Logo

Nybakken's hjemmekino

Skriv et svar
05.10.2009 15.55.14 #1 av 12
Postet av: Nybakken
Ja, da har jeg endelig somla meg til å bli bruker her. Jeg er 19 år og har stor interesse for bilstereo, hjemmekino og spill (samt motor-relaterte ting) og går på foto folkehøyskole.
Dette er min første "ordentlige" hjemmekino. Jeg veit fanatikere ikke skryter noe særlig av Cerwin Vega, men for meg er det ett STOOORT skritt opp fra billige sony hjemmekinoer til 2 og 4000kr.

Satt på finn forrige uke og bare lufta ideen om en ny høyttaler pakke til å ha på rommet hjemme hos foreldrene mine (bor på internat skole for tiden) Plutselig dukka det opp en Cerwin Vega 5.1 pakke opp.
Jeg dro nedover til Fredrikstad og så på de, og etter 10 min lå de baki bilen. Men jeg visste en ting, Sony forsterkeren min kom IKKE til å klare å dra dette høyttaler settet!
Dermed gikk turen over grensa til en kjekk butikk kallt BRL.
Dagen før hadde jeg sitti å sett på Pioneer 5x130w forsterker/reciever. BRL hadde demo modell av den, men ikke en annen inne, Jeg fikk derimot avslag på en Pioneer VSX-919AH-K 7.1 forsterker med 7x140w.
Som dere sikkert skjønner endte jeg opp med sistnevnte forsterker, og jeg angrer heller ikke, foreløpig hvertfall.
Peisa på hjemover til Østfolds dype skoger for å sette opp anlegget.
Det gikk forsåvidt greit helt til jeg skulle prøve høre. Subben var død. Jeg skjønte ikke noe, og satt å stussa over dette i en halvtime, helt til jeg vippa opp subben så jeg fikk baksiden opp. Der var det en hendig liten knapp det stod POWER på, som stod på 0 :D (Ja, jeg er en anelse treig :P)
Skrudde på subben og det spilte BRA i forhold til det jeg har hatt tidligere :)
Idag fikk jeg testa det litt, og fant fort ut at jeg må ha en rull eller to med dobbeltsidig teip, for ting på hyllene her inne danser i takt med bassen.

Men nok om dette, det jeg har inne på "gutterommet" foreløpig;

Reciever/forsterker;
Pioneer VSX-919AH-k 7.1

Høyttalere;
Cerwin Vega V12F x2
tilsvarende 12" subwoofer
Center høyttaler med 2x5"
bakhøyttalerne er V5M x2

Panasonic Viera FullHD 37" Plasma
Playstation 3 med diverse spill
En ræva HP Pavilion DV9000 bærbar PC
Hjemmebygd stasjonær PC som drar det aller meste med 24" skjerm

Raskt bilde tatt igår. Har ikke hengt opp bakhøyttalerne enda. subben er jeg ikke heeelt sikker på hvor jeg skal plassere enda..



Rommet skal males om før jul.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2009 16.40.35 #2 av 12
Postet av: Torja
Ser flott ut, men...
senterkanalen din kan jo ikke stå trøkt ned i hjørnet der...
du må se å få gjort noe med det.
Godt du har aktiv subb til å ta seg av de mest basskrevende toner for selv Pioneer VSX-919AH med sine *kremt* :roll: 7 x 140w greier nok ikke å dra det CV settet fornuftig uten slik dra hjelp. Hvor har du satt delefrekvensen?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2009 17.01.54 #3 av 12
Postet av: Nybakken
Jeg er ganske så fersk, så jeg aner ikke hva delefrekvensen er xD Men kjører jeg uten subwooferen, så er det fortsatt litt bass, men ikke noe særlig mye :) Har ikke satt meg inn i forsterkeren heller :P

Etterhvert så kommer det nok effektforsterkere osv inn i bildet, men først skal jeg flytte for meg selv. Dette her holder i lange baner i ett rom på 12-14kvm hjemme hos mor og far! :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2009 17.04.12 #4 av 12
Postet av: Nybakken
angående sentere, så visste jeg noen kom til å bemerke det. jeg veit GODT at det er en meget ugunstig plassering av centeren, men det tenkte jeg jeg skulle fikse imorra. Skal på skattejakt i garasjen for å finne noe som jeg kan heve TVen med, er litt lavt i forhold til hvordan jeg sitter i senga. Og da vil centeren komme på sin "rettmessige plass" foran TVen oppå benken :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2009 17.17.40 #5 av 12
Postet av: Torja
"Nybakken" skrev:Jeg er ganske så fersk, så jeg aner ikke hva delefrekvensen er xD Men kjører jeg uten subwooferen, så er det fortsatt litt bass, men ikke noe særlig mye :) Har ikke satt meg inn i forsterkeren heller :P

Etterhvert så kommer det nok effektforsterkere osv inn i bildet, men først skal jeg flytte for meg selv. Dette her holder i lange baner i ett rom på 12-14kvm hjemme hos mor og far! :P


Delefrekvensen er der du i receiver bestemmer hvor subben skal overta fra de andre høytalerne i frekvens området. Typisk ved film ca 80 Hz. Altså fra 80 Hz og nedover så spiller subben, men over spiller de andre høytalerne. Det er gjerne de lave frekvensene som er mer strøm krevende enn høye. Subben har jo sin egen forsterker.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2009 17.20.26 #6 av 12
Postet av: Torja
"Nybakken" skrev:angående sentere, så visste jeg noen kom til å bemerke det. jeg veit GODT at det er en meget ugunstig plassering av centeren, men det tenkte jeg jeg skulle fikse imorra. Skal på skattejakt i garasjen for å finne noe som jeg kan heve TVen med, er litt lavt i forhold til hvordan jeg sitter i senga. Og da vil centeren komme på sin "rettmessige plass" foran TVen oppå benken :)

Høres meget bra ut. Kan vise til hvordan jeg har gjort det i tv stua mi.

En hylle plate med fire ben under. Enkelt og greit.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2009 17.29.46 #7 av 12
Postet av: Nybakken
vel, jeg har hjemmelagde føtter til TVen (fikk den 2000kr billigere uten føttene som egentlig fulgte med, siden de ikke fant de når jeg kjøpte TVen i butikken :P)
Jeg gjorde det på ordentlig jallamekk måten, 2x "enfire" plank oppå hverandre. Blei akkurat passe høyde faktisk :)
Det får holde for nå hvertfall! Når jeg flytter for meg selv skal TVen ut, tror jeg, hello kjære prosjektor som jeg ikke har enda :lol2:
har 5m sub kabel, så tror jeg skal sette subben ved siden av senga :) Bakhøyttalerne lager jeg "hyller" til imorra :) er ikke veggfeste på de, og skrur ikke rett i høyttalerene når jeg kan unngå det :) kommer bilde av løsningen min på centeren etterpå :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2009 17.54.57 #8 av 12
Postet av: Torja
Subben setter du der du syns den låter best :mrgreen:
Lykke til i alle fall, og ja vi vil gjerne se mer bilder :geek:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2009 18.25.34 #9 av 12
Postet av: Nybakken
Driver å rydder nå! :P Ser ut som en møbelfabrikk her nå, kom hjem for ferie igår, så mye er bare stabla oppå hverandre hehe :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2009 09.03.56 #10 av 12
Postet av: Nybakken
Ja, da har jeg vært på Elkjøp og Maxbo og kjøpt inn litt ting. Kjøpte b.la. DVI til HDMI kabel, så jeg får PCen opp på TVen, trådløst tastatur og mus. På Maxbo kjøpte jeg vinkeljern, så nå blir det hyller til bak høyttalerne også, bilder kommer iløpet av dagen! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2009 14.57.35 #11 av 12
Postet av: Nybakken
Da var alt satt opp som det skal! Kjøpte meg ny trådløs mys idag, MX Revolution
Kjøpte meg trådløst tastatur og... trodde jeg.... jaja, noen som trenger Logitech Media keyboard?


Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.08.2010 19.32.14 #12 av 12
Postet av: johnsen90
helt okei Niklas;)
Anlegget:

Lyd:
Fronthøytalere: Proson Stratego TOP10SA
Senterhøytaler: Proson Stratego C6
Bakhøytalere: Proson Stratego M6
Subwoofer: Proson Sub 10
(Samsung 50" plasma-TV C7705XXE)
Harmon Kardon Avr 340
Playstation 3
Samsung BD-C6900
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar