Logo

Komponent vs scart:

Skriv et svar
21.08.2005 09.17.52 #1 av 6
Postet av: Bobcat
Nå har jeg koblet min nye Pioneer DVR-433H til min Panasonic 37 PA 30 via komponent (inn på AV4C + scart på AV4) og stilt inn på progressivt signal. Men jeg klarer ikke helt å se forskjellen på bildekvalitet mellom min gamle og billige scart-kabel og de nye relativt dyre komponent-kablene når jeg sammenligner de direkte. Spørsmålet mitt er om det ikke skal være merkbart bedre bilde med komponent? Har jeg kanskje kobla noe galt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2005 09.28.56 #2 av 6
Postet av: Rune
Hvis du kjørte RGB scart signal i tidlgiere så vil du merke minimal forskjell. Der man merker forskjell er ved panoreringer hvor bildet vil være skarpere ved progressivt.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2005 09.30.47 #3 av 6
Postet av: Bobcat
OK. Hva er panoreringer da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2005 09.33.35 #4 av 6
Postet av: Rune
Når kamera sveiper over noe i horisontal retning. Eller noe beveger seg på tvers av skjermen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2005 11.38.45 #5 av 6
Postet av: Torja
"Bobcat" skrev:Nå har jeg koblet min nye Pioneer DVR-433H til min Panasonic 37 PA 30 via komponent (inn på AV4C + scart på AV4) og stilt inn på progressivt signal. Men jeg klarer ikke helt å se forskjellen på bildekvalitet mellom min gamle og billige scart-kabel og de nye relativt dyre komponent-kablene når jeg sammenligner de direkte. Spørsmålet mitt er om det ikke skal være merkbart bedre bilde med komponent? Har jeg kanskje kobla noe galt?


Da jeg byttet ut scart med RGB og til component mellom dvd opptaker og plasma skjerm, fikk jeg merkbart mye bedre bilde(med progresive signaler). Vær obs på at hvis du bruker scart samtidig, så inneholder det et styringsignal som gjør at skjermen automatisk alltid viser bilde via scart. Du må trykke på skjermen(fjernkontrollen) slik at skjemen viser innsignalet via component. (Det kan være at dvd spilleren i tillegg må få beskjed at den har å gjøre med en plasmaskjerm og ikke vanlig billerørskjerm i oppsettmenyen).
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2005 21.44.37 #6 av 6
Postet av: Runel
Det er liten forskjell. PA30 skal gi best bilder med RGB scart iflg noen har jeg lest i en test, men har ikke testet det selv. På PA50 ble bildet litt bedre med Component med prog.scan kontra Scart RGB når jeg testet det.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar