Logo

Mikrokino, planleggingsfasen... tips trenges

Skriv et svar
20.01.2009 00.54.38 #1 av 10
Postet av: BabYonZ
Hei

Jeg har et rom, som kun er på 9,8m2, men har da i tillegg et rom på begge sider som noe av utstyret vil stå, som for eks. PC Server og slikt...

Der er par ulemper med dette rom, som for eks. 3 dører... pipe går i gjennom på en side, dårlig lydisolasjon mellom etasjer, kansje ikke så stort problem hos meg da jeg har en stue med samme utstys rett ovenfor... galskap.. jeg vet... men vi har ikke altid lyst til å se samme filmen... og ikke spiller kona heller... så da blir det 2 rom...

Det som jeg egentligt lurer på, er hvordan bør jeg endre på rommet til å gjøre dette mer Kino aktigt? bedre lydfølelse og slikt?
Jeg har planer om å gjøre dette i mange trin, som for eks. å male romet mørkt, før jeg setter eventuelt opp plater til å dempelyd.. har også planer å bygge vegg, der TV-en står i dag o henge TV opp på den, med plass da til høytalere på begge sider, så jeg for lidt bedre utnyttelse av rommet...

Alle tips mottas med takk

Utstyr er for det meste allrede på plass, ,da jeg vil ha samme utstyr i i MikroKinoen og jeg allrede bruker oppe, i stuen dette til å gjøre livet enklere... (dere som har 8 fjernkontrolere på stuebordet og ikke teknologisk fru.. skjønner det sikkert..)

Her er tegning av rommet:


Her er rommet som det ser u t i dag


Utstyr som skal brukes er av Budget klassen
[list]Onkyo TX-SR606 (Innkjøpt)
Samsung LE46F86 LCD (I bruk)
Playstation 3 for allt som den klarer (I bruk)
Get HD-PVR (I bruk)
Dynavoice F-6 EX, Bak (I bruk)
Dynavoice Definition DF-5 Foran (Bi-amp-et)
Dynavoice Definition DC-5, Center
Subwoofer, ikke bestemmt enda...
PC-server AMD, 2core, 3GB, 10TB disk (kjører PS3mediaserver) (I daglig bruk)
2XRecliners (I bruk)[/list:u]

Disse gamle høytalere skal selvfølgeligt ut... :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 08.09.15 #2 av 10
Postet av: roffe
Jeg ser at du har et rom på omtrent samme gulvareal som mitt (mitt er faktisk en tanke mindre), men ditt er nærmere kvadratisk. Du har også større utfordringen mhp. dører og den pipa.

Min første tanke er å snu oppsettet 180 grader og ha de to stolene tett ved hverandre foran pipa. Da vil den ene stolen bli i sweet spot, mens den andre vil komme litt ut mot siden av rommet. Da vil du få skjerm/lerret på den eneste veggen du har som ikke har en dør, noe jeg tror vil gi et visuelt ryddigere inntrykk når du bruker rommet. Blås i gulvstående surroundhøyttalere. Finn noen små du kan ha oppunder taket.

Du trenger all plassen du har, så å bygge noen rom-i-rom løsning er vel uaktuelt, slik jeg ser det. Lydisolasjon mot andre rom i bygningen utgår vel mer eller mindre.

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre, men lenker ubeskjedent ;-) til min egen byggetråd, så kan du jo se om noen av mine løsninger kan fungere for deg også:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=28&t=11567

Ser at rommet ditt er litt kortere enn mitt, samt at du har den pipa. Jeg har virkelig måttet slite for å få plass til to rader på mitt 3,5m lange rom, og vil IKKE anbefale to rader på ditt rom, bare så det er sagt.

Ellers bør du planlegge godt. Jeg var usikker på om mitt rom var egnet i det hele tatt, og brukte over 4 år på å planlegge og bestemme meg for om det var liv laga. Du har jo allerede rommet i bruk, så du vet jo at det er mulig, så mindre enn 4 år bør være mulig for din del. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 08.49.52 #3 av 10
Postet av: BabYonZ
Ja, utroligt hvor mye du har fått ut av ditt rom, egentligt så er det du som har skylden at jeg ønsker å sette i gang... først du kan få til så flott rom, så vil jeg bli fornøyd med det 50% i forhold til dit... :)
Snu 180 grader... tja, det kan jo enkelt testes...

Hva med taket, trinlyd er min største utfordring ovenfra, har lagt gulv med 8mm trinlydplater oppe, det hjalp mye, men fortsatt irriterende, kjører 10" Sub oppe, og allt på fullstyrke, så kommer ikke så mye lyd ned, med unntak av disse trinlyd.. (synes faktist utroligt hvor lite lyd kommer ned, og ut på gangen nede også, hvor jeg må tenke på min leiebeboer.. derfor hadde jeg front høytalerne på den veggen så at de spiller i rettning fra utleiedelen, tenkte at hvis jeg ville gjøre det og så sette lydplater på den motsatte veggen, så vil jeg forhindre at lyd kommer ut på gangen, eller i det minste redusere det.. er det feil tanke?

Har da tenkt å kle døren med lydplate og sette lyddempende gardiner foran, til å dempe lyd samt til å forbedre helhedsinntrykket når jeg sitter i godstolen... :) må lage en 3D til å forklare dette...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 08.55.55 #4 av 10
Postet av: roffe
Lydplater, slik jeg har kledd rommet med, begrenser refleksjoner og stående bølger ned til under 500Hz, men gjør lite for å dempe hvordan bassen vandrer i huset, dessverre. Da må du nok tenke lydbøyler og doble gipsplater eller noe slikt...

Ellers er det hyggelig å være til inspirasjon. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 13.51.03 #5 av 10
Postet av: Jerome
Bruker dere de to rom som er over og under på din tegning? Du kunne spare en del plass hvis du kunne låse disse dørene og anlegget ditt 90 grader.

Som Roffe så synes jeg at du bør bruke små høyttaler. Jeg hadde kjøpt stativ eller satellitt-høyttaler foran også for å spare plass (hvis du skal kjøpe noe nytt). De blir enklere å plassere og sikkert rimeligere enn store gulvhøyttaler.

Du trenger vel ikke noe stor sub i ditt rom så det bør være mulig å gjemme den et sted. For eksempel: XTZ lager veldig sub'er for lite penger.

Når det gjelder demping så blir det ufattelig vanskelig for deg å dempe frekvenser under 200-300Hz. I tillegg skal du få rom resonanser som **kan** bli et problem. Du har ikke plass i ditt rom for å gjøre det som kreves for å dempe på en effektiv måte. Kunne det være en mulighet å bygge en ekstra vegg rett utafor rommet? Kunne det være aktuelt å fjerne de to veggene for å bygge to nye vegger med mye bedre lyd isolasjon mot leiligheten?
Dører er også et stort problem: du bør bruke to bra dempet dør mot hverandre hvis du skal dempe en del lyd ut. Det blir fort dyrt og det tar plass.

Gardiner som dempemidler er bare tull IMO, selv om mange bruker dem så et magisk dempemateriale :shock: Bruk lyd plater eller vanlig rockwool/glava plater hvis du skal gjøre noe. Men igjen: dempemidler fungerer best et stykke fra veggen. Det betyr at du må ofre litt plass til det også....
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 14.15.20 #6 av 10
Postet av: BabYonZ
"Jerome" skrev:Bruker dere de to rom som er over og under på din tegning? Du kunne spare en del plass hvis du kunne låse disse dørene og anlegget ditt 90 grader.

Det går ikke... har tenkt tanken å fjerne den ene veggen, men da mister jeg mitt kompinerte Hjemmekontor og gjesterom..

"Jerome" skrev:Når det gjelder demping så blir det ufattelig vanskelig for deg å dempe frekvenser under 200-300Hz. I tillegg skal du få rom resonanser som **kan** bli et problem. Du har ikke plass i ditt rom for å gjøre det som kreves for å dempe på en effektiv måte. Kunne det være en mulighet å bygge en ekstra vegg rett utafor rommet? Kunne det være aktuelt å fjerne de to veggene for å bygge to nye vegger med mye bedre lyd isolasjon mot leiligheten?

De to veggene er ikke problem, da de ligger til andre rom inne i samme delen av huset, rommet ovenfor er mitt hjemmekontor, og nedenfor er Serverrommet og Verksted for mitt andre hobby (LargeScale RC), til høyre på på tegningen er utvegg, til venstre er ut på gangen,


"Jerome" skrev:Dører er også et stort problem: du bør bruke to bra dempet dør mot hverandre hvis du skal dempe en del lyd ut. Det blir fort dyrt og det tar plass.

Døren er problemet, da inn til leilighetern er først en gang på ca. 120cm, så Leca vegg med Isolasjon, men også en dør inn der, jeg kan tenke meg å sette opp slik lyddemping som 2delt dør, da karmen er ganske tykk.... en mulighet... må tenke mer på det..

"Jerome" skrev:Gardiner som dempemidler er bare tull IMO, selv om mange bruker dem så et magisk dempemateriale :shock: Bruk lyd plater eller vanlig rockwool/glava plater hvis du skal gjøre noe. Men igjen: dempemidler fungerer best et stykke fra veggen. Det betyr at du må ofre litt plass til det også....

Jamm, kansje gardiner blir da kun brukt til å endre på helhetsinntrykket...

Hva med taket? jeg kan jo bygge det lidt ned med himling?? både Glava or Rockwool har slike himlinger... som bygger ned ca. 7-10cm?? noen prøvt disse?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 14.47.37 #7 av 10
Postet av: roffe
Jeg mente ikke at man kun skulle bruke småhøyttalere. Ha gjerne gulvstående i front, for musikkens skyld. Det var surroundhøyttalerne jeg mente man med fordel kunne la være små.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 00.40.37 #8 av 10
Postet av: BabYonZ
Da rommet hadde så mange farger... så måtte jeg gjøre noe med engang så jeg kan fortsette med planleggingen...

Så første del av malejobben er så godt som ferdig, skal da i neste fase, male panelen i samme farge og male 2 av dørenne i farge som er et hakk lysere... samme med gulvlister... som senere skal byttes ut med varmelister... da jeg har ikke gulvvarme, (fortsat forbannet på han som bygde huset i sin tid...)

Her kan man se at veggen er blitt mørke, faktiskt mye mørkere en på dett ebilde, som er tatt med Flash...


Her er den andre delen av rommet, bak stolene står 2 stykker Dynavoice F-6, sånn midlertidig løsning.. må da følge de gåde råd jeg har fått å sette noen opp i taket til å spare plass... Malingen er fortsatt våt.. på dette bilde... blir penere i morgen tror jeg..


Her kan man se stue anlegget, der har jeg nå 4X Dynavoice F-6 EX, hvor jeg har da tenkt å kjøpe 2 par, av større model, og ha 1 par oppe å nede, så at jeg kan utnytte Bi-amp funksjonen i Onkyo og få lidt mer ut av musikk-en... Blir morsomt når vi sitter på hver sin etagsje og ser på film med mye sound... he... he... og stakkars meg når datteren er nede å ser på HighSchool Musical...


Ellers så skal elektrikkeren komme snart på besøk og legge innye kurser og greier, for alle 3 rom, ok nye stikkkontakter, håber at det finnes svarte i hans sortiment...

Har ellers tenkt å stjele lidt fra Roffe... dvs. lyslisten rundt rommet... men bruke LED lys, hvordan blir for eks. blå ledlys i slikt rom?

Der er en bjelke i taket, som bygger ned ca. 25cm, jeg har da tenkt å la lyset gå i samme høyde rundt... og bygge inn høytalere i den liste på en eller annen måte... får sikkert gode råd når jeg kommer så langt...

Teppet skal byttes ut, til et mye tykkere, mørkt med noen farge i... ikke bestemmt.. blir gjort til slutt... så er det akustikkplater?? her har fruen sagt ok, men krever fargerikere stoff på platene en det som Roffe bruker... jeg har ikke tenkt å kle inn hele rommet, da dette rom kan ikke og vil aldrig få et bra lyd. men lidt demping vil ikke skade noe tror jeg... har da tenkt å bruke stoff kledde plater som Roffe gjør, men ikke så tett, til å få rummet lidt varmere og mer tilpasset fruens ønsker...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 07.37.56 #9 av 10
Postet av: roffe
Utrolig hva litt mer harmoniske farger gjør med et rom. Bra jobbet! :-) Gleder meg til å se resultatet når panel, lister og dørblader også har fått en mer harmonisk farge.

Du må nesten få deg surroundhøyttalere oppunder taket, ja. Det duger ikke å ha surroundhøyttaleren så nær øret som dette, den vil dominere for mye, så du får ikke bredt ut det omsluttende lydbildet mellom høyttalerne på denne måten.

Jeg vurderte også LED-lys. Men jeg hadde da vurdert de LEDene med varmt lys (de er uansett ikke SÅ varme). De blå gir et kult lys, men det gir en litt kald stemning i rommet etter min mening. Smaken er jo likevel som baken (delt), så om du synes blålig LED er fint, så skal du selvfølgelig gå for det. Husk bare at LED ikke gir så mye lys, så du trenger flere av dem enn om du går for pærebaserte lys. Du må også sørge for å få en type som faktisk kan dimmes.

Evt. kan du vurdere å ettermontere et arbeidslys i rommet dersom det skulle vise seg at LEDene ikke gir nok lys. Har vurdert det selv, men da jeg fikk downlightene ferdig syntes jeg det ble nok med 9x10W i rommet (det gir jo tross alt en total lysmengde som en vanlig 90W pære).

Jeg har ikke fått testet hvordan innbyggingshøyttalerne faktisk spiller oppe i lyskassa (jeg har bygget min av 22mm tykke materialer, men den er på ingen måte tett, spesielt i bakkant ned mot akustikkplatene er den helt åpen, så den vil nok oppføre seg delvis som en åpen baffel). Er litt spent på det.

Det å dempe hele rommet slik jeg gjør er et personlig valg. Noen vil nok synes at lyden blir for død i et slikt rom, men jeg tror jeg ved å gjøre det på den måten får et meget presist lydbilde. Lyden blir aldri perfekt i noe rom, men man kan faktisk gjøre en del med akustikken som gjør at det slett ikke blir så galt. Demper du førsterefleksjonspunktene på veggene og har teppe på gulvet, så er mye gjort.

Min kone synes for øvrig rommet er blitt stilig, og hun synes veggene gir en proff kinofølelse. Tror hun også har skjønt at det ikke skal inn familiebilder og potteplanter hos meg. :-) Fargerike dempematter høres jo litt spennende ut. Da er det viktig å se rommet som en helhet og velge fargevalører som passer sammen. Går du for blå LED-lys, kan du kanskje vurdere å trekke platene i noe blåmønstret? Synes teppet ditt er fint som det er, men skjønner du vil ha noe lunere når du ikke har gulvvarme.

Ellers kan du leke deg med kuler, det gir mange fine paletter som er harmoniske uten at man trenger å være ekspert: http://kuler.adobe.com/
Det brukte jeg da jeg skulle finne min fargepalett for rommet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 20.14.07 #10 av 10
Postet av: BabYonZ
Liten fremmskritt... Nå blir det pause til Elektrikkeren har gjort sitt...

Da er reste blitt malt, til å med alle dørblad, venter spennt på at dette blir tørt... så man kan se den endelige resultatet..


Ser utentvil mye mer "kino" aktigt ut... i morgen blir da MicroKino kveld... og lidt konjak, alle fremskritt må feires...
Golflistene blir ikke gjort noe med før elektrikkeren er ferdig og varmelisten er på plass, da blir det sikkert ikke mye lister igjen..


ps. Fargen ble godkjennt når fruen så helhetsbildet... :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar