Logo

Lydisolering

Skriv et svar
10.09.2009 20.18.42 #1 av 8
Postet av: johnhag
Hei!

Skal bygge min første hjemmekino i et kjellerrom som måler 6m x 4m x 2,1 m.
Rommet er har kun betongvegger, så jeg har tenkt å lekte inn hele rommet.
Jeg ønsker å få rommet så lydtett som overhodet mulig, men usikker på hva som skal til.

Har ikke så mye å gå på i høyden og ønsker jo å beholde rommet så stort som mulig.

Noen som har noen forslag?

Mvh

JAH
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2009 10.29.16 #2 av 8
Postet av: Jerome
Jeg bygde et lik hjemmekino ned i kjelleren min for et par år siden. Det ble en del jobb å gjøre alt selv men det var vel verdt det.

Til slutt fikk jeg et rom som er rundt 4.5m x 3.5m x 2.05m.

Jeg skal prøve å finne tid til å skrive litt mer om det jeg gjorde (og ikke gjorde!). Som alle gjorde jeg en del feil som er enkle å unngå når men bygger men vanskelig å rette opp seinere ....

Jeg tok også noen bilder som jeg kan legge ut, det kan være nyttig for deg.

Planlegging er veldig viktig. Har du tenkt på hvordan du vil ha det inne?
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2009 19.07.31 #3 av 8
Postet av: johnhag
Takk for svar og setter veldig stor pris på om du deler dine erfaringer :)

Har ikke tenkt så veldig mye i detalj, men noen tanker har jeg jo.
Jeg ønsker å bruke rommet like mye til å høre på musikk som til film.
Jeg ønsker også at stuen fungerer som en ekstra stue hvor man kan ta med besøk til.
Det vil si at jeg ønsker ikke en helt sort kino som kun er ment til filmvisning.
Men samtidig er kravet om veldig god lys og lydisolering det viktigste kravet.
Jeg ser for meg at disse to kravene vil overstyre de første ønskene.

Utover dette har jeg ikke store føringer. Ser for meg at det blir en 2,5 seteres sofa, et lite bord, hyller med plass til filmer og musikk, samt et stereomøbel med plass nødvendig utstyr.

Av det tekniske satser jeg på 5.0 med Audiovector som høytalere, Primare som forsterker og DVD/CD-spiller, men usikker på valget av blueray-spiller, prosjektor og lerret.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.09.2009 11.53.14 #4 av 8
Postet av: Jerome
Jeg fant en gammel tråd på avforum.no hvor jeg skrev litt når jeg pusset opp kjelleren hjemme. Det finnes en del bilder som du kan se på:
http://www.avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/47168-jeromes-hjemmekino.html

Viktig å ikke bruke for mye isolasjon mot ytterveggene (pga mulige kondens problemer).

Et par feil jeg gjorde:
1) Gipsvegger: det var mye jobb å få det virkelig fint og det er veldig enkelt å skade dem.
2) Jotaplast maling: billig maling men umulig å få det fint på gips. I tillegg blir det fort fingermerker, ripper, skader, etc. Bruk noe annet hvis du skal male!
3) Tenkt mye på hvor mange og hvor du vil ha strøm/AV uttak. Jeg satt et par bokser feil for de kanalene bakk og det blir ikke noe fint å se kablene... Trekk så mye som mulig under gulvet (eller over taket) hvis du kan. Det blir mye enklere enn å gå lang veggene.
4) Dør: skal du ha god lyd isolasjon mot resten av huset så bør du vurdere en lyd-dempende dør, eller enda bedre 2 dører. Hvis jeg husker riktig så blir det nesten billigere med to vanlige dører (+isolasjon mellom).
5) Jeg fant for seint at det var veldig dumt å høre på musikk når man bare sitte og se på et 'tomt' lerret. Det føles som det manglet noe.
6) Subwoofer plassering: det ble mye vanskeligere enn det jeg trodde. Problemet er rommet mitt og selv om 'alle' sier at receiverne fikser dette så er det ikke sant. Resonanser har vært et hodepinne til jeg bestemte meg for å flytte alle subwooferne foran (bakk lerret). Det var helt umulig å ha dem foran (pga størrelse) og det fungerte ikke så bra. Det beste plasseringen var en meter foran sofa, noe som var ikke et valg :)
Jeg sier ikke at det blir et problem for deg men du skal typisk sitte midt i rommet (i brede og høyde).
Prøv med sub'en din før du gjør noe endelig valg for plassering av lerret, sofa, etc

Vel, det er det jeg kommer på i farten. Det er mange som har delt en del erfaringer på avforum. Les litt så sparer du deg for mye jobb :P
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.09.2009 15.18.26 #5 av 8
Postet av: Torja
Fantastisk.
Prøv Jotun eller Lady...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.09.2009 17.46.03 #6 av 8
Postet av: johnhag
Hei igjen!

Har du bygget ferdig kinoen nå og er du fornøyd? :)

Ift punktene du kom med har jeg noen spørsmål:
1) Hva ville du gjort annerledes med veggene? Har jo lest at gipsplater isolerer godt. Kan det være en ide med 1-2 lag gips og panel utenpå?
4) Dør: Hvor får man kjøpt lydisolert dør og hva koster det? Når du sier to dører, mener du da to vanlige dører som du har limt (?) sammen? Og isolasjon mellom, hva slags materiale da?
5)Lerret: Enig her. Har du kommet på en foruftig løsning her? Tror nok jeg vil ha rammespent lerret....

Når det gjelder sub, skal jeg prøve uten i første omgang.

Takk for hjelpen så langt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2009 07.03.28 #7 av 8
Postet av: Jerome
"Torja" skrev:Fantastisk.
Prøv Jotun eller Lady...


Jotaplast er fra Jotun :wink:

Jeg ble forklart seinere i butikken at problemet er vel at det er plast i malingen. Hadde jeg vist så hadde jeg brukt en annen vann-basert type maling ....
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2009 10.24.58 #8 av 8
Postet av: Jerome
"johnhag" skrev:Har du bygget ferdig kinoen nå og er du fornøyd? :)

Ja og nei :)

Jeg ble ferdig for 2 år siden men har bestemt med for å bygg om litt. Jeg har solgt nesten alle hifi komponentene og skal ha et rent hjemmekino rom. Jeg er ikke helt ferdig med demping platene og vet ikke helt om jeg skal bytte mitt 16:9 lerret med et 2.35:1.

"johnhag" skrev:Ift punktene du kom med har jeg noen spørsmål:
1) Hva ville du gjort annerledes med veggene? Har jo lest at gipsplater isolerer godt. Kan det være en ide med 1-2 lag gips og panel utenpå?

Gipsplatene isolerer ikke noe særlig alene, spesielt når man har betongvegger bakk :) Du må ikke misforstår meg: de hjelper men det er ikke disse som skal gjøre rommet ditt 'lydtett'.
Jeg har ikke gått for 2 lag med gips fordi det ble en del ekstra jobb, spesielt for taket (du må lekte ekstra slik at du kan skru lag nr2 på en riktig måte) og det er nødvendig å montere spesielle EL bokser overalt (bygd for tykke vegger).
Hvis jeg måte gjøre det igjen så hadde jeg ikke brukt gips, sikkert bare kjøpt noe veggpanel og kanskje brukt scenemolton direkte på dem. Eller lagt store dempeplater med Rookwool og scenemolton (noe jeg har tenkt å gjøre nå).

"johnhag" skrev:4) Dør: Hvor får man kjøpt lydisolert dør og hva koster det? Når du sier to dører, mener du da to vanlige dører som du har limt (?) sammen? Og isolasjon mellom, hva slags materiale da?

Lydisolerte dører får du kjøpt overalt (Maxbo, Monter, ...). Byggmax har ikke slike tror jeg. Hvis jeg husker riktig så kostet de fort 4-5000kr.
Det jeg mener med 2 dører er at du monterer dem med 5-10cm mellomrom. Så du får et dør som åpner seg inn i rommet og et utafor. Slik at du mulighet til å inkludere isolasjon mellom dem (på et av de dørene for eks). Det beste er at de to dørene ikke åpner seg på samme side (for å minske lyd lekkasjer).
Det er slik lyd studioene gjør det (det blir litt mer proff for dem da).

"johnhag" skrev:5)Lerret: Enig her. Har du kommet på en fornuftig løsning her? Tror nok jeg vil ha rammespent lerret....


Nei. Men rammespent lerret er en løsning. Å rotere og henge lerret mot taket er også en annen løsning.

"johnhag" skrev:Når det gjelder sub, skal jeg prøve uten i første omgang.
[/quote]
Har du virkelig tenkt å se på film uten sub? :shock:
Jeg husker når jeg kjørte først med en liten B&W sub så mente jeg at det var kult. Så hørte jeg på hva en voksen sub kunne gjøre. Siden det har jeg aldri klart å se på film uten sub......
Har du mulighet så ta deg en tur til noen som har et bra oppsett (eller til Hjemmekino sine lokaler i Oslo). Da endrer du vel mening :wink:
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar