Logo

Mdh42's Hjemmekino prosjekt

Skriv et svar
23.10.2010 12.40.25 #1 av 3
Postet av: mdh42
Hei

Er en kar som har fått interessen for hjemmekino og har derfor valgt og lage meg mitt egent rom..

Begynte med en vanlig kjellerstue, men fant ut at det var litt for kjedelig, så har derfor bestemt meg for og rive vegger og tak for og få lagt kabler i veggen og teppe på gulvet. :D

Tenkte og legge ut litt bilder av byggingen da jeg skal rive både vegger og tak.!! :)

Bak panelen er det mur vegg, egner det seg til lyd og kanskje lerreet????
Hva bør jeg bruke i taket??? (tenkte projektor som bilde)

Håper Dere vil like denne tråden og håper på både ris og ros =D

(bilder kommer etter hver)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.10.2010 16.36.34 #2 av 3
Postet av: mdh42
noen som vet hvordan man bør bygge opp veggen?? Går det bra med bare gips eller burde man ha noe lydisolerende bak?? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2010 20.25.18 #3 av 3
Postet av: morteym
Nå er jeg ny på forumet så vet ikke hvor mye info som ligger her, men jeg har sett igjennom en del tråder på
AVforum under romkonstruksjon. Vil anbefale deg å planlegge nøye ned i minste detalj før du setter i gang.
Det kan spare deg for frustrasjon i ettertid, og sikkert gjøre progresjonen mer effektiv hvis du har en plan
på forhånd.

Først må ha en formening om hvilket resultat du vil oppnå, hvilket krav har du til lydisolering og akustikk?
Hvor mye penger vil du legge ned i prosjektet? Vil du dra det helt ut, installere luftekanaler osv?

Hvilket utgangspunkt har du nå? Mål på romet osv.

For å si litt generelt om lydisolering så er det vanlig å lekte ut fra murvegg, isolere med glassvatt/glava,
og legge to lag gips utenpå. Det samme kan gjøres i tak. Eventuelt kan du bruke lydbøyler (stålpinner
som lekter monteres på, som forhindrer transplantasjon av lydbølger og vibrasjoner).

Du finner mer info om dette på hjemmesidene til byggvarekjeder, det er enklest å lære seg det der ved
å se på animasjoner og bilder.

For å trekke kabler inn i vegg legger du på forhånd opp k-rør inni veggene. Her kommer planlegging
inn i bildet. Det er flere som tegner skisse med et program på pc hvor de legger inn alle mål, plassering
av høyttalere osv.

Andre ting som er viktig i en dedikert hjemmekino er lyskontroll/blending. Scenemolton blir mye brukt
på vegger og tak for å redusere refleksjon fra lerretet. Akustikk er kanskje noe av det viktigste?
Tenk på plassering av høyttalere (avstand til bakvegg, sidevegg osv) samt evt akustiske tiltak i rommet.
Det kan være akustikkplater (bl.a lydabsorberende plater) som kan henges opp på sidevegg og i tak,
kan dekoreres som kunst eller bilder, finnes flere DIY på dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar