birks1
Aktiv
E-post
Har ett par spm angående disse modellene, som jeg lurer på om noen kunne hjulpet meg med.
Har i lengre tid vurdert å gå til innkjøp av en plasmaskjerm, og har etter lengre tids leting kommet frem til to modeller som interesserer meg;
Panasonic PV600 og Pioneer 436XDE.
Ser at PV600 skrytes mye av i flere forum og tråder, men har av rent estetiske grunner mer lyst på en Pioneer plasmaen (fantastisk flott finsih på denne TV`en).
Finnes det noen der ute som kan fortelle meg hvorfor jeg absolutt ikke bør kjøpe Pioneer TV`en fremfor Panasonic? Er det stor forskjell i bildet på disse apparatene, er det eventuelt andre ting som taler for et kjøp av Panasonic fremfor Pioneer?
Håper noen har noen ideer og tanker de ønsker å dele med meg!
BerZerk
Aktiv
E-post
Hallo...
Jeg hadde samme problemstilling, men endte opp med Panasonic PV600. Såg ingen grunn til å svi av flere tusenlapper kun pga designet....
En får vel PV600 til rundt 20.000 nå og Pioneeren ligger vel fortsatt nærmere 30.000, det er vel på tide de setter ned prisen......
øivindo
Aktiv
E-post
"BerZerk" skrev:Hallo...
Jeg hadde samme problemstilling, men endte opp med Panasonic PV600. Såg ingen grunn til å svi av flere tusenlapper kun pga designet....
En får vel PV600 til rundt 20.000 nå og Pioneeren ligger vel fortsatt nærmere 30.000, det er vel på tide de setter ned prisen......
ville valgt PV600 det er marginalt på bildekvalitet i forskjell,pioneer er plaget med innbrenninger men er vel blitt bedre der nu.Så e pris på 10k i forskjell ville jeg brukt de på noe annet i hifi verden(dvd opptaker eller mediasenter f.eks)
Pioneer er et meget godt merke synd at dem priser seg ut av markedet
Har sjøl PV60 og er strålende fornøyd
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Amadesus
Hjemmekinosjef
E-post
Har selv Pioneer 436 FDE og den er konge! Vurderte selv PV500 og PV600 tidligere, men klarte ikke det dårlige designet. I tillegg synes jeg Pioneer håndterer SD signaler bedre og i tillegg får du en ekstern tuner, slik at du slipper å legge mange ledninger oppover veggen. Innbrenningsproblemet tror jeg er sterkt overdrevet på Pioneers modeller (ivhertfall de som er nå), bare vær litt forsiktig i starten og juster ned kontrast nivå etc. Ser at en hjemmekino guru på AVforum også sier at innbrenningsproblemet på Pioneer modellene nå er nesten helt fraværende og sterkt overdrevet frykt. Selv skjønner jeg ikke helt hvorfor alle skal ha Panasonic, synes ihvertfall Pioneer er kongen på tronen både på bilde og design. Hvis du ikke har bruk for å koble til PC til tv'n så kan du jo velge FDE versjonen istedenfor XDE, da sparer du ca. 4-5000.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Er ikke enig at Pioneer takler SD bedre enn Panasonic. Tvert imot. Testen som jeg linket ti ovenfor sier også det:
"The Panasonic plasma television line, a direct competitor to Pioneer, seems to reproduce standard definition programming with fewer artifacts and pixilation."
Pioneer lager veldige gode plasmaer, men de midlertidig innbrennings problemene denne seiren sliter med trekker ned. Leser man litt på utenlandske forum, skjønner du hva jeg mener. Innbrenningen forsvinner, men den kan bruke flere timer på det.
Mye bedre å vente på Pioneer sine nye modeller. De blir dessuten billigere, så da er det ingen grunn til å kjøpe 436XDE nå. Vent på Pioneer sine nye modeller og vurder de imot PV600.
aebriol
Aktiv
E-post
er vel så at Pioneer har en noe bedre design, og litt mindre problemer med gjenskinning, mens Panasonic ikke har problemer med innbrenning (noe Pioneer har), og noe dårligere design, og er billigere ...
Personlig gikk jeg for pv600 pga at jeg spiller mye og ser mye på de samme kanalene og vil for all del unngå innbrenning, samt pris, og er storfornøyd.
Men alltids mulig jeg hadde vært like fornøyd med en pioneer ...
Toralfsen
Aktiv
E-post
Konklusjonen på denne diskusjonen er vel at er du opptatt av design velger du Pioneer, er du ikke går du for Panasonic. Jeg er opptatt av design og kvalitet og ville derfor valgt Pioneer (tenker ikke på kvalitetsforskjell på disse to, de er nok omtrent de samme.) Panasonic har nok hakket bedre bilde, i alle fall det jeg har sett. Håper 427 kan komme på høyde med Panasonic. Jeg skal i alle fall ha den.
Fender
Aktiv
E-post
Jeg valgte pv600, og er kjempefornøyd! Veldig bra bilde, flott design, ikke noe innbrenning, og ingen store problemer med sjenerende reflekser.
Amadesus
Hjemmekinosjef
E-post
I bladet Hjemmekino fikk Pioneer beste karakter av de plasma'ene de testet på SD signaler. Blad nr.5 2006. Og jeg mener nå at det å ha en ekstern tuner er en fordel, slippar ledningsrot og blir enklere tilkoblinger, de nye modellene til Pioneer vil vel ikke lengre ha en ekster tuner, dette er vel med på å gjøre at de nye modellene blir billigere samt at de blir en tomme mindre. 43" - 42". Ser også at noen synes de nye modellene til Pioneer ikke har like pent design, de sier at de har blitt mere runde i hjørnene.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nå kan vi diskutere frem og tilbake og aldri komme i mål. Ofte er det sånn at man vil forsvare sitt kjøp. Jeg har PV600, men vurderte lenge Pioneer 436XDE. Grunnen til valget var:
1. I mine øyne var taklet Panasonic bedre analoge signaler enn Pioneer. Merket meg at Pioneeren slet med støy i bildet. Mulig at Pioneer kan være bedre på SD på andre områder, men jeg irriterte meg over støyen i bildet.
2. Panasonic klart sikrere valg med tanke på innbrenning. Når Pioneer sin representant selv sier at 436/506 serien fikk lett innbrenning, er det klart det er noe i det. Sjekk linken og det Rune skriver i innlegg nr.5:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?p=39780#39780
3. Panasonic kostet mindre
4. Panasonic har klart best sort nivå som er viktig for film
Dersom jeg skulle ha kjøpt plasma i dag, tror jeg valget hadde blitt mye vanskeligere. Da hadde jeg sammenlignet PV600 mot Pioneer 427. Kan tenkes jeg hadde valgt Pioneer da, men det er for tidlig å si.
Enig at ekstern tuner kan være en fordel for enkelte. Det gjør tilkoblingen enklere. Men om man har 2 eller 4 kabler ned fra veggen, betyr lite. Finnes dessuten kabelskjulere.
spkstrp
Aktiv
E-post
"bomholt" skrev:Styr unna Pioneer 436XDE p.g.a. inbrennings problemene den sliter med. Tror dessuten PV600 har bedre bilde en Pioneer 436XDE. Kjøp Panasonic PV600 eller vent på Pioneer sine nye modeller som kommer i september/oktober. Pioneer senker også prisene. Her er tester av PX600 (PV600) og Pioneer PDP-4270HD (ny modell):
http://www.plasmatvbuyingguide.com/plas ... eview.html
http://www.plasmatvbuyingguide.com/plas ... eview.html
Takk for at du la ut disse linkene. Det var ekstremt nyttig og interresant lesning
Har bra lyst å kjøpe pv600... litt OT: PV60 bør egentlig være et godt kjøp om du får den billig, men det går rykter om at glasset skal være av en annen type en på pv600. Har ikke sett noen tester som skriver noe om dette, er det noen andre som har sett ?
Max_Power
Aktiv
E-post
Ikke se på tester. De er mangelfulle. Hvis du leser litt på forumet ser du at de ikke tar opp noe av det folk reagerer på. Gå til en butikk som har begge og sammenlign. Dette er vel litt vanskelig nå som de fleste har tømt seg for Pioneer. Jeg reagerte på at Pioneer har mye bedre bildeprosessor en pana, men det er tydligvis ikke alle som ser dette ettersom det er så mye god kritikk av pv60 og pv600. IMO er de ikke i samme klasse.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"Max_Power" skrev:Ikke se på tester. De er mangelfulle. Hvis du leser litt på forumet ser du at de ikke tar opp noe av det folk reagerer på. Gå til en butikk som har begge og sammenlign. Dette er vel litt vanskelig nå som de fleste har tømt seg for Pioneer. Jeg reagerte på at Pioneer har mye bedre bildeprosessor en pana, men det er tydligvis ikke alle som ser dette ettersom det er så mye god kritikk av pv60 og pv600. IMO er de ikke i samme klasse.
Enig at tester er mangelfulle, selv om det finnnes noen veldige gode tester. Testen av PV500 mot 436XDE hos forbruker.no var god. Tyske areadvd har også grundige tester.
Å sammenligne selv er viktig, men det er heller ikke enkelt. I butikken har de ulike innstillinger og ikke alltid lik tilkobling. Man har f.eks ikke mulighet til å kalibrere skjermen skikkelig. Men setter man bildemodusen på de skjermene man tester til normal og skrur av alle bildeforbedrings egenskapene får man et brukbart inntrykk.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post