Logo

Lite problem - Yamaha -v659

Skriv et svar
23.09.2006 12.45.49 #1 av 13
Postet av: Soundispower
hei! bare hilse litt siden dette er mitt første innlegg her!
Nyinnkjøpt anlegg som jeg er storfornøyd med, men sliter litt med noe.

Når jeg vil spille kun musikk så vil jeg kun høre Høytalerne framme og subben..men på Stereo funksjonen på forsterkeren er det kun 2Ch og 7Channels mode da...ei heller på music finner jeg noe som kan funke fint :cry:

forslag noen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2006 13.22.14 #2 av 13
Postet av: orso
Du velger straight, da skal frontene og subben spille. 2CH tror jeg er det samme.
Dersom du ikke får subben til å spille med straight, må du kanskje sette frontene til small i oppsettet. Nå du kjører Y.P.A.O. skal den ordne det, så noe mer burde ikke være nødvendig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2006 13.51.26 #3 av 13
Postet av: Soundispower
kan du vær såsnill å forklare meg hva du mener med Y.P.A.O?
hvor velger jeg small i opsette?
er ganske ny på dette 8)
takk for svar så langt!

EDIT: Men se der ja! på manual options stå de jammen meg på LARGE..så ble det small og slik lyd jeg ønsket 8)

Tusen takk!

Edit2: hva betyr dette small/large?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2006 14.28.10 #4 av 13
Postet av: orso
Y.P.A.O. er det automatiske romkorreksjonssystemet. Du setter mikrofonen i lytteposisjonen og kjører det. Du finner mer om det i bruksanvisningen.
Viktig at bass også står på both, men bruker du Y.P.A.O. gjør den alt dette for deg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2006 16.43.52 #5 av 13
Postet av: Soundispower
åh..du mener den optimizer mic`en?
vel når jeg kjører det så setter den fronthøytalerne på LARGE automatisk..så må stille de til small, men det fungerer no som det skal da...
men som edit2 lenger oppe, hva vil det si small/large? hvordan påvirker det om subben kjøres eller ikke?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2006 16.52.52 #6 av 13
Postet av: pnerbye
Det er 2 måter å styre bass på i hjemmekino. Det er LFE-sporet som er et eget bass-spor i Dolby Digital eller DTS, og det er delefrekvens. Du kan selv velge om du vil styre LFE til front, sub eller begge deler. Delefrekvens virker slik at all lyd som er under delefrekvens på høyttalere satt til small blir kjørt til LFE. Dette er i alle fall en forklaring som er i nærheten av sannheten. Det er ikke alt som er slik en tror alltid! Hehe..
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2006 17.11.00 #7 av 13
Postet av: orso
"Soundispower" skrev:åh..du mener den optimizer mic`en?
vel når jeg kjører det så setter den fronthøytalerne på LARGE automatisk..så må stille de til small, men det fungerer no som det skal da...
men som edit2 lenger oppe, hva vil det si small/large? hvordan påvirker det om subben kjøres eller ikke?

Ja, mener målemikrofonen. Den burde sette høyttalerne til small så sant du ikke har sinnsykt store fronter.

Dersom frontene settes til large spiller de i hele frekvensområdet. Setter du de til small blir de laveste frekvensene (bass) sendt til subben. Det siste er vanligvis det beste. Du bør sette alle høyttalerne til small.
Du må også sjekke hva bass i menyen står på. Her kan man velge mellom; front, both eller subwoofer. Har du gulvstående høyttalere, anbefaler jeg both. Har du små stativhøyttalerne er det mest sansynlig best å sette den til subwoofer. Man kan også prøve seg fram til hvilke innstillinger man liker best.
Alt dette står godt forklart i bruksanvisningen som jeg anbefaler deg å gå igjennom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2006 17.55.33 #8 av 13
Postet av: Soundispower
har slikt oppsett:
front : Ns-555 så nei, de er ikke sinnsyke store:)
Bake så har jeg pinglehøytalere som er 4-5 år gamle, men hadde ikke roa til nye med engang så ble slikt.
sub er en ganske så mektig 15" :)

du imponerer med forklaringer! men skal lese litt gjennom bruksannvisningen ja..er ikke ofte..eller heller aldri jeg leser de, men her må jeg nok gjøre det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2006 19.02.30 #9 av 13
Postet av: pnerbye
Jeg har gulvstående i alle 4 hjørner, og en kraftig senterhøyttaler. De står alle til small, og jeg bruker en delefrekvens på 80hz. Dette er det optimale i de aller fleste tilfeller. Det er mulig jeg kan sette delefrekvensen ned til 60hz fordi alle mine høyttalere fint kan spille så dypt uten særlige anstrengelser, men på den annen side spiller subbene mine så hinsides bra at det nesten er dumt å ta fra dem jobben fra 60-80hz.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2006 02.37.21 #10 av 13
Postet av: Soundispower
"pnerbye" skrev:Jeg har gulvstående i alle 4 hjørner, og en kraftig senterhøyttaler. De står alle til small, og jeg bruker en delefrekvens på 80hz. Dette er det optimale i de aller fleste tilfeller. Det er mulig jeg kan sette delefrekvensen ned til 60hz fordi alle mine høyttalere fint kan spille så dypt uten særlige anstrengelser, men på den annen side spiller subbene mine så hinsides bra at det nesten er dumt å ta fra dem jobben fra 60-80hz.

når du sier 60hz..så såg jeg den innstillingen på manual innstillinger at den gikk fra 40hz til 200hz.. er det noe spesielt den skal stå på?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2006 12.51.16 #11 av 13
Postet av: pnerbye
Som skrevet over: 80hz er det optimale i de fleste tilfeller.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2006 13.55.23 #12 av 13
Postet av: Soundispower
okay, men en ting til, på sub forsterkeren så har jeg også et valg mellom 40hz og 80hz, står fint over Highpass..den skal vel stå på 40hz?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2006 16.05.30 #13 av 13
Postet av: pnerbye
Hvis du kan dele på receiver skal du ikke dele på sub. Hvis du ikke kan skru av deling på sub så setter du den til høyest mulig delefrekvens.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar