Logo

Om HTPC og Hjemmekino forsterker

Skriv et svar
30.09.2004 17.18.11 #1 av 3
Postet av: turbo1979
Noe av min hensikt med å bruke HTPC er å slippe en masse fjernkontroller, ekstra kabler, en stabel med komponenter o.l. Jeg vil ha en HTPC og en effektforsterker, men har probelemer med å finne et lydkort som har RCA utganger for hver kanal. Det går jo heller ikke an å bruke coax eller optisk inn i en effektforsterker, så da må jeg bruke en hjemmekino reciever og overføre lyd fra lydkort til Reciever. Men går den da an å kontrollere volumet ut fra høyttalerene via PC'en, AO gjemme bort fjnisen til recieveren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 02.13.39 #2 av 3
Postet av: aLmAnZo
Fjernkontrollere er jo halve morroa :wink:

Hehe, jo da, får da lyd kort som leverer RCA lyd, er jo bare å kjøpe overganger fra minijack til 2*RCA. Fåes kjøpt i de fleste elektronikk foretninger.

Kommer ikke til å koste no mer en en par hundre. Hvis du satser for et lavbudsjettskort. Spørs jo om du skal ha 5.1 kort eller stereo.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2004 21.17.08 #3 av 3
Postet av: perbear
Jeg har en god men gammel AV forsterker (Denon 3120 med 6 kanaler) som ikke har Dolby digital dekoder, kun Prologic. Til min nye lavbudsjett hjemmekino har jeg kjøpt inn en Creative Audigy 2nx som bl.a. inneholder optiske inn/utganger (SPDIF) OG ÅTTE ANALOGUTGANGER (linjesignal) for direkte tilbobling til aktive høyttalere eller effektforsterkere. Tenkte først på en HiFi dekoder boks til 4-5 K.

Audigy 2nx koster 1 K, har S/N på 102 db, og henger på USB så den trenger kun en ledning fra PC - og plasseres i rack sammen med forsterkeren.

Jeg vil inntil videre bruke en vanlig separat DVD spiller (har en gammel 1280x1024 prosjektør som funker bra med RGB signal rett fra spiller).

Lyden går vi optisk kabel til Audigy boksen som dekoder internt til 7+1 kanal i hardware. Siden Audigy boksen kun henger på PC for å kunne kontrolleres, og bilde går utenom PC kan jeg bruke en gammel og billig laptop med ekstern USB/FireWire disk til MP3/Ogg Vorbis uten åf få problemer med synkronisering o.l. som ellers lett vil skje med svak PC/CPU

Mvh Per
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar