Logo

lyd og bilde ikke i sync

Skriv et svar
20.01.2006 13.09.03 #1 av 2
Postet av: kpr
Hei..

Har en Plasma PDP-436FDE, Yamaha RX-V1500 forsterker og Dreambox satelitt tuner og opplever at bilde og lyd ikke alltid er i sync.

Det som undrer meg er at det varier fra, litt ut av sync til mye ut av sync til at det tilsynelatene er i sync.

Har lest at forsterkeren har lip-sync, men har ikke funnet noe i manualen om dette.

Noen som har noen tips, og er det noen som kan forklare hvordan lip-sync fungere.

Og er det noen som vet hvordan dette justeres på RX-V1500 ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2006 13.25.28 #2 av 2
Postet av: Tannoy
Lip sync er som du sier når lyd og bilde ikke er synkronisert. Ofte idag kommer dette av at bildekretsene i de nye Tv ene(f.eks din plasma) bruker litt lengre tid til å produsere bildene enn de "gamle" CRT Tv ene.

I følge Yamahas hjemmesider skal din reciever ha støtte for lip-sync. Det du gjør da er å "utsette" lyden noen millisekund slik at den kommer i sync med bildet. Uten at jeg kjenner denne recieveren, må du garantert sette deg litt mer inn i manualen. Tipper at lip-sync skal ligge innunder innstillinger. Når det gjelder hvor mye delay du trenger, må du nesten prøve deg frem. Forskjellige TV er har forskjellige tid for bildedannelse. Generelt kan man vel si at dette kan spenne seg fra 10-ms

Etter å ha sett litt på manualen ser det ut som dette er bekrevet på side 62 under Audio Set- audio delay.

Prøv deg frem her...

Lykke til!
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar