Logo

Lyd fra TV'en

Skriv et svar
12.11.2005 19.16.52 #1 av 20
Postet av: Fluggua
Vi får ikke lyden fra TV til hjemmekinoanlegget. Alt annet fungerer godt.
Fra TV'en går det en scart til DVD'en. Fra DVD'en går det en coax til receiveren + lydkabler. Må det i tillegg gå lydkabler fra receiver til TV, skal ikke dette gå gjennom scart'n?
:oops: Mulig teit spørsmål, men det funker i alle fall ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 21.42.13 #2 av 20
Postet av: Fluggua
:? Ingen her inne som kan svare fort og gæli på dette:
Må det i tillegg gå lydkabler fra receiver til TV, skal ikke dette gå gjennom scart'n?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 22.12.27 #3 av 20
Postet av: hdanielsen64
"Fluggua" skrev::? Ingen her inne som kan svare fort og gæli på dette:
Må det i tillegg gå lydkabler fra receiver til TV, skal ikke dette gå gjennom scart'n?


Jeg kan ikke svare deg på om du kan kjøre lyden gjennom DVDen, det har jeg aldri gjort selv og aldri hørt om. Men kan være det er mulig, forutsetter i så fall at DVDen er på når du ser på vanlig TV?

For å få lyd fra tven, ville jeg ha kjøpt en scartovergang til Phonoplugger (rød og hvit) som du kan velge hvilken vei du vil at signalet skal gå. Du setter da denne på OUT/UT og kobler den til receiveren. Iallfall slik jeg gjør det.

Du kan bruke en slik:
Link: http://www.cybermarket.co.uk/ishop/923/shopscr3712.html

Dersom du har DVD-opptaker, sitter det jo sikkert TV-tuner i denne, og da kan lyden kjøres igjennom den. Men vet som sagt ikke med vanlig DVD.

Håper jeg forstod deg riktig!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2005 22.30.33 #4 av 20
Postet av: Fluggua
Ja, det var slik jeg lurte på det.
Takk, da blir det Hi-Fi Klubben mandag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 10.23.25 #5 av 20
Postet av: Knut
Men har du kanskje lydutgang på TVen din? Det ville jeg sjekket først. Hvis du bruker satelitt eller kabel-tuner må du selvsagt hente lyden derfra til receiveren.
Har du dvd/hdd-opptaker kan du vel kjøre lyden gjennom denne på en eller annen måte. Jeg kjører alltid lyden den korteste veien, dvs fra satelitt-tuner rett til receiver, uten omveier.
Før jeg fikk satelitt-tuner og hadde vanlig analoge tv-signaler kjørte jeg lyden rett fra tven lydutgang med vanlig phone-kabler, aldri via DVD-spilleren.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 11.58.41 #6 av 20
Postet av: Fluggua
Hei Knut.
Jeg satte phonekabler (rød+hvit) fra TV til receiver. Det er dette som bare får det til å låte i venstre front og senter, ikke høyre og sub (bakhøytalere er ikke montert ennå). Har prøvd tre kabler, så det er ikke det som er feil.
Merkelig at ikke dette virker, men selvsagt kan den ene lydutgangen på TV'n være ødelagt - høres underlig ut det også, 5-6 år gammel Sony og aldri brukt denne utgangen før. Eller det er feil på inngangen til receiveren - høres enda rarere ut siden dette var nytt fredag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.16.45 #7 av 20
Postet av: Typhoon7
"Fluggua" skrev:Hei Knut.
Jeg satte phonekabler (rød+hvit) fra TV til receiver. Det er dette som bare får det til å låte i venstre front og senter, ikke høyre og sub (bakhøytalere er ikke montert ennå). Har prøvd tre kabler, så det er ikke det som er feil.
Merkelig at ikke dette virker, men selvsagt kan den ene lydutgangen på TV'n være ødelagt - høres underlig ut det også, 5-6 år gammel Sony og aldri brukt denne utgangen før. Eller det er feil på inngangen til receiveren - høres enda rarere ut siden dette var nytt fredag.


Hvis du får lyd i venstre front og senter, høres det ut som om du har koblet høytalerne feil på forsterkeren. Koblet senter til utgangen for høyre front og høyre front til utgangen for senter.

Fungerer det ellers normalt i stereo?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.17.03 #8 av 20
Postet av: Knut
"Fluggua" skrev:Hei Knut.
Jeg satte phonekabler (rød+hvit) fra TV til receiver. Det er dette som bare får det til å låte i venstre front og senter, ikke høyre og sub (bakhøytalere er ikke montert ennå). Har prøvd tre kabler, så det er ikke det som er feil.
Merkelig at ikke dette virker, men selvsagt kan den ene lydutgangen på TV'n være ødelagt - høres underlig ut det også, 5-6 år gammel Sony og aldri brukt denne utgangen før. Eller det er feil på inngangen til receiveren - høres enda rarere ut siden dette var nytt fredag.


Enten har du feiltolket inngangene bakpå receiveren din og koblet feil, eller så er det noe galt med receiveren din. Logisk at du har koblet feil hvis det bare låter i en fronthøyttaler og senterhøyttaleren.

Edit: enig med Typhoon7 overfor, han var 1 minutt raskere enn meg :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.34.18 #9 av 20
Postet av: Fluggua
Jeg har koblet som Hi-Fi Klubben forklarte meg i går, nå skal vi se, kanskje dere finner feilen.

Fronthøytalere på høytalerinngangen (de som skrus) - inn på A høyre og A venstre, rød til rød og hvit til hvit.
Senterhøytaler på høytalerinngangen (den som skrus) - rød på rød og hvit på hvit.
Subwoofer to plugger ut av den (line in rød og blå), Y-plugg, en plugg inn på receiver på pre out subwoofer.
Glem bakhøytalerne så lenge.

Scart fra TV til DVD.
Digital coaxial out fra DVD til coax 1 in på receiver.
Phonekabler Audio out på DVD til DVD VDP in på receiver.
Phonekabler ut TV til TV DBS in på receiver.

DVD til TV fungerer, med alle høytalere.
CD fungerer, med alle høytalere.
Radio fungerer, med alle høytalere.
TV fungerer ikke...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.41.41 #10 av 20
Postet av: Typhoon7
Prøv TV'en inn på en annen inngang på forsterkeren.

Det er sikkert en inngang for Video/VCR du kan bruke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.48.57 #11 av 20
Postet av: Knut
Prøv AUX-inngangen foran på receiveren, hvis du har
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.49.43 #12 av 20
Postet av: Fluggua
Akkurat makant med VCR1.
Har Audio L og R foran, makan med den også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.54.14 #13 av 20
Postet av: Fluggua
Er resten riktig plugga, gutter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.55.42 #14 av 20
Postet av: Typhoon7
Hva skjer hvis du kjører CD i stereo? Får du kun lyd ut at høyre og venstre front?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 12.59.57 #15 av 20
Postet av: Fluggua
Ja.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar