Logo

Min kinokrok

Skriv et svar
02.06.2005 21.01.15 #1 av 36
Postet av: Rolf Hult
Oppdatert 28/10/08

Audio/Video:
- Pioneer VSX-AX5Ai-S 120Wx7 8Ohm THX
- 2stk Thule PA200 effektforsterkere 200W 8Ohm.
- NAD 216THX (Buttkicker LFE).
- NAD T562 DVD spiller
- JVC HM-DH30000U D-VHS (HD 1080i og 720p)
- Xbox (Modifisert)
- Scaler: DVDO iScan HD (solgt)
- VideoSeven 27" LCD TV 1280x720p (kinobar).
- B&W CCM618 takhøyttalere (kinobar)
- Helios x5000HD Mediaspiller (solgt)
- HDTV pakke fra Lyse m/2stk dekodere(PVR).
- Panasonic TH-42PV70E PlasmaTV (stue)
- Onkyo A-9211 Integrert forsterker (kinobar)
- Onkyo CD DX-7111 (kinobar)
- Kontroll: Logitech Harmony 895
- Toshiba HD DVD spiller, HD-E1
- TviX M-6500A mediaspiller m/750Gb HDD
- Mediaserver med ca 5 Tb lagring
- Buttkicker LFE

Høyttalere (Surround EX 7.2):
- Jamo THX Ultra System Two:
3stk D6LCR Front
2stk D6SUR Surround (dipol)
2stk D6SUR Surround back (dipol)
2stk D6SUB 15"THX Subwoofere

Kabler:
- Monster THX kabler på alle høyttalere.
- Monster THX (Komponent video).
- Monster THX signalkabler til Sub'ene.
- Profigold (DVI video)
- Monster HDMI til DVI (Mediaspiller til scaler)
- Div. bananplugger.
- Scart > komponent konverter.
- VGA video splittere.
- HDMI switch (3inn-1ut).
- 42U utstyrs rack m/strømfilter.

Projektor:
- Electrohome Marquee 8500 (fargekalibrert).
8" 3rørs CRT, kontrast 25000:1 Maks oppløsning:2500x2000.

- Moome's HDMI+komponent input card med gamma kontroll for Marquee CRT projektor! (Sortnivå og farger er meget forbedret med dette).

- Modifisering: Nye HD144 linser, Nye støysvake vifter samt diverse skifte av komponenter (bedre mulighet for geometri justeringer).

Lerret:
- SMX akustisk rammelerret. Mål: 290x124cm (2.35:1 format).


Besøk gjerne min hjemmeside for mer info og bilder: http://www.hulten.no

Vennlig hilsen
Rolf.


Her er link til video etter besøk fra TVvest i den gamle hjemmekinoen:
http://www.hulten.no/Public/htphoto/RolfsKino.wmv



Vennlig hilsen
Rolf. cc5.jpg cc5.jpg ( 34,751953125 KB) Vist 5566 ganger cc2.jpg cc2.jpg ( 51,3515625 KB) Vist 5567 ganger cc1.jpg cc1.jpg ( 52,439453125 KB) Vist 5565 ganger Plan2.jpg Plan2.jpg ( 15,9482421875 KB) Vist 3849 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.06.2005 22.10.57 #2 av 36
Postet av: Rune
Meget bra og flott hjemmekino. Et godt eksempel på at man ikke trenger enormt rom for å få god kino. Gratulerer.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 07.51.01 #3 av 36
Postet av: Bombadil
Så veldig bra ut. Du hadde brukt plassen bra.
Kanskje litt kjedelig å måtte flytte fra den enormt fine garasjen. :?
Har du en plan til alle filmene dine ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 09.14.33 #4 av 36
Postet av: Rolf Hult
Det var ikke problem å flytte fra garasjen nei. Det er spennendes å legge nye planer, og kommer til å bygge helt anderledes neste gang.

Filmene må nok plasseres i en skikkelig hylleseksjon senere ja, nå plasseres nye filmer "rundt om kring" her, da jeg ikke har plass nok :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 15.01.47 #5 av 36
Postet av: Typhoon7
Meget bra, Rolf!!

Skulle ønske jeg hadde plass til en CRT i min leilighet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 15.45.08 #6 av 36
Postet av: Rolf Hult
Bør kunne gå greit med CRT "nesten" uansett. Det er flere som har bygget disse inn i bord på gulvet, og dette fungerer meget bra. Har sett flere riktig greie løsninger på dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 21.45.33 #7 av 36
Postet av: Tiger
En demo hos deg overbeviste så det holdt. Meget bra oppsett. :D

Hvilke konkrete planer har du for din fremtidige kino? Noen detaljer / ønsker du kunne tenke deg å dele med oss?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2005 22.38.27 #8 av 36
Postet av: Rolf Hult
Ikke så mye spikra detaljer ennå, men uhorvelig mange tanker i skallen... :wink:

Har i det siste vært på noen visninger på hus som i første omgang virket å passe inn på både mine og fruens kriterier...men ikke alltid lett å kombinere :lol:

Jeg vil ha et rom i u.etg (kjeller). Helst med betongdekke mellom kjeller og 1.etg, men dette er ikke en forutsetning. Viktig med full takhøyde 2.45m.
Med mine høyttalere må/bør rommet være minimum 30m2, og bredden bør være minst 4m.

Det er i utgangspunktet ikke så viktig om kjelleren allerede er innredet, da vi antar at det meste må rives ned allikevel (Det meste av materialer kan "gjenbrukes". Jeg vil ha mitt rom på >30m2, og fruen vil ha TV krok med bar løsning samt vi vil sette pris på litt plass for et billjardbord (noe vi alltid har ønsket oss). U.etg er m.a.o påtenkt KUN rekreasjon: Kino, TV, spill og musikk=Gøy! :D

Vanligvis er bredde på hus i dag minst 7,5m og dette kan da antas som å kunne bli lengden på nytt kinorom. Jeg vil trekke fremre vegg ca 1,5m slik at anlegg kan plasseres bak lerretsveggen. Denne veggen har jeg sett for meg å kle med 2 lag gips, slik at denne ikke på noen måte vil settes i "bevegelse". Mine Jamo høyttalere vil henges opp på veggen, og de 2 sub'ene vil bli delvis felt inn i veggen. Før lerret henges opp, vil jeg kle vegg med sort filt av samme type jeg benyttet i min gamle kino.

Høyttalerne vil alle i front bli "plant med lerret", slik at jeg kan benytte sort høyttaler "filt" under lerret for å skjule høyttalerne (også sub'ene). Dette fungerer meget bra, og selges rimelig på Biltema av alle steder :shock:

Når det gjelder innredning, tenkte jeg leeenge på å ha 3 rekker med skikkelige KINO stoler, men har etter heftig møtevirksomhet med fruen funnet at vi egentlig sitter bedre i helt vanlige sofa/reclinere fra Ikea/Living. Har da også sett nytten av å bruke 1stk rumperister pr sofa, istedet for flere montert i hver enkelt stol....
På Living har de noen fine 3.setere hvor ryggen på hvert enkelt sete kan legges ned...ypperlig og mye rimeligere enn bruk av dyrere reclinere!
2stk av disse plassert på forhøyet "platå" vil gå greit tror jeg. Denne gang vil jeg fylle sand/glava i hele platået, da jeg var plaget av ressonans i dette tidligere i garasjen...

Vil i tak fortsatt benytte innfelte spotlights. Bak vil jeg i hvert hjørne kutte av hjørnene i 45grader, da jeg mener dette vil hjelpe bra på surround i et 7.1 oppsett og dipole høyttalere.

For ikke å få for store flater på veggene, vil jeg bygge kasse rundt i taket som før, men også "bryte opp" veggflatene med falske "søyler". Mellom hver "søyleseksjon" vil jeg fra gulv og 120cm opp på veggen legge lyddempende plater.

I taket vil perforerte akustikk plater benyttes. Disse har jeg funnet hos Optimera i Sandnes.

Alle filmer og "veggpryd" skal ikke settes i selve kinorommet, men istedet plasseres utenfor i gangen/hallen.

Det er nok av planer ja, og vi nærmer oss målet. Alt utstyr er byttet ut på lydsiden, sitter igjen kun med projektoren fra det "gamle" oppsettet.
Har boden full av elektrisk utstyr som er kjøpt inn... (spotligts og dimmere mm).
Har sett oss ut at å benytte x.10 basert kontroll på styring av lys, Audio/video, gardiner/maskering samt varme og friskluft (Har også en skikkelig stor, nærmest lydløs vifte til formålet, type Villavendt med kontroll). x.10 er rimelig, og svært enkelt å bygge ut. Har greie tilhørende LCD kontrollpanel og kan også styres "remote" via PC software.

Vel...takk for at jeg fikk lufte ut mine tanker her da... :oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2005 18.28.05 #9 av 36
Postet av: Torja
:D Dette ser meeget bra ut. NAD gir i alle fall kraft nok for pengene.

:wink: 8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2005 20.22.46 #10 av 36
Postet av: Rolf Hult
Mangler ikke på strømreserver i NAD'en nei. Nå da jeg benytter 2700THX forsterkeren på frontene, drives senteren med den ene trafoen, og bakhøyttalerne av den andre. T773'eren går jo da "nesten" på tomgang den :lol:

Alle høyttalerne er satt til "small", og sub'ene deler ved 80Hz. Kan spille veldig høyt uten at systemet går i knestående.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.06.2005 10.20.02 #11 av 36
Postet av: Granberg
Har en mistanke om at dette kommer til å bli ekstremt bra.. 8)

Projektor med 25000:1 i kontrast og oppløsning på 2500x2000 + screengoo må jo være helt ekstremt :o

Hørtes forresten fornuftig ut å ikke kjøpte kinostoler. Skjønner ikke hvorfor folk prøver å etterligne offentlige kinoer når hjemmekino er mye bedre.. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.06.2005 16.03.34 #12 av 36
Postet av: Rolf Hult
Det er vel egentlig en ganske naturligere tanke med sofa/recliner i kinoen hjemme. En sitter rimelig bra i nye kinosaler i dag, men intet slår det å "sige ned" i godstolen/sofa hjemme :lol:

M.t.p at min projektor takler oppløsning opp til 2500x2000, vil ikke dette være hensiktsmessig å kjøre. Ved denne oppløsning vil scanlinjer overlappe hverandre, og bildekvaliteten faktisk forverres. På CRT er trikset å kjøre oppløsningen til det punkt hvor en ikke ser scanlinjer fra sitteavstand. På en 8" CRT vil dette ligge på 1280x720p eller 1440x960p.
Jeg liker bildet best på 720p, og frekvens 72Hz.

Når det gjelder lerret har jeg under planlegging ikke vært særlig stabil m.t.p endelig valg. Har vært inne på tanken på et Euroscreen Acoustic (perforert) lerret i løpemeter, og mekke meg et eget rammelerret med høyttalerne plassert bak. Er veldig usikker på dette, da jeg ikke ønsker å forverre lyden på denne måten.
Mener og tror det istedet går til et nytt Screengoo, da jeg nå har byget 2 av disse (og meget fornøyd hver gang). Vil da benytte en 300x120cm huntonitt plate, og benytte kun maskering på sidene v.hj.a sorte gardiner.
Med denne bredden, vil jeg anta at det er naturlig å lage til en svak kurve på dette, samt at det vil gi mer cinema-feeling :wink: Antar det vil bli noe lettere med fokus i hjørnene med noe bue på lerret, samt at jeg da kan benytte høyere gain på lerret.

Det å oppnå maks kontrastforhold vil også komme an på hvor god kilden kan kalibreres til dette. En PC med VGA/DVI vil ikke kunne vise "below black", som er en forutsetning for å få en CRT til virkelig å synge! :shock:

Bruker pr i dag en scaler (Faroudja NRS) istedet for PC, og kontrastnivå og sortnivå jeg får ut av denne kombinasjonen er helt enestående. De fleste benytter allikevel en PC mot CRT projektor, men dette bunner oftest i at en ekstern scaler er forholdsvis kostbar i innkjøp (Selv om flere av disse nå er en del rimeligere, f.eks DVDO iScan HD).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2005 09.46.53 #13 av 36
Postet av: Rolf Hult
Ja nå har jeg kastet meg på HD bølgen også. Bestilte i dag en JVC D-VHS :D

Regner med at D-VHS fortsatt har livets rett, da når Blu-ray og HD-DVD omsider vil bli lansert med normale priser på spillere samt pris på plater, vil D-VHS være rimeligtste alternativ innen den tid kommer :lol:

Edit: Vi så "Underworld" i HD (1080i) i går kveld (fra htpc'en vel og merke). For oss som så filmen kunne kvalitetsforbedringen kontra DVD sammenlignes VHS>DVD! Det blir nedtur å se film på DVD medie heretter :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.09.2005 18.30.36 #14 av 36
Postet av: Rolf Hult
Fikk lagt laminat i helgen. Kjekt å få ryddet ut en del i den forbindelse. 12 kasser DVD filmer! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2005 03.12.17 #15 av 36
Postet av: Marius305
Jeg må si en ting å det er at jeg er SERIØST misunnelig på deg når det gjelder Høyttalere, Sub og Projektor :wink:
Og ikke minst Rom :D :D :D

Men jeg har flere DVD'er enn deg :D
The Movie Man!

Min DVD Collection: http://www.intervocative.com/dvdcollect ... oviemarius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar