Logo

nytt heimekinoanlegg, hjelp til kobling

Skriv et svar
01.12.2008 19.32.18 #1 av 19
Postet av: cattoo
Har planar om å kjøpe detta http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378943. Men tv'en min begynner å dra på åra.

Det eg lurer på er korleis ein koblar heimekinoanlegget til tv'en og xboxen. Er det nok å koble berre i tv'en? Og kva ledningar, inngangar treng eg? Følger alle nødvendige ledningar med?


Har rett og slett ikkje peiling på sånt. Så litt oppklaring hadde vert supert!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 19.48.25 #2 av 19
Postet av: dAVinci
Alle bilde- og lydkilder kobler du mot receiver. Receiver tilkobles TV'en med komponent for bilde (Edit. komponent til scart overgang). Den tar vel ikke HDMI?

Xboxen din kan du nok koble til denne receiveren med komponent for bilde. Xboxen din har vel digital utgang? Bruk optisk eller coax mot receiver for digital lyd i så tilfelle eller bruk phono-kabel for analog tilkobling.

DVD-spiller kobler du også med komponent for bilde og optisk/coax for lyd. Regner ikke med at TV'en din har HDMI, og da kan du vel heller ikke bruke HDMI fra DVD til receiver. Eller bruker du Xbox som DVD? (Edit: kobles på samme måte som DVD).

TV'en din kobles mot receiver med phonokabler for lyd. Eller har du dekoder?

Evt dekoder kobler til receiver med komponent for bilde og optisk/coax for digital lyd (evt phonokabler for analog lyd).

Jeg ser ikke bort i fra at det kanskje følger med en og annen kabel. Se hva som er i pakken, og fly en tur på Biltema eller Clas Ohlson for å kjøpe resten.

Lykke til!! :)
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 21.00.44 #3 av 19
Postet av: Zleepyme
"cattoo" skrev:Har planar om å kjøpe detta http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378943. Men tv'en min begynner å dra på åra.

Det eg lurer på er korleis ein koblar heimekinoanlegget til tv'en og xboxen. Er det nok å koble berre i tv'en? Og kva ledningar, inngangar treng eg? Følger alle nødvendige ledningar med?


Har rett og slett ikkje peiling på sånt. Så litt oppklaring hadde vert supert!


På dette anlegget har du kanskje litt begrensete tilkoblingsmuligheter, så du må sjekke om den har digitale innganger slik at du får digital lyd fra x-boxen. Hvis ikke så må du bruke standard rca(rød og hvit kabel som følger med x-boxen) Dette vil ikke gi deg full utnyttelse av lyden på spill. da må du kjøre digital optisk kabel, eller HDMI fra x-boxen(følger ikke med og må kjøpes utenom)
Hvis du har bilderørs tv, så er det nok kun scart kontakt som kan kobles. Anlegget har HDMI ut, som du vil få bruk for hvis du har flatskjerm tv.

Hvis du har analoge tv signaler(at tven besemmer kanalene) må du sjekke om tven din har en rød og en hvit rca utgang bak, og at anlegget har en slik inngang(for å få lyd fra tv til anlegg. Hvis du har digital boks fra f.eks get, eller canal digital, så vil det være samme kabel fra denne til anlegget, og da trenger du ikke lydkabel fra tv.

Som sagt, kan hende det ikke er nok koblinger på anlegget for å få koblet alt inn optimalt(desverre slik med ferdig komponerte anlegg)

Lykke til! :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 22.58.31 #4 av 19
Postet av: cattoo
Vårt litt usikker her no. Tven har ikkje hdmi, men eg har en boks for bakkenett. Kan vel koble rett til den då, og ikkje til tven? Planlegger å bruke xbox som dvd spillar, viss ikkje det har noken bakdelar. Men når det gjeld xboxen, kan eg då bruke en kompositt kabel, og koble både lyd og bilde til receiveren. Vil det gi det beste resultatet, av dei mulighetane eg har? Så planen er altså rca fra bakkenettboks til receiver og kompositt fra
xbox til receiver. Vil det funke? Har eg glømt noko? Og kor mykje forskjell blir det fra noko a
Som er helt optimalisert?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 01.34.13 #5 av 19
Postet av: Torja
Hadde vært fint om du sa hvilken tv du faktisk har og vilke tilkoblinger som eksisterer på baksiden.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 14.14.15 #6 av 19
Postet av: cattoo
Veit ikkje akuratt kva tv det er, men det er en Phillips. Bak står det noke USVH 124W viss det hjelper. På baksida av tv'en er det tre scart inngangar og en rca inngang for lyd (rød og kvit vertfall). Så kva ville vert det beste oppsettet? Der xbox, bakkenett og tv skal brukast?

Edit: http://reviews.digitaltrends.com/images ... G_4322.JPG
Ser ut som det er bra med muligheter for tilkoblingar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 16.47.50 #7 av 19
Postet av: dAVinci
Har du lest innlegget mitt over? Jeg sjekket hva slags innganger og utganger det var på receiveren din og antok at du hadde billedrørs-TV.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 17.26.05 #8 av 19
Postet av: cattoo
Ja, men eg skjønte lite av det. Kan ikkje du sette opp et oppsett. Der det er så optimalisert som det kan?
Har uansett så få mulighetar i tv'en. Veit ikkje om eg skal koble i den eller i bakkenettboksen. Eller om eg skal koble xboxen rett i receiveren og så i tv'en. Så ei litt enklare forklaring hadde vert best.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 19.02.15 #9 av 19
Postet av: dAVinci
Bilde:
Receiveren du vurderer har 2 komponentinnganger. Den ene bruker du til Xbox, og den andre til din dekoder (digital dekoder for bakkenett). Receiveren du vurderer har 1 komponent utgang. Den bruker du til TV'en.

Komponent er 3 x RCA (RGB). TV'en din har ikke slik inngang, men du kan finne en overgang fra komponent til scart. OK?

Lyd:
Receiveren du vurderer har digitale innganger (både 1x coax og 2x optisk). Du kan koble din Xbox til receiver på denne måten.

Receiveren du vurderer har analoge innganger for stereo-signal. Bruk vanlig RCA phonokabel fra din dekoder til receiver hvis du ikke har digital utgang fra den. Har den det kan du bruke coax eller optisk. Med digital tilkobling kan du få surround-lyd.

Oppsett:
På receiver så velger du lydkilden til Xbox og dekoder bak valgene DVD og TV feks. Så stiller du TV'en din inn til å motta signal på komponent/scart. Lyden på TV kan du skru av, og så ordner receiveren resten. Ok? :D
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 20.50.21 #10 av 19
Postet av: cattoo
Hang med på det meste av det du sa. Men sånn som eg ser det har ikkje min dekoder noke som helst mulighet for komponent. Det einaste den har er rød og kvit rca utgang, pluss noke som heiter sp dif. Den kabelen som går fra dekoderen til tv'en, antenne kabelen, kva skal eg gjere med den? Og det samme med scart kabelen fra dekoder til tv.
Har en kabel liggande her. Står coaxial kabel her. Ser ut som en enkel rca kabel, ein gul en. Kan eg bruke den til noke?

Når det gjeld xbox'en: kan eg bruke ein slik, http://images.pcworld.com/news/graphics ... e4_350.jpg, og koble alle dei farga inn i receiveren? Og då får eg både lyd og bilde frå xboxen?

Fra receiver til tv: http://www.biltema.no/Archive/Product_i ... -663_l.jpg en sånn inn i ein slik: http://www.tvcables.co.uk/images/items/ ... dapter.jpg Er det det du meinar?
Blir mykje ledningar eg må kjøpe ser det ut som, er spent på kva som følger med i pakken.

Men uansett, takk for at du (dokke) svarer på alle mine (kanskje dumme) spørsmål :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 14.43.47 #11 av 19
Postet av: cattoo
Lurer foresten på kva som er forksjellen på http://taiwanconnector.com/RCA%203m%202%20pic.jpg og http://www.moregadgets.ca/catalog/images/av_rca3e.jpg

Noken som veit?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 00.01.17 #12 av 19
Postet av: Torja
Det ene ser ut som kompositt(gul ledning for bilde og rød/hvit for sterio lyd) det andre som komponent(Kun bilde, men er den beste analoge bildeoverføringen). Komponent krever at du har en kompatibel tv med komponent inngang. Har tv'en kun scart er det fortrinsvis dette du bør bruke og da helst Scart med RGB.
Du kan koble xbox og dekoder med scart til tv for bildesignal og evt digital spdif fra xbox og dekoder til dette anlegget for lyd. Til xbox kan man kjøpe egen scart med toslink(=spdif) kabel.

Er det den gamle xbox'en du har eller har du xbox360(den nye)?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 14.47.55 #13 av 19
Postet av: cattoo
Takk for oppklaring.

Men er det nødvendig å koble bildet på xbox 360'en og dekoderen til receiver? Kan ikkje skjønne kvifor det skulle vere nødvendig. Men når det gjeld xbox'en så har eg kun en utgang for bilde og lyd, så det må gå i samme ledning. Eg lurer difor på om det går an å bruke ein slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312876 å koble heile den til receiver?

Og når det gjeld å få bilde og lyd fra reveiver, kan eg bruke ein kompositt kabel då, som linka til i innlegget mitt tidlegar? Har jo ikkje RGB inngang på tv'en min. Har heller ikkje ein scart overgang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 17.17.42 #14 av 19
Postet av: dAVinci
Kabelen du linker til er en kombinasjon av kompnent og analog RCA. Sistenevnte til lyd. Der er det bedre å bruke digital kabel. Du nevner S/PDIF på din dekoder, og det er en digital utgang du kan koble mot receiver. Er det scart-utgang på dekoder kan du bruke scart-til-komponent mot reciever for bilde.

Fordelen med å kjøre alt gjennom receiver er at du med et tastettrykk på fjernkontrollen til receiver kan velge Xbox eller dekoder uten å bytte kanal på TV. Den vil alltid være stilt inn på receiveren.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 18.28.22 #15 av 19
Postet av: cattoo
Eg har kun en kabel fra xboxen og det er en scart kabel som går inn i tv'en. Etter det eg har forstått gir den det best mulige bildet tv'en min kan få. Men eg kan jo ikkje koble scart til receiver så eg trur eg velger å kun ta lyd til receiver, viss det ikkje har fleire bakdelar enn det med kanalskifte.

Såg no og at eg har en optisk lyd utgang bak på "kabelhodet" til den scart kabel. Trur det er samme som den sp dif som er på dekoderen min. Men er det noken som gidder å finne en kabel som passar inn der og samtidig kan koblast i receiver?

En liten ting til: viss eg bestemmer meg for å ikkje koble bilde fra xbox og dekoder til receiver, treng eg koble receiver til tv'en då? Kan ikkje skjønne kvifor det skulle vere nødvendig. Sparar endel penger og, sidan eg har null og nada av ledningar her i huset.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar