Logo

Liten test av LG 42PC1RR

Skriv et svar
18.07.2006 22.00.56 #1 av 4
Postet av: LeGranDuc
Først litt historie bak dette kjøpet.
For ca 7 år siden fant jeg ut at jeg skulle ha hjemmekino. Kjøpte meg da en analog surround reciver fra Sony. (TA-VA8ES)
Fikk meg og noen høyttalere fra Jamo. (Consert 8 og Consert Center)
Hadde en gammel 4:3 TV. Så reiste jeg i militæret.
Vel hjemme igjen begynte jeg å planlegge litt, så jeg kjøpte meg en 4:3 TV fra Sony (til 12000,-)
Kjøpte denne fordi jeg "måtte" ha projektor. 100" anyone. :)
Skulle og spare og kjøpe meg nye fronthøyttalere. Jamo Consert 11
Årene gikk, og jeg har gått ifra planene om høyttalerene og projektor.
Snublet tilfeldigvis innom forumet her når jeg skulle finne ut om innbrenning +++
Var da innom denne tråden. WOW, HD-klar 42" til rett under 11000,- Da feriepengene var på konto tenkte jeg en slik må jeg ha.
Da ingen nettbutikker hadde den på lager gikk jeg rundt på diverse lokale butikker og kikket. (Siba, Lefdal, Elprice, Elkjøp)
Ble anbefalt en LG 37" LCD på Lefdal, men da jeg ikke visste noe om denne ville jeg tenke litt på det.
På Elkjøp hadde de et par LG skjermer hengende. Så da LG 42PC3R til en overkommelig pris. Langt over 11000,- med andre ord.
Hadde ikke lest noe om denne før, så jeg gikk tomhendt ut fra butikken. Vel hjemme kunne jeg ikke finne noe særlig med info på PC3R.

Var da innom Nye flatskjermer fra LG lansert og merket meg PC1RR. Fant fort ut at dette var en skjerm HiFiCenterert førte til en grei pris.
Ringte da for å høre om de hadde på utstilling og lager, ekspeditøren svarte ja. 10 minutt senere stod jeg i butikken. (i Stavanger)
Likte den med en gang. Dro kortet og hentet bilen.
Så kom problem 1. Skjermen kan ikke fraktes liggende, så den måtte stå i baksete. Ikke så stort problem egentlig, litt merkelig å kjøre med rattet inntil magen. :)
Så skulle jeg ha esken ut av bilen. Hadde ingen til å hjelpe meg, så d ble "litt" kranglete.
Fikk esken inn i stuen og pakket ut herligheten. Her gjorde jeg min første "feil".

Kappet buntebånda, åpnet esken, tok tak i håndtaka å slet skjermen ut. Da jeg skulle legge esken vekk skjedde dette.
Doh!

Innstallasjon.
Skulle så montere foten. Denne satt allerede på, men den måtte brettes ut. Slik jeg forstod det ut av manualen skulle jeg trekke foten av.
Kikket litt på den og fant ut at den skulle trekkes av, vendes å tres på igjen. Der tok jeg feil ja. Foten skulle bare låses i utfelt stilling og vendes mot fronten av skjermen.
Fjernet den gamle TV'en min, tørket litt (mye) støv og satte LG'en på plass.
Koblet lyden til reciveren, DVD til scart osv.
Etter noen få minutter med skjermen på var kanalene innstilt og skjermen klar til bruk.
Først fikk jeg ikke lyd i Jamo'ene mine. En kjapp runde i menyene og tv høyttalerene var avslått, volumet satt til maks og lyden kom.
Flyttet så kanalene til mine vante posisjoner. Ville så gi navn til stasjonene, men dette var ikke mulig når Timeshift var aktivert.
Fant ut dette med å lese litt i denne telefonkatalogen.

Ga navn til kanalene (trodde jeg), hadde ikke trykket ok 2 ganger etter å ha skrevet inn navnet.

Bilde.
Jeg ble meget imponert over hvor bra den taklet tv signalene. (har ikke det beste her) Alle kanalene så bra ut, bortsett fra TV2 Zebra. Denne har aldri vært bra hos meg.
Det er lite støy i bilde, det som er kommer av tv signalene mine.
Sortnivået er som forventet. Fargene ser nydelige ut etter litt justering.
LG's auto mode (for bildejustering 4:3, 16:9) heter "spectacle". Denne vil jeg si fungerer dårlig, spesielt hvor bildet panorerer mye.
Jeg ser tydelig at bildet blir strukket i endene, men dette antar jeg er noe om går igjen på alle 16:9 TV'er.
PC'en har jeg koblet til med DVI-HDMI kabel. Matriale i HD oppløsning ser lekkert ut. Det som er litt dumt med denne tilkoblingen er at jeg får kun satt bildeformatet til 4:3 eller 16:9
Her er det vel software som kan hjelpe. Har ikke forsket så mye på akkurat dette.

Lyd.
Lyden har jeg ikke så mye å si om. Lyden som kommer ut av Jamo'ene er klar og tydelig.
Har ikke testet de innebyggde høyttalerene enda.

DVR.
Denne er bare genial. Ikke så mye å si her heller.
20 timer med beste kvalitet. Bildet blir litt dårligere en vanlig TV, men absolutt godkjent.
Harddisken lager litt lyd når timeshift eller opptak er igang, men det er ikke plagsomt.
Det er ikke noen form for vifte på denne skjermen, så harddisken er det eneste som lager lyd.

Konklusjon.
Alt i alt en meget bra plasma TV. Jeg kunne mulignes fått en bedre TV til samme pris, men ikke med DVR og designet.
Det eneste jeg savner er noen flere valgmuligheter på bildeformatet. Skulle gjerne sett feks 3 zoom nivåer, og mulighet til å justere zoomet bilde.
Ville og hatt alle format mulighetene på alle innsignaler.
Kan absolutt anbefale denne skjermen.
Trying is the first step towards failing!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2006 23.19.31 #2 av 4
Postet av: Headbanger Man
"LeGranDuc" skrev:
Så kom problem 1. Skjermen kan ikke fraktes liggende, så den måtte stå i baksete. Ikke så stort problem egentlig, litt merkelig å kjøre med rattet inntil magen. :)


:D Hehe morsomt!
:arrow: Bra test forresten. TV med harddisk er fett. Har sett samme LG uten harddisk, likte bildet!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2006 18.02.49 #3 av 4
Postet av: LeGranDuc
Her er noen bilder som viser litt av kvaliteten til denne skjermen.
Fant ut at det er veldig vanskelig å ta gode bilder av bildet på skjermen.

Her er vanlig TV sending. Bildet ser bedre ut enn dette, kamera fanger opp ettellerannet.

Advarsel fra DVD. "Italian Job"

Charlize Theron. Elsker denne dama... :wink:

PC som viser her. Bildet på skjermen ser som sagt mye bedre ut i virkligheten.
Alle bilder er klikkbare.
Trying is the first step towards failing!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2007 17.43.01 #4 av 4
Postet av: asvaberg
Helt enig. TV'en er super!

Fikk den hjem på lørdag og var obs! på det med utpakking :)

Men dessverre var den transportskadet, en knekk i ramma nede i høyre hjørne:

Hele hjørnet er bøyd bakover, også metallet bak.
Sendte da mail til kundeservice m/bilder (!!)hos NetonNet og her er svaret:
Takk for mail og bilder.
Tv må pakkes inn i orginal eske og leveres tilbake til Posten, så de kan se over skaden og sende den videre til NetOnNet. Der må du fylle ut et reklamasjons skjema.
Er kartongen skadet? Er inneremballasje/isopor skadet?
Jeg reklamerer også skaden til Posten og så legger jeg opp en ny ordre på samme tv. Dessverre så har vi ikke tv på lager i dag, men er bekreftet inn på fredag. Ny tv kan sendes mandag om en uke.
Beklager forsinkelsen.


De sender meg nytt apparat med Tollpost, rett-på-døren. Sånn skal det gjøres! klapp-klapp-klapp :D :D :D

Tilbake til apparatet, som virker tross skaden:
jeg er imponert! Signalkvaliteten her hos meg er mildt sagt dårlig. I huset må jeg bruke antenneforsterker på vanlig billedrør-TV, men Plasma'en håndterer signalene nesten bedre!
Og lyden: den er ikke kommentert tidligere. Jeg har enda ikke koblet surround anlegget, så jeg bruker høyttalerne på TV'en. Og det er overraskende bra.
De vanlige pre-definerte innstillingene, og med manuell mulighet.

Bilde-i-bilde er også genialt. TV'en har 2 tunere og man kan da se to programmer samtidig (bare den ene med lyd selvfølgelig).
Lite bilde nr 2 som kan justeres, 50/50 billeddeling og den herlige 4-kanaler på en gang: ett hovedbilde + 3 bilder som scanner igjennom alle innstilte kanaler - noen sekunders sending-pause-ny kanal. Det er litt morsomt men ikke noe jeg kommer til å bruke mye.

MEN, og det er alltid et men: man kan ikke ha bilde og text-TV; m.a.o. ikke text-TV på det ene bilde, og sending på det andre. Straks man trykker text-TV knappen deaktiveres PIP funksjonen. Det er teit!

En annen teit ting:
klokke-knappen på fjernkontrollen ligger under dekselet nederst og PIP aktivisering ligger også under der. Jeg tror det ikke går mange måneder før jeg river av det dekselet!

Endel funksjoner deaktiveres når man har på tidsforskyvning. Denne sistnevnte er en greie som hele tiden spiller inn det du ser på, slik at du kan trykke 'pause', klasse på dama-hente øl og chips, og fortsette og se programmet der du gikk fra TV'en. Genialt!

Sumsumarum: jeg er storfornøyd, men stua er for tiden alt for liten (skal bygge ut i mars) så jeg får sykehusoperasjons-detaljene på RealityZone rett i fleisen - blod og gørr i 42 tommer!

:P :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar