SR607-silver-m-Dynavoice-M-65-EX-5.0-Black.html

Kode: Merk alt


PÅ LAGER!
En fantastisk pakke med testvinnere fra Onkyo og Dynavoice.
Pakken egner seg fabelaktig til både musikk og film.

Pakken består av:
1 stk Onkyo TX-SR607 silver
1 par Dynavoice M-65 EX
1 par Dynavoice S-5 EX
1 stk Dynavoice C-5 EX

Pris kr.6990,- pr. pakke.



Personlige preferanser
[list]

[*] Jeg ser omtrent like mye på film som jeg hører på musikk. Jeg har dog et eget Boseanlegg koblet til en trådløs Apple aiport express som jeg streamer trådløs lyd til, og et nytt surroundanlegg vil for det meste bli brukt til film. [/*:m]
[*] Filmavspiller: Jeg har (kun?) en ps3 spiller som vil spille av mine filmer, for det meste blueray. [/*:m]
[*] Rommet: Stua er sammen med kjøkkenet, og avgrenser seg til et hjørne av et nogenlunde avlangt firkantet rom (lengre enn det er bredt). Jeg studerer i Polen og det er her anlegget vil være de neste to årene, og veggene her består av (tynn) gips. [/*:m]
[*] Jeg er glad i lyd ettersom jeg er sønn av min musikk/filminteresserte far, og mener selv jeg er flinkere enn naboen til å høre forskjell på god og dårlig lyd, selv om jeg på ingen måte er noen ekspert![/*:m]
[*] Det er viktig for meg at lyden er så kjapp og presis som mulig. [/*:m][/list:u]

Iom. at jeg bor i utlandet, kommer jeg nok til å kjøpe disse items (mangel på tilsvarende norskt ord) individuelt her nede. Med dette mener jeg at dersom dere heller ville satt sammen en egen pakke med items fra flere av disse pakkene, kom gjerne med forslag! Jeg er også naturligvis åpen for introduksjon av andre items (forstekrere, osv).

Håper på svar med god forklaring, da jeg gjerne vil lære =)

På forhånd takk =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2011 15.36.34 #2 av 17
Postet av: teebee
har du sjekket at du får tak i dynavoice i polen? ser ut som at du vil legge deg på anlegg under 10000. kun ett av de anleggen du har listet opp som har sub, om det er noe du ha med når du kjøper anlegg. ville nok hoppet over den siste pakken med onkyo 607 da det er en utgått reciever.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2011 19.09.22 #3 av 17
Postet av: Anterialis
Takk for svar!

Jeg har ikke sjekket om jeg får tak i dette i Polen, nei. Må så klart gjøre dette på et punkt.

Om du/dere kunne plukke individuelt fra disse "award winning" enhetene, hvilke ville dere ha satt sammen til et anlegg? Burde jeg holde meg til pakkene slik de er satt opp?

Jeg trenger ikke sub foreløpig, dette er noe jeg ser for meg at jeg kan utvide med senere. Jeg vil heller spare penger på subben å bruke dette til de andre enhetene.

Jeg har også et spm. Dynavoice F-6 (billig, selv om de fikk meget god kritikk i lyd&bilde...) eller Dynavoice challenger m-65? Er sistnevnte mye bedre?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2011 19.46.07 #4 av 17
Postet av: Torja
"Anterialis" skrev:Jeg har også et spm. Dynavoice F-6 (billig, selv om de fikk meget god kritikk i lyd&bilde...) eller Dynavoice challenger m-65? Er sistnevnte mye bedre?

Sistnevnte er bedre. Dynavoice F6 er vel noe av det billigste, simpleste du får uten at det går for mye utover lydkvaliteten. Så de får skryt for å fungere godt hjamfør prisen på dem. Selv om det altids fins bedre og dyrere. m-65 er en mer voksen høytaler, og også krever noe mer effekt(sterkere forsterker) for å spille godt. Spesielt siden du ikke vil ha sub i første omgang ville jeg satset på en sterkest mulig receiver. Av de du har sett deg ut er vel Yamaha RX-V767 den mest nerliggende å satse på. Godt utstyrt og forspent for envær utbyggelse av anlegget.
[list]6 x HDMI 1.4 inn, 2 x HDMI ut
3D-støtte / lydreturkanal
7 x 95W /7 x 145W
YPAO romkorreksjon
Alle HD-lydformater [/list:u]
I tillegg til to subwoofer utganger og pre-out(for 7 kanaler). Dette med pre-out er viktig med tanke på senere ønske om kraftigere effektforsterkere, spesielt på front høytalerne.
Denne receiveren har en utstyrspakke som sikrer den en lang levetid i ditt nye hjemmekino rom :geek:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2011 00.28.08 #5 av 17
Postet av: Anterialis
Takk for godt svar =) andre innvendinger?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2011 18.29.27 #6 av 17
Postet av: Anterialis
Nytt spørsmål:
hvordan spiller Jamo s606 sammenlignet med Dynavoice m-65ex? Er s606 en mye bedre høyttaler?

Altså: http://www.surround.no/product/484633/D ... inish.html
eller: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575116
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 12.17.08 #7 av 17
Postet av: Anterialis
Jeg hører på forskjellige fora at s606 hcs 3 er en bedre pakke enn Dynavoice m-65ex pakka. Hva mener dere?

Er Yamaha rx v767 en sterk nok receiver for Jamo s606 pakka?

Og når vi allikevel er inne på Jamo, hva med s608, er denne høyttaleren en slags storebror, og vil være "bedre" på alle områder sammenlignet med s606? Vil både s606 og 608 drives _godt_ av en yamana rx v767 eller burde jeg se på en kraftigere surround forsterker?

Andre invendinger? Tar imot med takk! =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 12.33.57 #8 av 17
Postet av: Torja
Jamo er et høytaler merke jeg ikke har så mye forhold til så kan nok ikke hjelpe her. Jeg tror du blir fornøyd enten du velger den ene eller andre pakken :wink:
Yamaha rx v767 er en god og høvelig sterk nok receiver. Skulle du ha behov for å spille avsindig høyt, er det bare å hekte på effekt forsterker. En subb vil også avlaste receiveren for de dybeste basskrevende toner.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 12.36.37 #9 av 17
Postet av: Anterialis
"Torja" skrev:Jamo er et høytaler merke jeg ikke har så mye forhold til så kan nok ikke hjelpe her. Jeg tror du blir fornøyd enten du velger den ene eller andre pakken :wink:
Yamaha rx v767 er en god og høvelig sterk nok receiver. Skulle du ha behov for å spille avsindig høyt, er det bare å hekte på effekt forsterker. En subb vil også avlaste receiveren for de dybeste basskrevende toner.


Takk for kommentaren =)

Legg merke til at jeg endret mitt innlegg etter du svarte på det, og jeg sammenligner nå s606 med s608. Jeg vet ikke annet enn at sistnevnte har 10" bass kontra 8" i s606, men jeg leste i lyd og bilde at s608 var noe tungdrevne (90db). Bortsett fra at bassen er kraftigere (større), hvordan er lyden på s608 vs s606? Det er diskant og mellomtone jeg er mest interessert i, og hvor lettdrevne høyttalerne er, da jeg heller vil bruke penger på en sub senere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 13.24.00 #10 av 17
Postet av: Torja
Jo større element i bassen, jo mer strøm krever den av receiveren. Det er en noenlude grei pekepinne. Igjen, jeg kjenner Jamo for dårlig til å si noe sikkert, men kan tenke meg at forskjellen mellom s608 vs s606 sansynligvis kun er størrelsen på bass elementet. Mellomtone og diskant, det samme.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2011 13.55.02 #11 av 17
Postet av: Anterialis
"Torja" skrev:Jo større element i bassen, jo mer strøm krever den av receiveren. Det er en noenlude grei pekepinne. Igjen, jeg kjenner Jamo for dårlig til å si noe sikkert, men kan tenke meg at forskjellen mellom s608 vs s606 sansynligvis kun er størrelsen på bass elementet. Mellomtone og diskant, det samme.


Akkurat! Det tenkte jeg ikke på engang. Hvis det er tilfellet går jeg nok for s606, med mindre noen som har peiling "vet" at en rx-v767 vil drive s608 uten problemer =) Anyone?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2011 20.34.57 #12 av 17
Postet av: Anterialis
Hvis Rx-v767 blir for svak, hvilken modell (ikke nødvendigvis Yamaha) er ikke veldig mye dyrere men kraftigere? Tenker på å dra s608 systemet...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2011 19.24.14 #13 av 17
Postet av: Zleepyme
Recivere i høyere prisklasse er ikke nødvendig i og med at elektronikken i RXV767 er så bra som den er. Når det gjelder merker og pris så må man et godt stykke opp for å få den store forskjellen. Det er her Pre out kommer inn.

Hvis reciveren skulle mangle kraft for å takle bass(det er som regel ankerpunktet) så har man to alternativ istedet for å bytte til større reciver.

1: Kjøp en aktiv subwoofer(aktiv betyr innebygd forsterker i subben). Den vil lette reciveren for den tunge jobben med å drive for mye bass(en den har strøm til) til høyttalerne.
2: kjøp en effektforsterker. Som regel trengs det kun en to kanals effektforsterker til frontene(som regel de som krever mest strøm). Denne gir pulver nok til å drive høyttalerne bedre en reciveren(dette gjelder faktisk recivere nesten uansett prisklasse)så derfor ingen vits i å kjøpe dyrere reciver i utgangspunktet på grunn av kraft...

De aller fleste klarer seg fint med et av alternativene, altså enten sub, eller effektforsterker. Da prisen på subwoofere varierer veldig. Man kan få dyp bass billig, så det kan være lurt å begynne med det.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2011 20.20.34 #14 av 17
Postet av: Torja
"Zleepyme" skrev:Recivere i høyere prisklasse er ikke nødvendig i og med at elektronikken i RXV767 er så bra som den er. Når det gjelder merker og pris så må man et godt stykke opp for å få den store forskjellen. Det er her Pre out kommer inn.

Hvis reciveren skulle mangle kraft for å takle bass(det er som regel ankerpunktet) så har man to alternativ istedet for å bytte til større reciver.

1: Kjøp en aktiv subwoofer(aktiv betyr innebygd forsterker i subben). Den vil lette reciveren for den tunge jobben med å drive for mye bass(en den har strøm til) til høyttalerne.
2: kjøp en effektforsterker. Som regel trengs det kun en to kanals effektforsterker til frontene(som regel de som krever mest strøm). Denne gir pulver nok til å drive høyttalerne bedre en reciveren(dette gjelder faktisk recivere nesten uansett prisklasse)så derfor ingen vits i å kjøpe dyrere reciver i utgangspunktet på grunn av kraft...

De aller fleste klarer seg fint med et av alternativene, altså enten sub, eller effektforsterker. Da prisen på subwoofere varierer veldig. Man kan få dyp bass billig, så det kan være lurt å begynne med det.

Dette burde si trådstarter det meste...
altså, den 767 er det beste i sin prisklasse, skal du ha sterkere resceiver, vær klar på å betale for det. Rundt 12000 til 20000 kr...alt etter som.-
Følg heller de råd du får her...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2011 12.24.40 #15 av 17
Postet av: Anterialis
Tusen takk for utfyldene og lærerikt bidrag!

Stemmer det at Onkyo 608 ikke har pre-ou? Det er i så fall spikeren i kista for onkyoen - Yamaha blir receiveren kalt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar