Logo

Lydproblemer i Windows 7 med NAD T748v2 Graphite

Skriv et svar
02.05.2014 21.33.02 #1 av 3
Postet av: aLmAnZo
Hei!

Var usikker på om det fortsatt var liv her inne, men det ser det jo ut til å være. Det er lenge siden jeg var aktiv på hjemmekino.no, og teknologien har utviklet seg rimelig brutalt siden den gang. Det har jeg fått merke, nå som PC igjen har blitt et reelt alternativ som signalkilde her i huset.

Min pc er først og fremst bygget for å spille på, jeg har en I7 920 quadcore som er klokket til 3,8 ghz, 24 gb DDR3-ram og et ATI radeon 7970 skjermkort. Recieveren jeg har er en NAD T748v2 Graphite.

Jeg bruker både bærbar og stasjonær som kilde, og hos begge er disse satt opp som 5.1 i windows lydinstillinger. Jeg oppdaget først at det virket som om forsterkeren hadde problemer med å forstå hvilken lyd som skulle til høyre front, og lydnivået på høytaleren varierte med jevne mellomrom, ofte medfulgt av litt forvrengning/skurr i lyden. Når jeg først ble oppmerksom, sjekket jeg om problemet gjaldt begge pc'ene, for å se om det var bærbaren det var noe galt med.

Så oppdaget jeg at begge pc'ene var innstilt på 16 biters, 24000 hz, men skjermkortene støtter opp mot 24, 192000hz. Når jeg derimot velger sistnevnte alternativ, spiller ikke hele testlyden når jeg forsøker å teste. Lyden blir på en måte "spist opp", og det kommer støy mellom hver test. (altså, det kommer skurrelyd mellom testlydene).

Hva kan dette skyldes, og hva kan jeg eventuelt gjøre for å få bukt med det?

Et annet spørsmål jeg synes er litt relevant. På mitt gamle lydkort, Audigy 2 zs platinum pro, kunne jeg velge å sette all lyd fra windows i SPD-IF passthrough, slik at reciever tok seg av alt av dekoding. Jeg finner ingen lignende instilling overhode i Windows 7 eller 8.1. Er det noen som vet hvordan man sender ren bitstream fra Windows til reciever? Er det kun enkelte programmer som lar deg gjøre dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.05.2014 13.16.54 #2 av 3
Postet av: Rune
Har du lest noen spesifikasjon på hva NAD takler inn av digitalt signal. Typisk er jo ikke NAD langt fremme når det gjelder prosessering.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.05.2014 22.43.34 #3 av 3
Postet av: aLmAnZo
"Rune" skrev:Har du lest noen spesifikasjon på hva NAD takler inn av digitalt signal. Typisk er jo ikke NAD langt fremme når det gjelder prosessering.


Den burde vel klare det? Jeg bruker playstation 3 som kilde også, i all hovedsak til blue-ray, og den har innstilling for pass through. Alt fungerer som det skal på bitstream via playstation, og den aktuelle kodeken vises som ventet i displayed på recieveren ved avspilling.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar