Logo

Oppgradering eller nytt anlegg ?

Skriv et svar
03.12.2008 11.23.33 #1 av 12
Postet av: siamak
Jeg trenger hjelp for valg av hjemmekino eller delvis oppgradering av det som jeg har.
Jeg har kjøpt nytt TV fra Samsung (LCD 46") med 4 HDMI
*Playstation3 er koblet til TV med HDMI kabel
Fra før jeg har en billig hjemmekinoanlegg fra Panasonic 5.1 som har ikke noe HDMI, Men høytalerene er ikke så verst-
*TV er koblet til Hjemmekinoen med scartkabel.
*PC er koblet med vanlig Audio kabel ( Høyre + Venstre) til hjemmekino.
*Prosjektor er koblet til hjemmekino med Komponent ledninger (3 ledninger)
Probleme er at:
Jeg kobler Playstation 3 med HDMI til TV og har bra bilde men dårlig lyd .
Lyd fra TV, Playstation eller PC kommer som enkelt stereo ut fra hjemmekinoen og ingenting fra bakhøytalerene

Kan noen hjelpe meg med råd om både hva kan jeg gjøre med probleme og hvordan alle disse tingene skal kobles til hverandre ?

MVH : Gilani
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 11.45.08 #2 av 12
Postet av: roffe
Har du en mer eksakt modellbetegnelse på det Panasonic-hjemmekinoanlegget? Går ut fra at det fulgte med en bruksanvisning til det?

Er det slik jeg tror det er, så får du ikke surroundlyd med mindre du kabler digitalt inn i Panasonic-enheten fra de ulike kildene.

Har du både 46" TV og projektor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 12.20.23 #3 av 12
Postet av: siamak
Modelen er SA-HT335
Ja det er bådde prosjektor og TV.
Prosjektoren er 4-5 år gammal og har Komponent tilkobling
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 13.20.35 #4 av 12
Postet av: roffe
Jeg har dessverre ikke funnet noe info om det produktet, så jeg vet ikke hva du har av tilkoblingsmuligheter og hvordan de faktisk fungerer. Men egentlig vil jeg tro at så lenge du har to forskjellige fremvisningsenheter (displayer) så er du tjent med å skaffe deg en skikkelig hjemmekinoreceiver med god konvertering mellom bildeformater.

Ellers er nok alternativet ditt å koble om avhengig av hvilken kilde du bruker og hvilket display du skal vise fram på.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 14.00.50 #5 av 12
Postet av: siamak
Hvis man ser bort fra prosjektoren og ville kjøpe noe som passer med resten av Komponentene dvs: Playstation. PC og TV , da hva kan du tipse meg for ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 14.33.26 #6 av 12
Postet av: roffe
Hva slags innganger/utganger har du for lyd på Panasonic-anlegget?

Regner med at både PC og Playstation 3 kan sende ut digital lyd uavhengig av HDMI. Når det gjelder TVen vet jeg ikke hvordan den er bestykket med lydutganger.

Bilde kan du jo koble utenom, rett i TV.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 17.01.30 #7 av 12
Hvis du vil oppgradere, hvilken prisklasse er det du vil forholde deg til? Ved å kjøpe en reciver vil bla tilkoblingene bli enklere og du vil kunne nyte ukomrpimert/høyoppløslig lyd via Blu-Ray (PS3)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 19.24.43 #8 av 12
Postet av: siamak
Har du noe tips om hjemmekinoreceiver med god konvertering mellom bildeformater i prisklasse rundt 5ooo ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2008 19.38.29 #9 av 12
Først og fremst vil jeg anbefale deg å lese denne guiden for mer informasjon:
viewtopic.php?f=30&t=10936

Jeg ville tatt en nærnere kikk på Yamaha RX-V663 og Onkyo 606. Da dette er to gode produkter som har fått gode omtaler i presse. Sistnevnte har jeg desverre ikke fått hørt ennå.

Yamaha RX-V663 har 2 HDMI innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Den konverterer alle dine analoge bildekilder til digitale slik at du kun trenger en HDMI kabel fra reciver til TV og vil derfor fungere som ett slags "samlingspunkt" for alle dine kilder. Men en slik reciver vil du være mer fremtidsrettet og som sagt; det vil bli mer brukervennelig. Romkorreksjon og Pre-out er heller ikke å forakte. Oppgi navnet på de produktene du har og jeg kan forklare hvordan tilkoblingen vil se ut.

Mer informasjon om de to produktene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=202
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 08.21.36 #10 av 12
Postet av: siamak
TVèn er en Samsung LE46A656.
Playstation 3 bruker jeg for nesten alt annet en tv .
Prosjektoren er egentlig noe ekstra siden jeg har kjøpt meg så pass bra og stor TV, da vurderer å selge det.
Hjemmekinoen slik som Jeg så det er en panasonic 5.1 . Subwoofer er på 90 watt og 4 ohm og de 4 andre høytalerene er på 70 watt og 6 ohm.
PC har også DVI utgang for bilde som ved hjelp av en original overgang blir til HDMI.
Blir det noe bra hvis jeg bruker høytalerene mine med en av de forsterkerene som er blitt anbefalt ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 11.07.16 #11 av 12
Postet av: roffe
"siamak" skrev:
Blir det noe bra hvis jeg bruker høytalerene mine med en av de forsterkerene som er blitt anbefalt ?

Kommer an på høyttalerne, det. Hvis basshøyttaleren er av den passive typen, så vil de færreste rene receivere støtte dette. De er som regel laget for aktive subwoofere.
Ellers vil jeg anbefale en surroundreceiver med innebygget romkorreksjon om du skal hekte på slike "ukjente" høyttalere. Det KAN hende at det som sendes til høyttalerne i settet er EQet for å gi en bedre frekvensrespons enn det høyttalerne vil kunne gi med et flatt signal inn, men dette varierer med modell.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 21.19.28 #12 av 12
"siamak" skrev:TVèn er en Samsung LE46A656.
Playstation 3 bruker jeg for nesten alt annet en tv .
Prosjektoren er egentlig noe ekstra siden jeg har kjøpt meg så pass bra og stor TV, da vurderer å selge det.
Hjemmekinoen slik som Jeg så det er en panasonic 5.1 . Subwoofer er på 90 watt og 4 ohm og de 4 andre høytalerene er på 70 watt og 6 ohm.
PC har også DVI utgang for bilde som ved hjelp av en original overgang blir til HDMI.
Blir det noe bra hvis jeg bruker høytalerene mine med en av de forsterkerene som er blitt anbefalt ?



Tilkoblingen vil da se slik ut:
HDMI fra PS3 til Reciver
DVI-HDMI fra PC til Reciver
Optisk/RCA fra PC til Reciver
HDMI fra Reciver til TV


På denne måten er alle kildene dine koblet til ett samlingspunkt og det blir lettere å bruke da det bare er å bruke reciveren som en svistj. Og som Roffe sier, kommer dette ann på høytalerne så dette er noe du må finne ut av selv.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar