Logo

Mer volum, mer watt?

Skriv et svar
10.04.2006 11.39.13 #1 av 4
Postet av: WizFuzz
Hei,

Jeg har byttet DvD spiller til en som har lavere "utsignal" til forsterkeren. Dvs at jeg må skru opp mere på forsterkeren.
Spørsmålet er dette: Siden jeg skrur opp volumet mer på forsterkeren (for å få likt lydnivå i høyttalerene som før), vi det da trekkes mere watt fra forsterkeren....slik at jeg kan brenne utgangen?


(Yamaha rxv1400 reciver og yamaha (525?) dvd, B&W 603 alle andre er også 8ohm)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2006 11.48.07 #2 av 4
Postet av: arntos
Tror ikke du har noe å frykte. Du brenner ikke utgangen fordi du har på mer volum. Du kan jo bare justere opp styrken på høytaler utgangene slik at du ikke trenger å sku opp så mye. Uansett ødelegger du ikke noe.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2006 11.56.45 #3 av 4
Postet av: WizFuzz
ok, det er bare det at jeg har klart å brenne utgangen til den ene høytaleren en gang. Det var i stereo..og ja jeg spillte nok ganske høyt^^
Men etter det er jeg litt nervøs for å "dra på", men vet jo ikke om det var en fabrikasjons feil eller hva det var. Strømforsyningen er på 500w, men må inrømme at jeg ikke helt forstår hvordan høyttaleren klarer å trekke mer en forsterkeren gir....? høres ikke logisk ut for meg hehe.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2006 14.14.33 #4 av 4
Postet av: Jan A M
"WizFuzz" skrev:ok, det er bare det at jeg har klart å brenne utgangen til den ene høytaleren en gang. Det var i stereo..og ja jeg spillte nok ganske høyt^^
Men etter det er jeg litt nervøs for å "dra på", men vet jo ikke om det var en fabrikasjons feil eller hva det var. Strømforsyningen er på 500w, men må inrømme at jeg ikke helt forstår hvordan høyttaleren klarer å trekke mer en forsterkeren gir....? høres ikke logisk ut for meg hehe.


Det kan de ikke heller. Men det er noen ting man bør tenke på. For det første skal det ikke mange wattene til for å få lyd, selv på ett akseptabelt lydnivå. For det andre er det greit å vite at effektforbruket som står oppgitt på Yamaha sine recievere ikke er maks forbruk.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar