Logo

Panasonic PA30 og HDTV:

Skriv et svar
10.05.2005 11.28.44 #1 av 12
Postet av: Grønnskolle
Min tv er pr.definisjon ikke HD-klar men hva vil det i praksis si? Noen som har kort-versjonen på dette? Skjønner at jeg ikke får nyte dette nye formatet i fullt monn men vil jeg kunne få normalt bra bilder på tv`n min når HDTV er rullet ut? Eller må jeg ha noe ekstra utstyr?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 11.47.15 #2 av 12
Postet av: arntos
Du kan kjøre HDTV inn på component inngangen. Der støtter den 1080I men ikke 720P. Hva som egentlig kommer er det ingen som vet enda. Den kanalen som sender i Europa i dag sender i 1080I. Og ja du vil få et bedre bilde enn det du får på vanlige / digitale signaler i dag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 11.49.07 #3 av 12
Postet av: Rune
I praksis er det ikke sikkert dette betyr mye for deg. F.eks du har ingen problemer med å se dagens HDTV sendinger via satelitt fra kanelen HD1. Alt du trenger å gjøre er å bruke SCART kabelen og du vil da få et bilde som er skarpere enn noe annet du har sett. Tuneren vil bare sende ut et bilde med 576 linjer, og skjermen vil igjen begrense oppløsningen til 480 linjer.

F.eks var jeg innom en lokal elektroforhandler i forrige uke som kjøre HDTV på en Pioneer plasma. De (og kundene)var selv veldig imponert over bildet. Jeg måtte gjøre dem oppmerksom på at de kjørte via SCART og de ikke fikk benyttet seg av hele oppløsningen.

Problemet med å ikke ha en HD-ready skjerm vil først oppstå når kanalene sender program med kopisikringen HDCP. Da vil mottakerboksen kun sende ut via DVI/HDMI og dermed vil du ikke få bilde i det hele tatt siden du ikke har slik inngang. Såvidt jeg vet skal Sky i england innføre dette. Jeg tipper du aldri vil bli plaget med dette fra NRK/TV2 før du har byttet ut TV for lenge siden. Blue-Ray vil muligens også kun sende ut signal via DVI/HDMI på enkelte utgivelser. (ikke bestemt enda)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 11.59.38 #4 av 12
Postet av: Grønnskolle
Takk for kjapt svar. Da er det mao.ingen "katta i sekken" denne tv`n som jeg kokfornøyd med så langt (og det på analoge kabel-tv signaler!)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 12.12.52 #5 av 12
Postet av: Rune
Det er absolutt ikke "katta i sekken"
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 12.38.08 #6 av 12
Postet av: Knut
"Rune" skrev:F.eks var jeg innom en lokal elektroforhandler i forrige uke som kjøre HDTV på en Pioneer plasma. De (og kundene)var selv veldig imponert over bildet. Jeg måtte gjøre dem oppmerksom på at de kjørte via SCART og de ikke fikk benyttet seg av hele oppløsningen.


Ouchh, stygg feil av en elektroforhandler å gjøre!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 18.35.33 #7 av 12
Postet av: danielchr
Regner med Rune snakker her om de som kaller seg "Expert(er)". Har selv sett både 50" Pioneer og 42" Hitatchi oppkoblet der med HD-signaler/sending. :lol: :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 18.56.59 #8 av 12
Postet av: Rune
Det var faktisk Lefdal :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2005 15.28.06 #9 av 12
Postet av: Johnny
Dette med at komponent inngangene til Panasonic ikke støtter 720P, og at HDMI inngangen til PV500 gjør det. Hvor har dere dette fra?

Jeg klarer ikke å finne informasjon som underbygger dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2005 15.39.01 #10 av 12
Postet av: danielchr
"Rune" skrev:Det var faktisk Lefdal :-)


Huffda! Jeg klarer såvidt å holde latteren inne! :lol: :lol: :lol: 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2005 15.46.15 #11 av 12
Postet av: Rune
"Johnny" skrev:Dette med at komponent inngangene til Panasonic ikke støtter 720P, og at HDMI inngangen til PV500 gjør det. Hvor har dere dette fra?

Jeg klarer ikke å finne informasjon som underbygger dette.


Hvis du ser på Panasonic sin hjemmeside så står det at PV500 er HD-ready. For å være HD-ready er det et krav om at den må støtte 720p 50/60Hz via HDMI/DVI. Mao de ville ikke sagt den var HD-ready hvis den ikke var det.

Alle kravene finner du her.

Når det gjelder PA30 så har jeg selv testet dette med 720p og det funket ikke. I tillegg har Panasonic bekreftet overfor meg at den ikke støtter det.

Sammenligning av spesifikasjonene inkludert kompatibiltet med de forskjellige signaltypene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... ?PIDS=1,98
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2005 16.08.55 #12 av 12
Postet av: Johnny
takk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar