Logo

optisk eller koaxial

Skriv et svar
06.08.2006 06.54.43 #1 av 7
Postet av: Karsten
hva gir best digital overføring mellom dvd-spiller og sorround reciever
om man har muigheten for å velge ?

optisk eller koaxial
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2006 07.36.42 #2 av 7
Postet av: pnerbye
Jeg vil tro optisk er mindre utsatt for støy i og med at det er lys.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2006 07.58.00 #3 av 7
Postet av: Rune
Lydmessig har det ingen betydning (det finnes personer som er uenig, men det er aldri foretatt noen tester som beviser dette). Fysisk er nok koaks mest robust, mens optisk gir galvanisk skille som kan være en fordel hvis man har jordproblemer i en av komponentene.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2006 09.00.57 #4 av 7
Postet av: Rune`s hjemmekino
Hei!

Interessant spørsmål du tar opp der.

Det er nok delte meninger om hva som lyder best av en optisk forbindelse og digital coax. Og flere hi-fi magasin er ikke helt entydige om denne forskjellen.

Men har likevel inntrykk at man generelt foretrekker digital coax ved flere tester, der DVD spillere og hjemmekinoreceivere skal forbindes sammen. Optiske kabler har iallefall EN svakhet: De er svært følsomme for støvpartikler i og omkring kontaktpunktet, og man må aldri ta på disse med fingrene. Om dette likevel kan påvirke lydkvaliteten i særlig grad, er eg ikke sikker på.

Men - det som ER sikkert, er at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. De billigste kabler, enten det er optisk eller coax - har ofte dårlig skjerming, kontakter av billige materialer, tvilsom kobberkvalitet og skjør mekanisk konstruksjon.
Så får det være opp til den enkelte å vurdere hva som er best, og om det ene er bedre enn det andre.

Eg for min del har valgt en digital coax av typen QED Signature 75, som har sølvbelagte OFC-ledere, forsølvet kobberstrømpe som ytre skjerm og rhodiumsbelagte RCA-plugger. Et godt produkt fra Hi-Fi Klubben som sikrer en tapsfri overføring.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2006 14.51.02 #5 av 7
Postet av: Karsten
takk for svar..

av og til er det enkle best... 1 eller 0... på eller av

så da blir det vell hipp som happ... lys eller strøm

:idea:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2006 20.10.05 #6 av 7
Postet av: pnerbye
"Rune's hjemmekino" skrev:Men - det som ER sikkert, er at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. De billigste kabler, enten det er optisk eller coax - har ofte dårlig skjerming, kontakter av billige materialer, tvilsom kobberkvalitet og skjør mekanisk konstruksjon.


Ikke for å være vrang her, men i testen jeg henviser til var det ingen som fant forskjeller på dyre og billige signalkabler til video. Det jeg mener å si er at INGENTING er sikkert!

http://pcworld.about.com/magazine/2309p111id121777.htm
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2006 20.39.16 #7 av 7
Postet av: Rune`s hjemmekino
Skjønner hva du mener.

Men som eg skrev, så er det delte meninger - også blant de "lærde". Men tror kanskje kabler kan bli lettere å avsløre når høyoppløste bildeformater og lydformater overtar. Men nå gjelder dette først og fremst seg om audiokabler.

Kabelindustrien kan vel sammenliknes med tryllekunstnere - ingen skjønner hvordan de får det til, men jommen virker det, og alle blir imponert....

Kvaliteten på resten av utstyret teller like mye, for hva er vitsen med å bruke en formue på kabler når anlegget er i budsjettklassen?

Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd, og kabler av god klasse vil nok på topp utstyr ha en viss positiv innvirkning på lyden - som en mørkere bakgrunn, luft mellom instrumentene og en mer presis gjenngivelse av øverste diskant osv...


Og om ikke for noe annet, så er det jo "litt stas" å ha kvalitetskabler på sitt hjemmekinoanlegg! For du vet - menn er menn, og elg er elg.... :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar