Logo

Min HTPC nummer 2, noen som har meninger?

Skriv et svar
22.01.2009 14.38.31 #1 av 4
Postet av: Savage2009
Jeg skal i gang med HTPC nummer 2. Denne skal i grunnen brukes til å hente film fra den første maskinen min via nettverk. Den skal stå i stuen og være så lydløs som mulig.

Dette er hva jeg har plukket opp (via Komplett.no) av deler:
Hovedkort:
354948 XFX GeForce 8200, DDR2, HDMI, DVI

Prosessor:
348530 AMD Phenom 9850 Black Ed. Qc 2,5Ghz

Ram:
324986 Corsair Dominator (2x1GB)

Kabinett:
377737 Chieftec HM-03B htpc sort alu

Strømforsyning:
305409 Silverstone ST30NF, ATX 300W vifteløst

Harddisk:
408932 OCZ Solid SATAII SSD 60GB
423085 OCZ 2.5" to 3.5" (feste til harddisk)

Optisk enhet:
345129 LG Blu Ray brenner

Jeg vurderte også en kjøleribbe, men etter tips fra Komplett om at den var for høy kjører jeg inntil videre viften som kommer med prosessoren. Dette var kjøleren jeg vurderte.
341306 Cooler Master Vortex 752

Maskinen skal som sagt benyttes til å vise film i stuen (40" Sony LCD). Jeg kommer til å benytte HDMI-utgangen på hovedkortet og har derfor ikke tatt med noe skjermkort.

Er det noen som har noen kommentarer/innvendinger på konfigurasjonen min over så tar jeg imot med takk. Tips til en lydløs måte å kjøle prosessoren på (i kabinettet jeg har valgt tas også i mot).

Maskinen kommer til å kjøre Windows XP og MediaPortal (som jeg er veldig fornøyd med).

mvh.
Ståle
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 16.45.39 #2 av 4
Postet av: petre2006
Ser ut som en spennende pakke det der, jeg personlig ville kanskje vurdert dette endret :

1. Hovedkortet :
Til denne :
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=417600
ELLER
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391832

Da jeg selv mener (og andre med meg, blir en pære/eple diskusjon da) at ATI HD3200 er bedre på HD/SD enn nVidia 8200 chippen

CPU. Trenger du så mye 'power', den bruker tross alt 125W og vil kreve voldsomt med vifte + strømforsyning. Finner du en Phenom 9350e, er det en 65W quad som er litt tregere enn 9850'en, men mer enn rikelig i en HTPC.

Ang. kjøling av CPU, så er det mulig (hvis du går for 65W'er) å kjøle den passivt med Scythe sin Mugen kjøler (ta av viften). Den er akkurat passelig høy tror jeg, til ditt kabinett. Den passer i ett Antec 430 V2 HTPC kabinett uten viften. Dette er en vannvittig klosse med kjøleblader, så sammen med en kabinettvifte ala f.eks Noctua sine tilnærmete støyfrie vifter i kabinettet, vil du ha den luftflowen som gir deg akkurat nok til at det kjøles greitt.

Den Vortex kjøleren forresten, er meget stillegående, ut av det stilleste jeg har hørt. Likevel, skal du ha en løsning som jeg ville anbefalt om du finner de på nettet, så er det selvsagt kjøleribben fra Thermalright som heter XP-120, kombinert med en 12cm vifte fra Noctua som heter NF-S12-1200. Tror neppe du får noe roligere skal du ha vifter med i det.. hehe, tro meg, ROLIG!

Gudd løkk

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 20.22.51 #3 av 4
Postet av: Savage2009
Takk for godt og utfyllende svar. Jeg tar til etteretning det du sier.

Jeg har funnet en 65W Phenom 9350e, men har også sett på viftene du foreslår. Scythe sin Mugen kjøler ser ut til å være bittelitt for høy. Kabinettet er kun 10cm høyt. Men jeg fant en Scythe kjøler kalt Shuriken hos NetShop som er laget for lave kabinetter. Tror jeg skal teste den og se hvordan støynivået blir.

Jeg går nok for Gigabyte-hovedkortet du foreslo.

Det jeg derimot ser er at strømforsyningen nok også blir for stor for kabinettet. Ser ikke ut til at jeg klarer å finne en strømforsyning som er liten nok... jeg får google videre.

Rettelse: Jeg må ha sett feil, det ser ut som om den passer i høyden likevel. Da er det bare å legge i handlekurven.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2009 13.40.09 #4 av 4
Postet av: Savage2009
Da har jeg kommet nesten i mål med min HTPC 2.0. Problemet nå er stabilitet. Den resetter seg nemlig etter en stund og etter litt feilsøking viser det seg at prosessoren ikke får nok kjøling. Spesielt merkbart er dette når lokket på kabinettet står på (og det skal det jo). Prosessoren når 50 grader celsius og maskinen restarter.

Viften jeg bestilte er en såkalt low-profile (lav) vifte fra Scythe kalt Shuriken. Dersom denne står på auto-innstillinger slår den seg av etter behov og er utrolig stillegående. Problemet er altså at den ser ikke ut til å gi nok kjøling. Jeg antar det blir for tett mot lokket (mindre enn 1 cm.) og at luften ikke slipper ut men bare er med på å varme kabinettet ekstra opp.

Jeg har ikke funnet ut/bestemt meg for hvordan jeg skal løse problemet enda, men poster her igjen når jeg har mer info.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar