Logo

NYBEGYNNER

Skriv et svar
18.06.2004 09.54.24 #1 av 10
Postet av: Rookie
Håper noen kan hjelpe meg med å svare på noen spørsmål. Hjemmekino er en ganske ny interresse, så det er mye jeg lurer på.

- Hva menes med f.eks. 96dB følsomhet?

- Når det i spesifikasjonen til en høytaler f.eks. står +/-3dB hva betyr dette, og har det noe å si for høytalerens kvalitet?

- Når en høytaler står oppgitt i 200W hva betyr dette, er det høytalerens maks ytelse, eller hva den krever av strøm.......?

- Noen som har erfaring med å bruke PC som singnalkilde til projector, og hvordan er kvaliteten sammenlignet med en god DVDspiller?

- Hva er viktigst for kvaliteten på en projector, oppløsning, kontrastforhold, innmat osv?

Forklar gjerne som om jeg skulle vært 8 år.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2004 15.53.18 #2 av 10
Postet av: Jacob
"Rookie" skrev:
- Hva menes med f.eks. 96dB følsomhet?


Med 96 db følsomhet betyr det at høyttaleren er tilført et signal på 1 Volt. Hvis man måler lydstyrken en meter unna så vil den være på 96 db

"Rookie" skrev:
- Når det i spesifikasjonen til en høytaler f.eks. står +/-3dB hva betyr dette, og har det noe å si for høytalerens kvalitet?

Det vil si at når de sjekker frekvensgangen så tilfører de samme spenningen på alle frekvenser og da godtar de at gjengivelsen varierer med +/- 3 db i lydstyrke. Deretter oppgir de frekvensområdet hvor høyttalleren holder seg innefor den grensen. Hvis en høyttalere variere +- 1 db på samme område så er den i teorietisk bedre.

"Rookie" skrev:
- Når en høytaler står oppgitt i 200W hva betyr dette, er det høytalerens maks ytelse, eller hva den krever av strøm.......?

Som regel hva som kan tilføres høyttaleren uten at noe ødelegges


"Rookie" skrev:
- Noen som har erfaring med å bruke PC som singnalkilde til projector, og hvordan er kvaliteten sammenlignet med en god DVDspiller?

Ved bruk av DVI og i kombinasjon med projektorer som har høyere oppløsning en standard DVD så vil en PC kunne tilbye bedre bilde enn en DVD spiller. Dette fordi at det kan kjøres en rekke programmer for oppskalering av oppløsning og andre forbedringer i bildet.

"Rookie" skrev:
- Hva er viktigst for kvaliteten på en projector, oppløsning, kontrastforhold, innmat osv?

Det viktigste er sortnivå/kontrastforhold
deretter vil jeg si oppløsning
Innmaten er viktig også.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2004 09.12.33 #3 av 10
Postet av: Mikael
"jacob" skrev:
- Med 96 db følsomhet betyr det at høyttaleren er tilført et signal på 1 Volt. Hvis man måler lydstyrken en meter unna så vil den være på 96 db


Høytaleren blir tilført 1w i 1khz, deretter blir lyd trykket målt ca 1m unna høytaleren.
Det er definisjonen på følsomheten til høytaleren.
Da får du et begrep om hvor lettdreven høytaleren din er.
Det blir målt i db.

"Rookie" skrev:
- Når en høytaler står oppgitt i 200W hva betyr dette, er det høytalerens maks ytelse, eller hva den krever av strøm.......?



Du kan vell regne med at 200w er det høytaleren tåler i ca 0,1sekund før spolen smelter.
Det finnes mange måter og oppgi effekt på, ikke heng deg så mye opp i det.
Rms effekten er som regel den mest seriøse oppnevningen av effekt.
De fleste produsentene oppgir anbefalt effekt til sine høytalere 50-120w rms , 150-200w rms osv.
Det betyr ikke at høytaleren tåler maks effekt. Lenge………………! 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2004 12.45.55 #4 av 10
Postet av: Alas
Impednasen er mye, mye viktigere når det gjelder om en høyttaler er lettdrevet eller ikke. 8 Ohm er å foretrekke,en 8 ohms høyttaler er lettere å drive enn den 4 ohms, dette fordi forsterkere får problemer med lave impedanser. Bare sånn for å ha sagt det liksom.
At en høyttaler tåler 200 W betyr ikke at man trenger 200 W for å få det til å spille, det kan holde med 10, hvis de er reelle nok. Man kan og sende mer enn 200 W på høyttalerne, er ikke sikkert de tåler det da. Og da "sprenges" de. Har ikke hørt om noen spoler som smelter, men kan godt være. Faktisk har en høyttaler mindre sjanse for å "sprenge" med en for stor forsterker enn en for liten. Dette fordi en stor forsterker kan levere et rent signal langt høyere enn en liten som fort vil gå i klippng, og da ryker ofte diskantelementene. Når forresten snakker om 10W forsterkere er det snakk om rørbaserte saker som er en helt annen diskusjon om dette med Watt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2004 16.02.22 #5 av 10
Postet av: Mikael
8ohm lettere og drive enn 4ohm? Er du helt sikker på dette?
Kan være enig med deg på det med at impedansen også har mye og si, men en 8ohms høyttaler trenger mer effekt enn en 4ohms høyttaler……!
Forsterkere for problemer med impedansen hvis den er lavere enn hva den er lagd for å tåle!

-spolen kan smelte ved overbelastning, det mest vanlige er at lakken rundt kobber trådene smelter og kommer i mellom magneten og spolen, dette forhindrer spolen og membranet i og bevege seg slik det skal.
Dette lager en veldig stygg skrape lyd. Noen kaller det sprengt høyttaler.

Klipping- selvfølgelig ryker elementer/ diskanter da.
Det er jo det samme som å sende likespennings pulser til elementene dine….!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2004 21.26.43 #6 av 10
Postet av: Alas
Ja er ganske sikker på at 8 ohm er lettere å drive enn 4 ohm. Som du selv sier er det forsterkeren som får problemer med lave impedanser, det er få forsterkere som er stabile ned til lave impedanser som 2 ohm f.eks. Du må ha veldig gode forsterkere for å få dette til. Derfor vil en høyttaler som kan drives i 8 ohm være letter drevet enn en med 4 ohm.

Og hvis lakken smelter er det jo ikke spolen som smelter, var dette jeg var litt usikker på om hva du mente, for hvis kobberet skulle smelte blir det jo ganske mye varme...........

Angående klipping kan du meget vel ha rett, er ikke så stødig i akkurat det.......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.06.2004 10.34.31 #7 av 10
Postet av: ron|n
Henger ikke på teip.

Jeg mener også at en 4 Ohms høyttaler er lettere å drive enn en 8 Ohms....

Når det gjelder høttalerens yteevne i watt har det ikke alverden å si. Men vær obs.
Det er farligere for høyttaleren å spille med for liten forsterker i forhold til for stor.
dvs. forsterkeren klarer ikke å levere tilstrekkelig strøm og klipper spenningen og diskanten din er ferdig.. :)

Jeg har selv et par gamle JVC kompakt høyttalere på 50W, prøvde dem som bakhøyttalere på en 5x100w surround forsterker og de låt veldi bra.
What we do in life echoes in eternity
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.06.2004 16.04.20 #8 av 10
Postet av: Alas
Kan godt være det ikke henger på greip, men det er et faktum at 8 ohm er lettere å drive enn 4 ohm, og fire ohm er lettere enn 2 ohm. Prøv å få en surroundreciever i la oss si 10000 kroners klassen til å levere et stabilt signal i 2 ohm, det er bare å glemme. Og glem det dere har lært om ohms lov og at en motstand på 8 ohm er større enn en på 4 og dermed skal være lettere å drive, det er litt mer komplisert enn som så. MEN EN 8 OHMS HØYTTALER ER MER LETTDREVET ENN EN 4 OHMS.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.06.2004 16.30.34 #9 av 10
Postet av: perez
Det er lenge siden jeg var sykelig audiofil og dette sleit jeg litt med å skjønne da oxo, men jeg tror kanskje det er en begrep mix her? .. Det er mulig at en 4 ohms høyttalere spiller høyere (mer watt) enn 8 ohms, under ideelle omstendigheter, men for forsterkeren, så vil det være vanskligere å håndtere jo lavere motstand det er i høyttaleren ? hvis det er veldig lav motstand i høyttaleren, f.eks. 4 eller mindre ohm, så må forsterkeren ha større strømforsyning for å henge med.

Correct me if I`m wrong, jeg skulle gjerne hørt forklaring fra en som -virkelig- kan dette ;)

MEN det er ingen tvil om at jeg har lest i 10000 hifi blader i snart 20 år at høyttalere med lav motstand er vanskligere å drive enn høyttalere med høy motstand (?) ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.06.2004 20.58.05 #10 av 10
Postet av: Alas
TAKK perez!!! Jeg skulle gjerna ha fått vite hvorfor jeg og, men noen ganger godtar jeg et "det er bare sånn". Og sånn er det i dette tilfellet, skal sjekke litt opp i det når jeg reiser på ferie. Skal på besøk til en som kan dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar